stamtavla data & ringar
Om man beställer stamtavla data, ifrån Skaf, får man då ett program som man skriver stamtavlorna i ?
Eller hur funkar det?
På benringarna, står uppfödarnummret där? Eller är de bara blanka?
På ringarna står inget uppfödarnummer.
Däremot står storleken samt ett nummer efter det.
Ringarna som man beställer registreras på ens uppfödarnummer.
Froste har ju tex D 0723 på sin ring.
D = storleken, 0723 = "individ"numret.
Ajust ja, tänkte inte att jag kunde titta på hur hans ring såg ut.
Du vet inget om stamtavlorna? Tycker du brukar veta allt ;D
#2: Har tyvärr ingen koll på hur data-stamtavlorna funkar, då jag skriver för hand. =)
Men jag skulle gissa på att man får ett program som man skriver stamtavlorna i.
Har fått svar på Kanin-net.nu.
programet får man fixa själv.
#5 Hur fixar man det programmet då?:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja man får bara tomma stamtavlor med vattenstämpel på.. Jag vet inte riktigt vad mitt program heter.. Tror det är kaninprinter eller något sådant.. Skitbra :)
Niklas, Plingeling, svarade så här
"Nej du får bara papper till din skrivare…
Program får man skaffa själv. Såvitt jag vet finns det 3 program som används idag:
REDEAL - köps av Ewa Asp
Kanin-Online - Billigt och enkelt webbaserat system som omfattar det mesta som en kaninuppfödare behöver. Finns på nätet http://www.kanin-online.se/
Kanin-printer - gratisprogram som funkar på samma sätt som REDEAL. Laddas ner härifrån
Vilket som är bäst vete sjutton, men REDEAL har väl fördelen av att det utvecklas av samma personer som håller i Riksstambokföringen och är kopplat till SKAF.
Själv använder jag kanin-online, men är inte helt nöjd med utskrifterna. (långa färgnamn, t.ex "Rysstecknad zobel blå" får inte plats på raden för färg…) Annars är jag nöjd, billigt (45 kr om året) och smidigt system. "
Men man kan skriva stamtavlor och köpa ringar utan att vara reggisterad uppfödare? räcker det att man är medlem?
#9: Japp, det räcker att man är medlem och har ett uppfödarnummer.
För att få registrera sig är ett av kraven att man fött upp och ställt ut i minst 3 år (med vitsord).
Detta går ju inte om det enbart var registrerade uppfödare som fick köpa ringar och skriva stamtavla. =)
#8 Fast jag fattar inte hur man gör..
Så funderar på att beställa nya som man skriver för hand :P