Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 571 ggr
Jojsan
0

Dricker dåligt efter diarré

Min ena kanin hade diarré för ca 2 veckor sedan. Efter att hon blivit frisk har hon druckit väldigt dåligt, inte alls lika mycket som tidigare. Hon äter även mindre hö än tidigare men hon äter ändå en del.

Har ni några tips? på hur jag kan få henne att dricka mer? Jag har både flaska och skål till henne nu och hon dricker mest ur skålen. Har även gett lite gurka då och då för att få i henne mer vätska (även andra grönsaker som morot och broccoli), men det är jättestor skillnad i mängden vatten hon dricker nu mot innan hon hade diarré.

djurskydd
0

Vet du vad diarrén berodde på? Det är väldigt ovanligt med riktig diarré på kanin och brukar också vara ganska allvarligt. När jag har kaniner som är dåliga på att dricka tillsätter jag Djurdoktorns vitamin special i vattnet, en droppe per kg kroppsvikt. Det lockar dem verkligen till att dricka, smakar beskt och gott (!). Men viktigt att inte överdosera, för mycket vitaminer leder till sjukdomar även det! Hur ser tänderna längst bak i munnen ut?

Du kan beställa vitaminerna på www.djurdoktorn.nu

Jojsan
0

#1 Det kan ha berott på vätskebrist, hon hade bitit sönder sin vattenflaska och allt vatten hade farit ut så hon hade inte haft vatten på ett tag innan hon blev sjuk. Det var riktig diarré, inte träckpillret från tarmen som de ska äta upp. Jag var till djursjukhuset med henne 2 gånger och båda gångerna sprutade de in vätska i nacken på henne så hon skulle ha att ta av i ett dygn. Sen under tiden hon hade diarrén fick hon vätskeersättning och/eller vanligt vatten varje timme. Men eftersom hon nu inte har diarré känns det inte som om jag ska spruta in vatten åt henne. Fast det kanske behövs..? Ska kolla upp de där vitaminerna, tack för tipset!

Jojsan
0

#1 Just det, veterinären kollade tänderna och de tyckte det såg bra ut.

Jojsan
0

Ingen fler som har tips??

Valkyrie
0

Du kan testa ge henne vatten genom spruta ;)

vattenmelon är också väldigt bra.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

skitte
0

En sån spruta utan nål kan man nog köpa på Apoteket tror jag, själv köpte jag min på Bromma Zoo!

//Ellen

Valkyrie
0

Du kan åka till apoteket, du behöver inte åka till zoo ;)

Rest in peace Valkyrie!

Jojsan
0

Gav henne vatten och vätskeersättning genom spruta när hon hade diarré så jag har sprutor. Men jag tänkte om jag kunde undvika det eftersom hon inte har diarré numera, så man kanske kan få henne att börja dricka själv. Jag tycker det är konstigt att hon inte dricker, nu när hon är frisk.. Jag kan ju inte ge henne vatten genom spruta hela hennes liv, eller jo klart jag kan men det vore ju bättre om det inte behövdes.

Valkyrie
0

Jag förstår, men det är nog bra att göra det tills du ser att ho börjar dricka igen.

Är du säker på att det var diaree? det kan ju vara förstoppning eftersom de då brukar klämma ut lite rinnigt och kladdigt.

Rest in peace Valkyrie!