Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3183 ggr
Valkyrie
0

Para 2:åring

Min kompis har funderat på att para sin 2åriga dvv.

Vad kan hända om man parar vid 2 års ålder?

Hon är ingen hoppkanin, endast kelkanin.

Men väldigt bra temperament men man har ju hört att man inte ska para över 1 år, men vad kan igentligen hända? :)

/ Johanna & Caroline

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[Hejkungen]
0

Jag har läst om det & jag tror det har bildats fett runt bäckbenet, eller om det blev stelt. I alla fall.. det kan både vara dödligt för din kanin & bebisarna. Jag tycker absolut inte ni ska para henne. Det verkar som om ni gör det för en "kul grej" att ha testat, eftersom ni inte verkar pålästa om det.

Valkyrie
0

Somsagt är det inte min kanin, ville att någon skulle skriva anledningar så min kompis förstod att det är farligt =)

Rest in peace Valkyrie!

[Hejkungen]
0

OK :) ah, övertala henne att inte göra det.

Zvintos
0

Att para en 2-åring kanin är inget jag skulle göra.
Speciellt inte om det är en vanlig sällskapskanin.
Efter 1 års ålder har honorna mycket lättare att samla på sig fett.
Detta fett är inte alltid det syns på utsidan, utan kan som #1 säger sätta sig på insidan, tex runt bäckenet.
Detta kan orsaka komplikationer vid en förlossning, såsom att ungarna fastnar eller inte kommer ut överhuvudtaget om man har otur.

Valkyrie
0

3# japp jag försöker ;)
4# okej , toppen jag ska visa henne tråden nu (a)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Hon säger:

Om man går till veterinären flera gånger under 1 månad så kommer de klara sig.

Rest in peace Valkyrie!

imsuchadiva
0

Vad ska hon göra hos veterinären? :S

JohannaCullenEnvall
0

Säger samma sak som #7 - vad ska hon göra hos veterinären?

Valkyrie
0

Kolla så att ungarna är okej.

Rest in peace Valkyrie!

[Hejkungen]
0

Men dem kan må bra under hela tiden i magen, det är när dem kommer ut som det kan bli problem. Och jag tror inte en vetrinär kan göra någonting åt det, om det går segt att få ut ungarna osv, förutom att lägga ett kejsarsnitt så fall, men hur många vill göra det på en kanin & hur dyrt är inte det? Hon måste ju också tänka på kaninen, nu tänker hon mest på sig själv tycker jag.

Valkyrie
0

bara så ni vet så vet jag allt men hon vägrar lyssna, därför ber jag er säga vad som kan hända :D

/ tack allihop

Rest in peace Valkyrie!

JohannaCullenEnvall
0

#11 - Det kan bli svårt för kaninen att föda ungarna, och någon unge/några ungar kan kanske inte komma ut? Det har jag iaf läst i mina kaninböcker (XD)

Och jag håller med om att hon snarare tänker på sig själv än på kaninen :(

minkaninester
0

Hon tänker på sig själv, och inte på kaninen.
Fråga henne att vill hon att kaninen ska fortsätta leva,
ska hon inte ta ungar på kaninen.
Och ifall mamman dör, men ungarna klarar sig måste
hon stödmata dem vilket som är ett STORT jobb och
chansen att dem klarar sig är inte alls stora.

Sen som svar på att  " hon ska kolla så ungarna är okej " så är det att dem kan må superbra i magen osv. Men som #10 säger är det att vid födslen som problemen uppstår.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
0

Tala om för henne att risken finns att honan dör.
Det är inte ungarna som är i fara i det här fallet, utan snarare honan.
Fastnar någon unge kan det bli problem.
Dels kan ungen gå sönder om man hjälper till.
Gör man fel kan det dessutom leda till livmoderframfall, dvs livmodern kan trilla ur…
Om en unge går sönder och blir kvar och inte går att få ut, kan det leda till att den delen av ungen som är kvar ligger och ruttnar.
Vilket leder till likförgiftning och både ungarna och mamman löper stor risk att dö.

Detta är värsta scenarion - men det kan hända!
Därför anser jag att man bör minska riskerna så mycket som möjligt, genom att avla på en hona i mer lämplig ålder.

Valkyrie
0

"När ungarna föds kommer veterinären och kollar till henne och veterinären kommer vara med hela tiden"

Rest in peace Valkyrie!

LinneaJohaanson
0

Veterinären kan ju inte sitta där dygnet runt, kaninerna föder ju helst på natten/gryningen så de är ju omöjligt att vet kan vara där hela tiden..och de är vid födsel det kan bli problem! Och eftersom vet nästan omöjligt kan vara där finns det inget att göra. Dör hon så gör hon det.
Det är bara otroligt själviskt att göra så mot sin kanin..
Riktat mot din vän inte dig!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Valkyrie
0

Hon tänker just nu bara på tiden och hon är fortf. inne på det…

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#15: Det kan hon glömma.
Det är inte alla veterinärer som faktiskt gör hembesök.
Veterinärerna som gör det har ofta många åkningar redan och har inte tid att stanna om det inte är akut.
Så att hitta en veterinär som bara vill sitta och hålla koll på en hona, utifall det skulle gå illa, ja det tror jag blir väldigt svårt.

Även om hon skulle hitta någon som är villig kommer det dels bli dyrt, men dels är det även onödigt.
Skulle något gå illa, ex livmoderframfall eller att honan behöver snittas, så kan ändå ingenting göras på plats.
Händer detta mitt i natten blir det först och främst svindyrt att åka in på akuttid, sen ska man även lyckas hitta ett nattöppet sjukhus i närheten.
När man väl gör det kan det redan vara för sent.

Jag avråder henne starkt Att ta en kull på henne, om hon är det minsta rädd om henne.
Då är det mycket bättre att leta på en mer lämplig hona.
Inte nödvändigtvis yngre, så länge den fått kull tidigare.

Det kan bli så att allting går bra.
Men det kan lika gärna gå åt helsike.
Att då veta att man kunnat undvika det hela genom att skippat kullen…

All-for-love
0

Hon får väll skylla sig själv utifall hon parar honan, om honan dör är det ju inte ditt fel utan hennes fel.

Håller med er andra, själv tänkte jag para min treåring men jag läste på om uppfödning och letar nu efter ett par söta kaniner som kanske går till aveln.

Det låter som att hon inte inser faran utan bara vill ha kaninungar för att sedan sälja dem  och tjäna pengar på det.

Risken är att om ungarna klarar sig kanske hon säljer de förtidigt Obestämd

spiritedaway
0

#19 Så om man tänkt para en kanin på 2 år så blir man automatiskt helt oseriös och kommer sälja ungarna för tidigt?

citronsaft
0

#20 *Svara lite nu åt #19;]* Men hon verkar inte särklit seriös, hon riskerar kaninens liv, verkar inte by sig, ta för att det är kul osv, låter inte särkilt kunnig heller så risken finns. Låter inte jätte seriös;)

spiritedaway
0

#21 Dock har jag hört talas om tidigare att det även funnits nån seriös uppfödare som tagit kull på en hona som är 2-3 år (första kullen).

Jag tycker bara att det automatiskt inte innebär att hon inte bryr sig och kommer att sälja ungarna för tidigt.

Valkyrie
0

Jag tror hon aldrig skulle sälja ungarna för tidigt.

Rest in peace Valkyrie!

All-for-love
0

#19  Detta var bara ett förslag!

JohannaCullenEnvall
0

#23 - Har du pratat mer om det med henne?

Valkyrie
0

Ja men då ignorerar hon mig…

Rest in peace Valkyrie!

JohannaCullenEnvall
0

Hon är verkligen dum som skiter i sin kanin.

Zvintos
0

#26: Vill hon inte lyssna är det inte mycket att göra åt.
Det är bara att beklaga att hon medvetet i värsta fall riskerar livet på sin hona, och hoppas på det bästa (för honans skull).

Valkyrie
0

Ja tyvärr :/

Tack ändå allihopa, hon kanske kommer in och kollar någon gång.

Rest in peace Valkyrie!

JohannaCullenEnvall
0

Hur gammal är du/hon?