Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1789 ggr
Bulba
0

Hur fortsätter vi?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Nu har jag haft min kanin Petronella i 4 månader och vi har börjat träna lite hoppning hemma. Hon bor inomhus så det är där vi tränar.

Hon är jätteduktig och tycker det är roligt men har jag inte en handduk eller liknande över bommarna så hoppar hon igenom. Hur ska jag göra för att få henne förstå?

Skickar med en film på hur jag menar.

Jättetacksam för kritik på träningen och tips? på förbättring Glad

alwiz
0

Hon var ju jätteduktig, och så måste jag säga att hon var otroligt söt också ;)<3

Det som du skulle kunna tänka på är att stå bakom kaninen, då man ska vara bakom kaninen på hopptävling. Annars så hoppar hon ju jättefint :)
Min förra kanin Nelly (rip?) ville också mellan bommarna i början så jag gjorde som du, hade en handuk över. Efter ett tag lärde hon sig att hoppa över även om jag inte hade handduken över.
Kanske finns någon annan som har ett bra tips? på hur man kan lösa det, men jag väntade och det gick bra iaf ;)

PrinzeZz
0

Ska jag vara ärlig ser det mer ut som att hon vill till dej och att hon tycker hindret står ivägen. Kan hon så tar hon ju den enkla vägen rätt genom bommarna, vilket inte fungerar om handduken ligger över.

Om du vill tävla så tränar du ju igentligen på fel sätt.

Men gäller det bara på lek och skoj har jag inget att klaga på.

Vill du bli av med det beteéndet behöver du först och främst vara bakom henne, så du kan stoppa henne när hon gör så,

Sedan sätter du upp bommen igen, släpper iväg henne och gör hon likadant igen så börjar du om, stoppar, lyfter upp och sedan släpper iväg henne. Då kommer hon lära sej att beteéndet inte är önskvärt och förhoppningsvis slutar hon.

Starta bara med två bommar, och kör bara med dom tills hon hoppar det felfritt.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Bulba
0

#1 & #2 Tack för tipsen!

Tanken är ju, om det går bra, att vi ska ut och tävla lite också.

Jo hon är väldigt social och följer mig vart jag än går så hon följer mig över hindret och hon vill inte riktigt hoppa om jag står bakom men vi får väl träna på det Flört

PrinzeZz
0

#3 Då skulle jag föreslå att antingen hitta en större yta så du får plats med fler hinder, alternativt vänta till våren så ni kan vara ute.

Samt använda sele och koppel och börja vara mer bakom henne.

Du kan påverka henne mycket bättre då och dessutom lär hon sej på rätt sätt.

Det kan vara svårt att lära om en kanin som fått lära sej något på fel sätt från början.

Annars har jag inte mycket mer att klaga på, du har en fin relation med kaninen. Glad

Bulba
0

#4 Tack så mycket Glad

hjartelyckanskaniner
0

Jag skulle tränat helt frånb början. Det har jag fått göra med en hona. Hon rev bara det var 1 pinne för hon var envis som bara den. Nu hoppar hon 1m stillastående i längd.

Träna utan handduken för hindret. Vill du att hon sen ska tävla så är hindret dels längre och det finns inga handdukar som hon lärt sin hoppa över.

Hoppa ute om det finns möjligheter. Sen ska hon hoppa först och sen kommer du efter, inte hon till dig. Hon kommer bara bli väldigt förvirrad på tävlingen och vilja hoppa till dig eller vilja att du ska gå på sidan före dig och då kommer du få tillsägelse.

Lär henne, som de andra säger, att gå i sele. Det underlättar för sig och henne sen på tävlingar. Gå sedan ute på nya platser och se hur hon reagerar. Reagerar hon väldigt negativt så kanske det är bäst att bara hoppa hemma för att det kan stressa henne väldigt mycket efter en bilresa + att vara i en transportbur på ett helt annat ställe en hel dag.

Annars tycker jag det ser mycket bra ut:) det är hon som hoppar och hon verkar gilla det förutom när det inte är en handduk på bommarna. Det är bara att träna bort och sen, om hon tycker det så är det bara att prova att tävla:) Du är inte för hård mot henne och tar henne för hårt och hon är snäll och väntar på att du höjer hindret. Det är skönt med sådana kaniner och inte sådana som ska hoppa och riva igen när man precis satt upp hindret, bara för att de fått för lite plats att springa på innan hindret.

Lycka till!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Bulba
0

#6 hur tycker du att jag ska börja? med 2 pinnar och ta tillbaka henne när hon hoppar igenom/plockar bort en pinne? Glad

hjartelyckanskaniner
0

#7 Börja med en pinne. När hon hoppar det fint i några veckor och du ser att hon tycker att ''nu kan vi höja matte!''. Då lägger du på en till pinne. När hon slutat hoppa igenon bommarna så höjer du efter någon vecka igen och håller på så tills hon har ca 4 pinnar.

Men först ska hon vara 100% säker i sele. Hon ska inte verka rädd. Många kaniner kan dra iväg med sin matte för att de är glada och älskar att röra sig, det är absolut inget fel.

Har du någon gräsmatta som du kan träna henne på sen när det börjar bli varmare? Då får hon göra av med sin energi och hon kan lära sig att gå bredvid dig och inte hoppa efter dig. Sen ska man gärna vara några dm bakom kaninen så den inte ska känna sig stressad och inte precis bakom svansen. Då kommer du få en tillsägelse att gå bak ifrån kaninen. När hon sedan stannar för att nosa så puttar du henne på rumpan eller trycker på hennes framben så hon ska hoppa. Men sitter hon bara så ska du låta henne vara, då tänker hon. Smacka lite så hoppar hon om hon skulle dagdrömma:). Just nu kan jag inte smacka på en hona för då lägger hon sig på marken och brunstrullar.

Det är svårt att berätta hur man ska göra, man måste nästan själv vara med och visa.

Mvh Emma

Bulba
0

Okej :)

Hon går fint i sele och hon får komma ut när det är lite varmare. Ska börja träna henne i sele också men hon hoppar sämre då men det är väl en vane sak. Glad

[aammE]
0

Lite off topic men.. FY*** SÅ SÖT KANIN DU HAR! :O

Billikanin
0

Håller med #10!

[ninnakm]
0

Håller också med #10 Kaninen ser nästan ut som min fast min är svart!:) Jag skulle vela att han hade den färgen!:)

hjartelyckanskaniner
0

#9 Ja, det är ju en vane sak:) Men hon tycker det är roligt att vara på nya ställen och undersöker och så och ligger inte mot marken med öronen bakot oc ser rädd ut?

Det tar nästan en månad för en kanin att helt vänja sig vid selen. Sen är det att börja hoppa:)

Håller med de andra! Otroligt söt kanin!!

Mvh Emma

Bulba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10,11,12 Tack så jättemycket! Skrattande

#13 hon har aldrig varit speciellt rädd för nya saker. Första gången hon hade sele på sig brydde hon sig knappt Tungan ute

Fotade henne utomhus idag Glad kan visa lite bilder ^^

Den här bilden tycker jag speglar hennes personlighet jättebra Flört Inga som helst problem med selen :)

Bulba
0

Kyss

Bulba
0

Kyss

hjartelyckanskaniner
0

#14 Gud vad sött! Nä, rädd kan hon inte vara;)

Mvh Emma

[aammE]
0

Åh, så fruktansvärt gullig. Jag dör nästan lite. :O

imsuchadiva
0

Håller med #8 att börja med en pinne, och låt henne hoppa så många gånger.
Men när det är dags att höja, har du inga andra stöd där det är korta mellan varje hack?
Tycker det blir för stor höjdskillnad samt så blir det ju ett stort "hål" där hon kan springa igenom.

Bulba
0

#18 Tack hälsar Nella  SkrattandeKyss

#19 jag har ngr hinder till men tror det är samma höjdskillnad :/ Jag får kolla lite och kanske banka i ett par märlor nånstans Tungan ute

Bulba
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har vi gjort lite framsteg tycker jag Glad

Här är en film när vi tränar i sele och utan handduk. På annan plats också Glad

[BellaO]
0

#21 tkr ni gjort jättebra framsteg^^ Tänk bara på att inte hoppa för många gånger elr för ofta då hon kan tröttna om det bli för ofta;)

LinneaJohaanson
0

Din kanin är typ den sötaste jag någonsin sett!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Bulba
0

#22 Vi hoppar typ varannan dag och då är det bara några skutt. För att hon skulle förstå lyfte jag över henne och berömmde och gav godis. Tillslut förstod hon vad jag ville Glad

#23 Aww tack! Skrattande

PrinzeZz
0

#24 varannan dag låter lite mycket, trappa ner det lite till max 2 gånger per vecka Glad

hjartelyckanskaniner
0

#21 Det ser riktigt bra ut! Nu hoppar hon inte genom hindret, hon är inte stressad i selen och tycker det är roligt.

Tycker du ska hoppa, som #25 säger, max 2 ggr/vecka. Din kanin kommer tillslut tröttna på att hoppa. Jag hoppar knappt med mina. Jag tävlar 1 gång/mån nu under vintern och 2 ggr/mån under sommaren. Tränar de som klassat upp sig eller ska tävla höjd/längd.

Mvh Emma

Bulba
0

#25 Okej tack för tipset Flört Har nog tränat lite mycket kanske Tungan ute

#26 Kul att höra! Tycker också att det går bättre nu Glad

[ninnakm]
0

Är inte din kanin en inne kanin? Men man får väl inte ta ut sin kanin på vintern då eller?

Majakanin
0

Jag tror det är ett litet fel på hennes syn.När du höjer hindret utan handuk så ser hon inte hindret  utan ser  rätt igenom det,men när du lägger över handuken så ser hon ju att "oj nu måste jag hoppa"

riiffen
0

#29 Det behöver inte alls vara hennes syn det är fel på för det!! ;)

medarbetare på allergier.ifokus .

hjartelyckanskaniner
0

#29 Då kommer hennes kanin också se det så ute, ja överallt. Sätter man däremot en pinne mellan de 2 pinnarna så hoppar hon inte igenom.

Kaniner är väldigt smarta och tycker de att det är läskigt så hoppar de inte. Så därför är alla kaniner inte så lämpade för hoppning. Alla kan hoppa, men blir det för högt så säger de ju till genom att vända.

Mvh Emma

[ninnakm]
0

Ursäkta, men får man ha kaninen ute, när dn är inne på vinterb?

hjartelyckanskaniner
0

#32 Man ska ju hälst inte ha det.

Mina har det ca 3+ ifrån kylan där ute. Så för mig är det inte så stor skillnad.

Mvh Emma

Majakanin
0

#30 och #31 jag gissade bara lägg inte skulden på mig häller!!

Jag är ingen veteriner men jag har väl min åsikt sen om det är rätt eller fel det vet jag inte men jag tror det eller som #2 skrev!

[ninnakm]
0

Jaha, men jag har läst att det ska va högst 10 g skilldnad

Bulba
0

Jag tar inte ut henne mer än 10 min åt gången och det klarar dom Glad

[ninnakm]
0

#36 Jaha;) Sorry, då ska min inne kanin, också få hälsa på snön;)