Urinvägsinfektion?
Hej!
Jag har märkt att min hankanin som är 6 år har börjat kissa väldigt ofta de senaste dagarna, fast han inte har druckit mer vatten än han brukar.
Jag har googlat lite om detta, men har inte hittat något bra svar än, det närmaste jag har hittat är Urinvägsinfektion, skulle det kunna vara det?
Tack på förhand!
Ja det kan vara Urinvägsinfektion (UVI), då kissar de oftare men i små mängder. Man kan ibland också se blod i urinen men inte alltid. I värsta fall kan det röra sig om urinsten, då märker du att kaninen "läcker" urin, kan lämna små kissfläckar här och där och det kan också droppa från snoppen. Kaninen sitter och kniper och försöker kissa men det kommer bara lite, eller ingenting. Kommer ingenting beror det på att stenarna samlats i urinröret och gör att urinen inte kommer ut - detta är akut och livshotande. Individen brukar vid urinstopp vara död inom max två dygn. Tycker du ska kontakta veterinär så snart som möjligt så får de göra en bedömning om det rör sig om UVI eller urinsten. UVI behandlas med antibiotika och vid urinsten gör man ultraljud för att se hur många stenar det rör sig om eller, om läget är akut, sövs kaninen och man opererar bort stenarna i blåsan.
Benägenhet att få urinsten är till viss del ärftligt, men beror också till stor del på felutfodring och övervikt. Kaninen kanske har levt på fröblandningar, nötter, fått salt/mineralsten, annan mat med höga kalcium(kalk)värden och pellets med lågt fiberinnehåll och högt fett-och kolhydratsinnehåll som jäser i magen och orsakar övervikt.
Kontakta veterinär och lycka till!
Okej, tack så mycket! :) Ska genast leta reda på veterinärens nummer och ringa.