Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 892 ggr
Spdcst
0

Ge mindre pellets?

Jag har en kanin som är väldigt dålig på att äta hö, så nu undrar jag om det är för tidigt att vid 4 månaders ålder dra ner på pellets mängden? Kan tillägga att han är en fransk vädur, så det är en stor kanin.

Har ni kanske några andra tips? på hur jag kan få honom att äta mera hö?

Haztparken
0

Hur mycket pellets ger du han? :)

Spdcst
0

För tillfället fyller jag på när jag ser att skålen är tom, eftersom jag läst att dom ska ha obegränsat när dom är små. Men det kanske är dags att börja begränsa, hur mycket bör jag ge honom? Det är tydligt att han föredrar pellets framför hö =/

Haztparken
0

Det är nog för mycket :/ Jag ger inte mina kaniner pellets så vet inte hur mycket dom ska ha och helst inte franska vädurar men jag har hört att vanliga dvärgvädurar brukar få ½ eller 1 dl pellets per dag så du kanske borde börja med något runt där?

Spdcst
0

Ok, tack för hjälpen. Tar och lägger in frågan på jättekanin också där kanske dom har lite bättre koll på hur det är med just en jätte =P

Emelie
0

Egentligen ska de ju ha fri tillgång på pellets tills de är 6 månader och slutar växa, men ser man att inget hö äts upp så är det bästa att dra ner på pelletsen lite. Ser du att ändå inget hö äts så bör du kolla upp tänderna, som du i och för sig borde göra vilket som :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!