Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 871 ggr
candycandye
0

Kastrering- behövs det?

Jag har läst en del artiklar om att kastrera och även den som hette ung tio skäl till att kastrera eller liknande.

Jag har en hane som ung 6 månader, han är otroligt mysig , är bra på lådan och har kissat i sängen vid endast två tillfällen, gör i princip alla behov i toaletten.

Om man skulle kastrera honom, skulle det då gynna honom/oss på något sätt eller är det bara ett heelt onödigt ingrepp som bara blrr stressigt för honom'

Har inga andra kaniner och han ska inte användas i Avel.

Av moraliska skäl vill inte min man kastrera.
Jag vill bara göra det rätta för kaninen.
Som jag har förstått det så är det främst för att få kaniner att sluta att markera/bli lugnare som man gör ingreppet
så eftersom vi inte har problem med detta . Finns det något som kan vara till fördel i vårt fall med att kastrera i så  fall?Finns det nån anledning alls i vårt fall att göra det?

Förtydligande

Jag vill inte göra ett onödigt inbgrepp
Jag vill heller inte missa att göra ett ingrepp om det skulle vara för det bättre för kaninen,

Lisa82
0

jag tycker inte att ni behöver kastrera er kanin. det vore ganska onödigt. om han inte regelbundet kissar på väggar,möbler osv eller ska bo ihop med en kaninhona då är det nödvändigt.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

candycandye
0

Så skönt att höra! kanske en dum fråga men man måste ju fråga för att få veta! Kan min hane gå tillsammans med en kastrerad hona?

sabines
0

Som du vet så är min hankanin inte kastrerad. Han har aldrig kissat någonting inomhus innan jag skaffade min kaninhona! Så nej, jag tycker inte du behöver kastrera honom om du inte ska använda honom i Avel eller ha honom tillsammans med en annan kanin!

candycandye
0

#3 Det ska jag då heller inte göra:)

Hur tror du det går om han skulle bo ihop med en kastrerad hona?

lite ot hehe men brodern (som du har kastrerat?) har han gjort några förändrningar i beteendet?

sabines
0

Om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om hur det skulle gå om en kastrerad hona går med en okastrerad hane! Men jag kan tänka mig att hanen fortfarande har kvar sina instinkter och att han fortfarande känner av att hon faktiskt är en hona?! men jag vet faktiskt inte.. Det var ändå en bra fråga, som även jag vill ha svar på!

Den lille killen som fortfarande är kvar, han är kastrerad nu ja, och har faktiskt blivit mysigare med tiden. Jag vet inte om det är för att det blev mindre kaniner och mer tid, men nånting har ändrats iaf :)

candycandye
0

Då får vi båda vänta på svar:P

Härligt att han blivigt mer en mysis!

sabines
0

Ja, jag är faktiskt nyfiken! :)

Ja, han är trevlig nu. Han ska faktiskt komma hem till mig imorgon och så ska jag se om han kan bo med min hona! :) ska bli intressant! :) Du letar efter en ny kanin nu eller?

[aammE]
0

Jag skulle ha gjort det ändå om han inte skall användas i Avel p.g.a att det minskar risken för testikelcancer.

candycandye
0

Vad kul!Hoppas han kan bo ihop med henne, skriv och berätta hur det går:)!Förresten har han fått nått namn?:)

Mjo visst hade det vart mysigt med en kaninkompis till min Mio, han vill ha super mkt uppmärksamhet och jag är med honom nästan jämt! Kanske han hade trivts med lite sällskap…

Funderade på att kastrera honom och skaffa en flicka till honom, men min sambo är helt emot kastrering…så enda chansen skulle vara om det går med en redan kastrerad tjej.. hm…vi får se:)

Var på biltema igår och köpte två gigantiska gjutrör åt mio! Kanske skickar lite bilder på nya inredningen om du vill se?

:)

[BonnieL]
0

Många kastrerar för att få bort det "haniga" betéendet, och för att slippa de jobbiga tonåren. I tonåren (vid 6-12 månader ca) kan kaninen plötsligt börja kissa någon annastans och göra olydiga saker.

Det kan funka med en kastrerad hona, men som alltid; det beror på kanin till kanin. Hanen kan säkerligen vilja para sig hela tiden om han inte är kastrerad och är i närheten av en hona, men så måste det inte heller vara. Så, antingen får man testa eller låta bli, och alltid ha en reservplan :)

Lisa82
0

jag har en kastrerad hona tillsammans med en okastrerad hane. det går alldeles utmärkt. han verkar veta att hon är kastrerad för att han har inte visat något intresse av att para sig med henne.

det betyder ju inte att alla hanar beter sig så. de flesta skulle nog försöka para sig med honan hela tiden och det kan bli för stressigt för honan i längden. men du kan ju alltid prova.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

emms
0

Det kan nog gå med en kastrerad hona. Det beror lite på kaninen. Han kanske håller på och försöker para sig med henne i början men när hon inte blir brunstig och så tror jag nästan att han lägger av. Men det är nog från kanin till kanin. :)

När jag kastrerade Muffin blev han lite lugnare och slutade plutta överallt som han gjorde innan. Revirbeteende då ;) han skvätte aldrig, förutom när han kände lukten av vildkaninerna ute i trädgården ;) så det var ju inte så stor skillnad eller så :)

Gör som du själv tycker :D

Emma

candycandye
0

Tack för alla svar!
Oj det låter ju som om de faktiskt skulle kunna funka då;)!
Hade isf tänkt att kanske ta en hona (om jag hittar någon) på prov först isf…

Kaniner är ju inga flockdjur, men jag har en väldigt gosig och kontaktsökande pojke. Inbillar jag mig bara att han skulle ha det bättre med en vän, eller bryr han sig inte egentligen?

Har ju sett kaniner som verkat tycka mycket om varann, men vill ju inte tvinga på honom en artvän om han ändå trivs bra utan…hrm antar att man får prova sig fram lite.

:)

emms
0

#13 Tänkte likadant innan jag kastrerade Muffin, att han var så social och skulle tycka om att ha en kompis. Så var det inte ;) skaffade ju en hona och allt sånt (för min egen skull med såklart) och dem går inte att ha ihop. Muffin börjar bråka med henne. Muffin hade råkat komma in till Nessies Hage för ett tag sen och dem verkade ha ett rejält slagsmål. Ingen skadades som tur var med det var mycket Nessie hår i hagen :( Så kan inte ha dem tillsammans. :/

Emma

candycandye
0

Oj!Började dom bråka på en gång?Vilken otur, du som vart så snäll och fixade en kompis och alltFlört! Är de inne eller ute?

För isf skulle honan dela mios Hage (inomhus),,,Tror du att om man skulle ha en kanin på prov att man märkder ganska fort om de fungerar? Så dom inte börjar hata varann efter en månad?

Tur att ingen skadades!:)

sabines
0

#9: Ja, idag kom den lille kaninen hem till mig i alla fall, och allting verkar funka hur bra som helst. Dom träffades ute på golvet på en filt först och hälsade på varandra och sen efter ett tag så satt de båda i den rengjorda buren! Så jag kan inte tänka mig att det skulle ha kunnat gå bättre =)

Just nu kallas han "EnDumEn", efter en karaktär i Dunderklumpen om du har sett den?! Men jag vet inte riktigt om det är namnet som blir på honom eller inte :P Känns ju lite konstigt kanske, men vi får se när jag lär känna honom lite bättre, du kanske har något förslag? :)

Och ja, du får jättegärna skicka lite bilder, skulle vara kul att se!

emms
0

#15 Nej i början gick det bra :) men sedan så tyckte jag att Muffin "tryckte ner" Nessie lite. Hon blev skyggare och skyggare. Så då särade jag på dem. Sen om dem fick hälsa genom gallret så försökte Muffin bita henne :/ Men det brukar oftast gå bra :) hade väl lite otur bara ;D

Du skulle ju kunna testa att ha någon på prov. :D Dem kanske blir superbra vänner och så :)

Emma

candycandye
0

Hade vart så roligt om det hade funkat!

Kryllar ju inte direkt av kastrerade honor…letar som en tok för att jag blev så peppad nu:P

Ja på prov är nog bra , då mannen här hemma inte vill ha fler stora burar i lägenheten…så det skulle vara tänkt att de skulle bo ihop men hagen är relativt stor så jag tror det skulle funka…

Håll gärna utkik efter en kastrerad flicka!

Även om avstånds problem går att lösa så är det lättare att ta någon på prov som bor i närheten.. själv bor jag i gbg:)

TheMe
0

Jag måste gå emot strömmen och rekommendera att du kastrerar din kaninkille. Det är ett mindre ingrepp att kastrera en kaninhane (jämfört med att kastrera en kaninhona) och riskerna är faktiskt inte alls så stora förutsatt att man går till en kaninerfaren veterinär.

Det som är väldigt viktigt är att vetten kollar kaninens allmäntillstånd samt hjärta före narkosen. Sedan när kaninen är opererad så är det jätteviktigt att man håller koll så att han inte blir kall. Man kan tex sitta med kaninen invirad i en mjuk och skön filt de första timmarna. Sedan måste man få kaninen att äta så magen kommer igång. Samt att man inte har spån och hö som underlag eftersom det kan fastna i operationssåret.

Jag har låtit kastrera flera kaninhanar genom mina år som kaninmatte och det har gått jättebra. Kaninerna slutar lukta illa och mina har blivit mer harmoniska, utan att tappa sin personlighet. Dessutom 100 % rumsrena.

Ska faktiskt kastrera en kaninhona nu på måndag och det är jag lite mer nervös inför. Men hoppas förstås att allt ska gå bra. Att jag vill kastrera henne beror på att jag vill förebygga problem som livmoderhalscanser mm när hon blir äldre samt att hon är ojämn i humöret, särskilt under brunst samt att hon blir skendräktig? ofta.

Jag har ju två kaniner tillsammans (kastrerad hane och ännu inte kastrerad hona) och de har jättestort utbyte av varandra. Men det är helt olika från kanin till kanin. Om du vill ha två kaniner tillsammans skulle jag rekommendera att du först kastrerar din hane och sedan skaffar en kaninunge av honkön. Sedan är det ju toppen om du kastrerar även henne när hon vuxit till sig.

Väldigt långt inlägg det här, hoppas du orkar läsa och stort lycka till oavsett vad du bestämmer dig för!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

spiritedaway
0

Även fast han inte skvättar nu finns ju risken att han gör det sen.
Risken finns dessutom att om du hämtar hem en hona att han börja skvätta då också.
Dom blir även lugnare allmänt (oftast). Min hane blev det ingen större skillnad på egentligen. Men dom flesta andra kastrerade hanar jag vet om har blivit mysigare och lugnare.

Fråga er, varför ska ni inte kastrera om han ändå inte ska gå i Avel?

TheMe
0

#20 Tänker som dig här. Personligen skulle jag gärna se att alla kaniner som inte ska gå i seriös och genomtänkt Avel kastreras, på samma sätt som med katter. Nu görs det tyvär inte alltid på katter heller tyvär, men önskar samma inställning både vad gäller kaniner och katter.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

spiritedaway
0

#21 Mm. Och går man bara till ett bra ställe så minskar man ju riskerna rätt ordentligt.

Sisselie
0

När jag kastrerade min hane, så pratade jag med veterinären om att ev. skaffa en hona som kompis åt honom. Hon rekommenderade mig i såna fall att även kastrera honan, för att minska risken att de ryker ihop.

#19 Hon sa också att även om ingreppet är större på en hona, så har, av nån outgrundlig(?) anledning, honor bättre läkeförmåga, så riskerna med att kastrera en hona skulle inte vara större än för en hane.

Men hon sa också att det aldrig finns garantier att de inte kommer att börja slåss senare, även om de trivs bra i början. Hon berättade om nån hon kände som hade två kaniner som vuxit upp tillsammans, och när de var 2 år så började de plötsligt slåss…