Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 5233 ggr
martdat
0

ögoninfektion

Hej , har en kaninhona på tre år som fått ögoninfekton, det kom hastigt i torsdags och hon var ijenkletad i ögat, när jag tvättat upp det så syntes blinkhinnan rejält och hon var röd och irriterad , jag ringde vetrinären och fick fusitalmic utskrivet, (ögonsalva med antibiotika)hon har blivit bättre men inte bra, hon är inte längre röd och irriterad o blinkhinnan syns inte länge men är fortfarande ijenkletad när jag ger henne salvan tre ggr om dan. ögat ser grumligt ut, och nu har det börgat bli kletigt i andra ögat med, ska ringa vetten i morgon och be om att få komma in direkt när de öppnar,

Men tänkte höra lite här vad ni tror det kan vara, hon äter både morot o havre och rör sig frivilligt, så allmäntillståndet verkar ok, fasst hon tycker ju klart att det är inge skoj, ingen diarre,,, är lite orolig,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

LitenPyssling
0

Kan det vara gråstarr om hon är grumlig i ögat?
Dem brukar bli grumliga och få någon grå hinna liknande över ögat.
Dock är det ingen hinna utan det är pupillen som blir gråvit.
Om jag minns rätt

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

martdat
0

ja jag vet ju inte, har bara hafft friska kaniner som barn , så är ganska vilsen på detta område, men det kom ju plötsligt, och starr brukar väll komma krypande? elr,,

hon bor inne förövrigt, lös på toaletten om vi inte kan ha uppsikt, har en kanin till i ett annat rum men hon mår bra. tänkte först om det kan va att hon fått in nått höstrå elt nått som irriterat men tycker det borde kommit ut vid det här laget,,, spolade rent med destilerat vatten i torstas med föresten innan salva kuren börgade,

LitenPyssling
0

#2 Ingen aning hur det kommer om det kommer krypande eller så.
Kan vara så pass att det är ett litet litet strå som letat sig in på fel ställe och därmed fastnat. Beroende på var det sitter så kan det ta olika lång tid.
Man ska inte dra förhastade slutsatser, det kan vara en lite mer elakartad inflamation. Kom bara på att gråstarr är ju ögonen grumliga och det är som en hinna.
Bara att hoppas det inte är någonting allvarligt!

martdat
0

ja jag ringer ju klart vetten i morgonbitti, jag hoppas med att det går att åtgärda vad det än är, är ju orolig,,,kaninpesst verkar det ju tack o lov inte stämma in på i allfall och vetten trodde inte det när de är innekaniner, men visst grunnar man,

harsh-parsh
0

Men om kaninen är långa hårig så är ett tips? att klippa bort hår runt det infekterade ögat och badda med vatten och sedan salvan :D  kaninerna får som en liten hinnan när om har ögon inflamation det hade iafall en av våra kainiungar, ögat blev bra och vi kunde sälja den. nu mår den jätte bra och har inte någon hinna i ögat längre Flört

LitenPyssling
0

Hoppas allt löser sig =)

martdat
0

#5 ok, så det kanske är normalt för läkningsprocessen då att den är nån gråaktig hinna, dvs positivt, hon är korthårig.

tack, jag hoppas med det går bar, hon käkar gurka o sallat nu i allfall . man är väll lite hönsmamma men det är väll egentligen  bra det,

martdat
0

hon är mycket bättre men den gråaktiga hinnan är över båda ögonen, Har fått tid hoss en ögonspeciallist i morgon,

martdat
0

sådär, hemma från vet, Hon har ett rejält sår på hornhinnan, det är det som jag upplevde som en hinna över ögat, tur jag börgade med salvan direkt sa han, 14 dagar till med fusitalmic och pensilin, hon var lite uttorkad så hon fick vätska där med, troligen så har den lille kaninen lyckats riva henne när de vart lösa om kvällarna, mne hon komer att bli återrställd trodde han,

TheMe
0

Hoppas hon kryar på sig snabbt och inte får nedsatt syn!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"