Mantelteckning
Funderar lite över det här med mantelteckning..
På SKAFs hemsida står det såhär:
_Mantelteckning (Svart = AA BB CC DD gg Kk)
Djurens grundfärg är vit med teckning i någon i standarden Godkänd färg? eller i kombination med Zobel - eller Japanteckning i färgen svart/gul eller blå/gul. Kroppen skall vara manteltecknad. Manteln täcker största delen av ryggen och sidorna. De färgade partierna täcker största delen av huvudet samt öronen i sin helhet. Enskilda vita fläckar i pannan och på nacken t o m skulderbladen är inget fel. Enskilda färgade fläckar på buken och benen är inget fel.
Bottenfärg: på de vita partierna skall den vara vit, på de färgade enligt respektive teckningsfärg.
Ögonfärg: enligt respektive teckningsfärg.
Klofärg: färglös.
Vanliga fel som medför poängavdrag
Vita fläckar i de färgade partierna. Flera enskilda färgade fläckar på buken. Avdragen varierar beroende på antalet fläckar samt fläckarnas storlek.
Diskvalificerande fel
Övervägande vit färg i manteln och på huvudet (mer än 50%) samt vita fläckar på öronen. Övervägande fläckar på buken eller färgad buk. Helt färgad eller övervägande färgad bottenfärg på de vita partierna._
Alltså ska överhängande (mer än 50%) färgade fläckar på buken medföra diskvalificering, men inte om det understiger 50%? Eller tolkar jag det galet?
Jag har en mantlad hermelinkille som blivit nollad på utställning pga för mycket fläckar.
Laddar upp några bilder på honom. Vad tycker ni? Är det korrekt gjort att nolla eller inte?
(Jag ifrågasätter inte domaren som nollade, de är duktiga på sin sak, jag undrar bara vad ni tycker.)

De får inte ha färgade fläckar på buken. Huvudet ska ha minst 50% färg.
Ja tyvärr, dom ska ju helst vara HELT vita på magen.. Ett par stycken små fläckar gör inget men din har en manteltecknadning som går in en bit på magen samt en massa fläckar…
När kaninen står vanligt ska man kunna se en vit rand längst ner för mantlingen ska inte vara över magen.

Han var ju toksöt! Trots att han blivit nollad.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#4 Han är till salu. ;)
Jo jag håller med om att han har mycket fläckar. :) Men jag kan inte direkt påstå att han är mer brun än vit på magen, eller?
För i såfall borde han bara få avdrag, inte bli diskad?
Det är ju en bedömningsfråga och har domaren bedömt att så är fallet så har han ju det. :)

#5 Fast det är fortfarande huvudet som inte får ha mer än 50% vitt. På buken ska de inte vara fläckar alls. Är det någon enstaka fläck så blir det bara avdrag.
#6 "Övervägande fläckar på buken" tolkar jag som att mer än hälften av buken ska vara färgad för att det ska vara diskvalificerande. Jag greppar det där om huvudet. :)
*Lånar tråden*
Såg att han var till salu,
Vart finns han?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#8 Hoppas att det inte gör något att jag svarar, Istidens kaniner finns i Umeå :)
Han är verkligen grymt söt! :)
jahaa… okej :)

#7 Ja, det är ju en tolkningsfråga förstås. Det står ju även att flera enskilda färgade fläckar på buken ska få avdrag. Men i den här fallet kanske det inte är helt enkilda fläckar utan mer så att färgen går ner på buken.
#11 Ja så är det nog. :) Kan säkert finnas domare som dömer annorlunda också. Men hittills har 2st nollat honom så det känns inte riktigt som så.
#8 Jäpp han är till salu och finns i Umeå. :) Har ev en köpare på honom som kommer och tittar imorgon. Han är supersöt, så det känns lite trist att han inte funkar i aveln. :( Men jag köpte honom till det och har inte plats med ytterligare en som jag inte "har användning av" om jag ska komma framåt.. tyvärr.
Är du intresserad av honom?
Förlåt att jag också snor tråden, men ska HELA bakbenen vara vita? eller endast tassarna? eller spelar de ingen roll?
Ev, men helst skulle ja vilja kommer och kolla och jag bor i Uppsala, så det blir lite svårt!
#13 Fantastiskt bra fråga, jag har ingen aning. Men eftersom det inte står nåt om det antar jag att det räcker om tassarna är vita, eftersom klorna ska vara färglösa.. men jag vet inte. :)
Skulle vara kul om nån hade en bild på en godkänd mantlad! Gärna en som fått bra poäng på utställning, så man får se hur det helst ska se ut.
#14 Ja det blir ju lite svårt att komma och kolla när du är 60mil bort. Men om du är intresserad av en mantlad i en lite annorlunda färg så skulle du kunna ta kontakt med Strandsmedjans (www.bexander.info). Hon föder upp mantlade i havanna, viltbrun, egern och lux. :) Det är därifrån Sigge (på bilden) kommer.
Hon finns i Saltsjö-boo utanför sthlm så det är ju lite närmare.