ny bur!
jag tänkte bygga en ny bur till skalman! såhär ska den se ut framirfån.
så har jag några frågor!
1. som underlag i buren. kan man ha någon slags gummimatta som man täcker med spån sedan? om inte kaninen gnagar på den vill säga.
2. vad kan man ha som tak?
3. vad för färg ska man använda på utsidan? på insidan hade jag tänkt ha det som det är, helt obehandlat, är det bra?
4. och som man ser på bilden nedan så tänkte jag bara ha ett hus, alltså ingen vägg imellan, om ni förstår?
jag skulle bli JÄTTE glad om någon skulle svara på frågorna!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Hur lång ska den vara? *nyfiken*
#2.. hmm, eftersom den bur jag har bu är ca 1,30m så vill jag bygga en större så kanske 1,70m typ. och 65 cm bred.. men har somsagt inte bestämmt mig än.
#3. vilken fin ritning du gjorde!! men problemet är att skalman bajsar inne i sovdelen. han har toalett med bajsar inte i den så jag tog bara ut den. men du tycker alltså att man ska ha en fast sovdel?
kan ingen svara på de andra frågorna?! skulle bli somsagt jätte glad!

Om han bajsar i sovhuset så sover han ju inte där så jag tycker inte du behöver ett :) Men t.ex en sitthylla :)
#5..hm,, tänkte så också! men jag har för mig att du har ett hus? eller har jag fel för mig? för det verkar mycket bättre tyvker jag =)
hmmm jamen om man har så och rengör.. det e ju två dörrar så du kan ju öppna sovdelen och flytta allt skit dit du vill att hon ska gå på toa jag menade lite skit =p så kanske han blir rumsren och det blir änklare att städa.. men man måste ändå rengöra buren minst en gång varje vecka..
men inte byta höet för ofta
#7. näpp det har jag provat med att flytta han bajs och sånt men han fortsätter endå att kissa och bajsa i sovdelen. tyvärr..
men han är rumsren när jag har honom inne så kissar och bajsar han i en lite kartonglåda inne i huset.. ABSOLUT inget utanför.
det verkar kanske lite konstigt ;) men men.. så är det.
1. Ja det går bra. Du kan ju ha spån på utedelen och så, på vintern är det ju skönt med halm också att boa i.
2. Plåt, vattentät papp eller liknande.
3. Om han inte kommer åt att gnaga går det nog bra med Vilken färg? som hällst. På insidan kan du använda ljus giftfri färg. Det blir både ljusare och trevligare för kaninen.
4. Det blir säkert bra!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#10.. TACK SÅ HIMMLA MYCKET!!
jag tänkte bygga den till sommaren, för jag tycker den gammla är så himmla skruttig, jag fick den gratis av min kompis. hon skulle slänga den för hennes gammla kaniner hade dött..
Varesgod! :)
Den blir ju stor och fin varje fall! Lägg gärna in steg för steg bilder om hur det går osv. det är ju ett tag kvar men endå :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
ja jag tänkte det också!! längtar till sommaren nu alltså!!
samma här! Ska till Thailand 4 april! :D mohahaha! 4 gången snacka om för sommar för mej! typ 37-40 grader i skuggan tugnet runt! mohahaha. men fatta vad jag kommer sakna alla er å ninerna!
Längtar efter bilder på din bur!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 ja har hört att om sovdelen är stor så går kaninern ibland på toa där… Ja vet inte ifall din sovdel är stor, men om den är lagom stor så borde inte kaninen gå på toa där för ja tror den skulle tycke de orenligt… xD
blev lite konstigt skrivet men… :P
haha fattade nada av det där :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
hehe…. ska försöka förklara bättre…
om kaninens sovdel är STOR så går kaninen ibland på toa där. Men kaninen brukar inte göra det ifall sovdelen är lagomt stor. det är vad jag hört iaf ^^

Annars kanske det går att göra en "sovdel" som egentligen ÄR en toalett! hehe Kanske bygga så det passar att ha en katt-toa-låda där inne, då är det ju lätt att TA UT DEN OCH RENGÖRA! 
Om man ska bygga nytt, så kan man ju lika gärna göra så! För då förstörs ju inte träburen lika illa heller, om man kan ha en plastlåda i toa-delen.
Insidan är nog bäst att inte måla alls.. Utsidan kan man ju gärna måla samma färg som sitt egna hus, eller en färg man gillar bara! =) Taket är ju bra om det är tjärpapp och sen plåt på det.
Annars tror jag att det går att lära kaniner att gå på låda.. Men då måste man nog ha en toalåda eller kanske katt-låda (om man har plats!) där man har spån eller Toa-Lätt, och INTE ha spån på golvet! För dom vill nog hellre kissa i spån/Toa-Lätt än bara på golvet, eller? Sen när dom har börjat använda sin toa då kan man börja ha mer spån o halm på botten. Men så är det nog så att det inte funkar för alla kaniner det heller.. :(
#17.. aha okej! det visst ejag inte, för sovdelen i den nuvarande buren är ganska stor! så om jag gör sovdelen mindre i den nya buren så kanske han kommer sova i den istället! ;)
#18.. TACK! hm, det låter bra det med katt låda eftersom den är av plast så är den lätta att rengöra! :)
Japp det är jätte enkelt att rengöra! har en i boxen.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jag tycker att du ska ha ett hus även om han bajsar där. Och 1,70 lät ju jättebra :)
#21.. TACK. ja jag vill ha en stor och rymlig bur till honom. ja jag tänkte det också, att ha ett hus… 
Den blir ju jätte stor! Han är Dvärgvädur va? Det blir ju toppen!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
håller me! de blir ju jättebra! :D
Han är söt! .)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com