Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 711 ggr
myriis
0

ÅH, så...

Jag blir så arg!
Läste nyss att det var någon idiot som hade köpt råttor och katter från en djuraffär, haft ihjäl dem och gjort "konst" av dem. Kallar hon vantar med råtthuvuden på konst?!?! Jäkla idiot!!!

Sen dessa hemska hemska barn som misshandlar djur för skojjs skull. T.ex igelkottar eller liknande! Så arg man blir!

Djur har känslor! Djur kanske inte är exakt som människor, men betyder det att vi kan döda dem hur vi vill? Eller t.ex med larver/myror/myggor/flugor som man stampar ihjäl hur man vill. Visst, dem tänker ju inte precis som oss och kan besvära oss. Men är det inte värt att klia lite för att en mygga ska få leva? Detta är ju upp till var och en. Det finns ingen lag på att inte smälla myggor, stampa ihjäl larver eller kväva flugor under burkar.

Något jag länge funderat över. Vad är skillnaden mellan ett djur som äter upp sina avkommor och en kannibal? Okej, en del djur äter ju upp avkommor/andra av samma art p.g.a t.ex. vitaminbrist (tror man). Och en del djur har jag för mig äter helt enkelt bara upp varandra? Varför kan människor egentligen inte göra det? Och varför klassas man som sinnesjuk om man gör det?

Iram
0

Jag kan bara svara på en av dina frågor:

Nej, det är INTE värt klåda för att en mygga ska få leva! Oskyldig

myriis
0

#1: Jaså. Då tycker vi nog ganska olika ;p

anna_forsgren
0

jag tycker att man är sinnersjuk om man äter en människa, då har man något fel i skallen. Det är inte normalt för människor med det är det för djur. människor är inte uppfostrade på samma sätt som djur.

Pinscher2
0

Å jag måste hålla med Iram!! Oskyldig

KajsaM
0

Jag håller också med Irma. Inte tänker jag: Oh, nej inte döda mygga.

Jag läste en kvinna som födde upp katter och dödade dom och stoppade ner dom i flaskor. I fina flaskor….Och sålde dom

myriis
0

Hm. Myggor är levande varelser ;P Tänk om det var likadant med kaninre? *Ah, ag hatar kaniner! Stampar lite på dem så att dem dör, vem bryr sig? ;P

KajsaM
0

#6 Jag kan förstå hur du tänker. Men så tänker inte jag. Tänk då alla myror som vi dödar?

malkanthi
0

djur är djur och människor är människor. alla har ett värde, men för den skull menar inte jag att människor ska låta bli att äta och döda djur. Döda för skoj skull är fel, men döda för att överleva är en annan sak. jag dödar myggor som biter mig, men försöker exempelvis att släppa ut getingar och andra flygande varelser som förirrat sig inomhus. Jag ser inte ner på människor som har kaniner för köttets skull. Jag själv skulle inte kunna äta kaniner av samma andledning jag inte kan äta hundar, katter eller hästar. De djuren har jag haft en relation till på något djupare plan. Men, så länge slakten går till på rätt sätt så har jag ingenting emot att människor äter djur.

KajsaM
1

#8 Precis så tycker jag. Jag själv skulle aldrig kunna äta en kanin men jag dödar inte dom som gör det.

Aourora
0

men myriis, en mygga har knappt någon hjärna, en mygga skulle äta upp dig om den kunde, den försöker äta så mkt som möjligt av dig redansom det är! Ursh jag gillar inte myggor!!!

En kanin/däggdjur tänker inte tänen att äta upp oss som det fösta, iallafall tänker dem efter först!!

myriis
0

Hum ;P Kanske jag som är en "otrolig" djurvän :P Jag har väl lite "udda" tankar ^^

KajsaM
0

#11 Djurvän är vi nog alla är ;)

myriis
0

#12: Såklart ;P Men utan svaren verkar det bara vara jag som bryr mig om att insekter (t.ex. myggor) också är levande ;P

KajsaM
0

#13 Hehe, men ärligt har du aldrig "dödat" en mygga,geting eller myra t.ex?

myriis
0

#14: Jopp ;P Men inte med flit såklart. OCh visst får man skuldkänslor.

Matilda_91
0

Jovisst jag förstår hur du tänker Myriis, det är ju lixom allas jord, och alla har rätt att leva på den. Både människor och djur.

Men man kan se det såhär, Ett lejon som dödar en hjort är det inget fel på eftersom det ger lejonet mat till sig och sin familj. Om plötsligt alla lejon skulle sluta jaga och äta hjortar skulle hela systemet sluta fungera. Det är nog likadant med myggor, även fast vi inte dödar dom för att äta upp dom så är det bra att hålla "myggstammen" nere så dom inte blir för många.

Och jag tror också att om nu myggor kan tänka så tänker dom nog inte på samma sätt som oss människor. Det kanske är helt naturligt för dom att dö, det kanske till och med är vad dom vill ;D Man vet ju lixom adrig, medans vi människor är rädda för döden kanske döden är det finaste som finns för en mygga…

myriis
0

#16: Väldigt intressanta tankar. När man tänker på det så kanske en del insekter/djur gillar att dö. Man vet ju inte vad som händer efteråt ;p

Roobyn
0

Jag tycker helt klart att det är värt att klia på ett myggbett istället för att ha ihjäl myggan (även om jag har nål-skräck som även gäller mot myggor, getingar och bin) så håller jag med om att de borde få leva…
Jag tycker att det var enormt elakt att göra så där mot råttor och katter.. Liksom tänk på djuren inte bara på din j*vla "konst" och "inkomst"!!!
Den sista frågan har jag ingen aning om xD
Döda inte djur…

bRat-Bags
0

Det är naturligt för en människa att slå/vifta bort en fluga liksom för många andra djur, hästar, flodhästar m.m. Dessutom tror jag inte de förstår och tänker på samma plan som en människa eller en hund… Men tycker självklart inte man bör döda för nöjes skull, som exempelvis att springa runt med flugsmälla, om det inte är så att de behövs för att det är för mycket myggor eller de kanske bär på något virus som kan vara skadligt. Människan är av naturen egoist och så kommer det nog alltid att vara.

Hemskt det där med katterna i burkar, såg dwet med för några år sen fast det var levande kattungar de stängde in i flaskor och matade så de växte med flaskans form, blev apatiska och missbildade, så hade folk dem så, levandes i glasbyttor på spiselhyllan. Mår grymt illa jag bara tänker på det, minns bilderna så väl att det kunde vart igår jag såg dem fast det var över 5 år sen, sorgligt…

Hopi
0

Låter ju groteskt med dom där kattungarna i flaskorna!!! Skrikandes  HUR sjuka människor finns det egentligen?? Fy farao!!!! Och att använda mördade djur som konst.. Äckligt.. Sjukt-sjukt-sjukt!!!

Myggor, myror.. hum.. Jag älskar verkligen djur, men såna där otrevliga kryp som myror o myggor.. Nej, där går gränsen! Det finns inget värre än när myrorna kommer in i stora flockar på våren! IN I MITT HUS!! NEEEEJ!! Då får dom skylla sig själv att jag dammsuger upp dom eller dödar dom på annat sätt! Annars springer jag ju inte runt o dödar myror utomhus, men när dom kommer in.. =( Likaså en surrande mygga i sovrummet när man ska sova.. Nä fy då vad jobbigt! Jag tror inte heller att myror o myggor har så värst stor hjärna.. Men att det ska finnas djur som VILL bli dödade, det tror jag inte däremot.. Alla livsformer strävar efter att överleva!

Aourora
0

det är vell naturligt att vi slår ihjäl mygor därför att vi vet att det gör ont när dem suger vårat blod,

och för att dem sprider sjukdommar, malaria förekommer även om det äer ovanligt här i sverige.. och harpesten! sprids oxå via myggor--

nej jag tkr det är självförsvar, jag är inte ätabar levande tack!

Hopi
0

#21; Ja, det är väl självförsvar att döda en mygga som suger ens blod! Även fast vi inte DÖR av att dom gör det, men det gör ju ont sen, kliar, och som sagt, dom kan även sprida smitta..

Annars som humlor, getingar osv dom brukar jag försöka släppa ut, inte slå ihjäl.. Men ibland kan getingar vara så himla envisa, så det är enklast att slå ihjäl dom med en tidning eller nåt.. Jag vill ju inte ha dom inne, så dom kan sticka mina hundar! Jag måste ju försvara även dom mot såna otäcka djur, som getingar! urs..

bRat-Bags
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg på nyheterna igår och utanförvarning så bara visar de när de gasar ihjäl en råtta! jag mådde så illa av det hela och gick runt med mina två små inanför tröjan i flera timmar. Tycker man borde varna känsliga tittare även om det är djur och inte människor som de visar på bilderna, mår fortfarande dåligt över det. Men känns som att ingen skulle ta mig på allvar om jag skickade och klagade, de skulle säker säga, vadå det var ju "bara" en råtta, ett skadedjur. Jaha! Men inte för mig… USH! Gråter

Matilda_91
0

Nej, jag tror inte heller att det finns något djur som vill dö, jag menade att myggor säkert tänker på ett helt annat plan än vi människor :)

Hopi
0

Urs ja det är typiskt att man ska råka se sånt där.. Det är lika med mig, jag blir att må så dåligt.. vill inte se när dom dödar djur.. Fy! =(

Hopi
0

#24; Om dom tänker över huvet taget.. hum.. Räcka ut tungan

Clariiz
0

usch skriver saker jag vet om snart! ska dra nu men skriver senare!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com