Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2830 ggr
Animal-3
0

Färger.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid haft kaniner. Oftast ganska många och har haft en hel del kullar.
Dock har alla kullar varit bondkaniner, lite blandningar (som i och för sig grundade sig i renrasiga många gånger). Jag var inte så gamal utan sköte mina djur sålde till de bra hem jag hittade. Hade lite egna hopptävlingar på gården där vänner ofta lånade kaniner av mig och hade trevliga dagar.
Fast detta med kullarna var bara något år då och då de jag hade mest var kaniner som folk inte längre ville ha. Sånna som folk gav till mig och sa ta den eller så slår vi ihjäl den.
Ja mamma tyckte väl att de blev för många ett tag och ingen förstod nog mitt stora nöje då de flesta hade aggritionsproblem när det kom m.m.
Detta gjorde att jag alldrig varit med på alla utställningar, tävlingar, klubbar m.m.
Jag kan lite raser och benämningen på vissa färger men väldigt lite.
Tänkte här verkar det finnas många som faktiskt kan detta.

Så de kaniner vi har nu (har ett få tal som blivit "lämnade" hos oss, men det var några år sedan vi sa stop, vi kan inte bara ta emot alla andras djur. Som tur är de sista 6 kaniner som blev lämnade hos oss var mkt trevliga och de flesta unga så vi kunde placera om dom. Nu har vi bara kvar de kaniner som behöver oss/alltså blev lämnade innan vi sa stop och de som vi själva valt att ha).
Tänkte slänga upp några bilder och se vad dom har för färg bara, vore kul att ha någon benämnin på dom^^

första bilden här: är fasters hane, enda kaninen som är renrasig med stamtavla (dvärgvädurs löwen) Vi säger bara beige/vit ingen aning om det heter något speciellt.

Animal-3
0

Detta är en dam som "bara" skulle vara hos oss 2 månader, medan ägarna flyttade. Nu är hon våran då dom inte ville ha tillbaka henne och tyckte vi kunde avliva henne.
Vi vet inget, inte ras, inte ålder, inget.
Vi säger bara Grå. Om det finns någon annan benämning på färgen vet jag inte, syns inte på bilden men hon har en vit framtass med.

Fatma
0

#0 Ser ut som en madagaskar manteltecknad tycker jag.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Animal-3
0

En annan dam som blivit lämnad hos oss.
En dvärgvädursdam som köptes av en uppfödare på en marknad av en tjej som hade henne hos oss men efter några år tröttnade och nu är hon vår.
Som med alla andra vet jag inte om det finns någon färgbenämning. Grå/vit säger vi så klart.

Animal-3
0

#2 ok tack^^ ska se om jag kan få fram fler bilder sen med.

Denna dam köpte jag för några år sedan(samtidigt som kaninen i inlägg #3) vi säger ju bara svart vilket blir lite fel då hon är mer "black and tan" fägad/tecknad, utom att hon har väldigt lite av det bruna (mest runt ögon, leder, käke m.m.) och sedan under magen om man vänder på henne är hon vit.
Har även en dotter efter henne med samma färg.

Animal-3
0

Min lilla dam som är en egen uppfödning av min faster. (Pappa i inlägg #0 och mamma ska jag se om jag kan få fram bild på).
Vi säger bara melerad. själv föll jag för ansikts teckningen.

Animal-3
0

Här går det se alla kaniner (dåligt uppdaterad så kaninen högst upp har gott bort 10 år gamal)

färger?

Fridaaaa
0

#0 Du menar lejonhuvad ddv?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elina.
0

#1: wienertecknad blå
#3: manteltecknad blå (feltecknad)
#4: otter svart
#5: japantecknad gul-svart

Animal-3
0

#7 nej, vet inte om det räknas som samma. han är dvärgvädurs löwen. Dom blev ju godkända som ras för inte jätte länge sedan i sverige (typ 2 veckor efter faster köpt honom)

#8 ok tack^^ kul att läsa. Otter svart det ska jag komma ihåg:D väldigt fäst vid den färgen nämnligen.

riiffen
0

#9 Löwen är det tyska namnet för lejonhuvad :)

medarbetare på allergier.ifokus .

Fridaaaa
0

#10 Jo det vet jag med dvärgvädurlöwen låter konstigt i mina öron XD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Animal-3
0

#10-#11 vi säger alltid dvärgvädurslöwen x) och jag kan inte ett ord på tyska:P som sagt jag är inte jätte insatt ^^ man lär sig alltid något nytt.