Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1128 ggr
jellis
0

Blocket.se...

Hej!

Kollade runt lite på blocket.se nu..

Har funderat länge på att köpe en till kanin… Men när jag gick in där såg jag en massa små kaninburar.. Det var en som sålde 3 st vuxna kaniner i en skit liten bur! Kan inte varit längre än mitt skrivbord som max är 60 cm!? Så jag skrev ett mejl till henne att det är olagligt!

…..

[ninnakm]
0

Har du frågat hur stor buren va?

Denna kommentar har tagits bort.
Banankaka320
0

//Länken borttagen med hänvisning till PUL.// Sajtvärden

candycandye
0

Jag hoppas att de inte bor där tillsammans…Det är som att stänga in en kanin i en transportbur och ha den som "heltidsbur". Så lite plats, jag blir helt matt….Min kanin hade vart helt deprimerad om den så hade fått dela på den lilla platsen i någon timme..Hoppas att de bara är i buren pga kortet de skulle ta eller att buren tillkommer om man köper EN kanin.Skickade du några frågor till annonsören #1?

Hade velat veta hur de ligger till..

Linnet
0

Det stod ju måttent på buren 103x82x63, men visst är det för litet till 3 kaniner.

jellis
0

#4 Ja den är jätte liten! Jag kanske mätte fel men ändå den är liten för 3 st full vuxna kaniner, som dessutom ser små överviktiga ut. Ja, jag skrev till henne att hon har sina kaniner olagligt för de måtten stämmer inte ens i djurskyddslagen ..

jellis
0

#5 Mätte nog lite fel men fortfarande för liten för 3 stora kaniner.

Linnet
0

Den kan faktiskt vara laglig, beror på vad innermåtten är, om buren är 103x82 och man drar bort 3 cm för väggar så skulle golvytan bli 0,79 kvm och vid grupphållning är minsta mått per kanin 0,25 kvm. Men fortfarande så tycker jag ju att den är alldeles på tok för liten.

Banankaka320
0

#8 Man ska ha minst ett gömställe för varje individ, i den buren finns det typ bara plats 3 bolådor och inget mer ><

Linnet
0

#9 Nån sån lag finns väl inte för kaniner, sitthylla ska dom ha, men nåt gömställe eller bo finns det väl inte lag på vad jag vet.

Banankaka320
0

#10 Är väldigt säker på att det gäller alla djur

Linnet
0

#11För kaniner finns bara lag på att dom ska ha en sitthylla, där alla kaniner som bor i buren ska rymmas, under hyllan finns ju då utrymme för att gömma sig.

Emelie
0

#11 Som Linnet säger så finns ingen lag på att kaniner ska ha ett varsitt bo att kunna vara i. Däremot ska de ju ha en sitthylla där alla kan få plats samtidigt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

jellis
0

#13 Men det är väldigt viktigt för kaniner att ha en bo plast ändå för att kunna gömma sig och inte bli alltför stressade. Kaniner kan dö av för mycket stress så det är väldigt viktigt för kaniner att ha ett litet kryp in ändå. Vi lär oss allt detta i skolan så det är viktiga grejer med:) Men som ni säger så kan kaninen bara ha en sitthylla men det rekomenderas också att ha ett kryp in som sluter om lite runt kaninen, så den kan få egen tid för sig själv:) Men iaf det jag ville säga va att kaniner trivs bättre i större burar än den dära lilla som kan vara laglig.. De får i sig mer Motion, vilket leder till att man förhindrar sjukdommar som avföring som fastnar runt könsorganen som kan leda till fluglarver. Dessutom om man ha 3 kaniner i en liten bur kan de få för lite syssel sättning och börja gnaga på varandra, men jag vet ju inte direkt vad han gör för sysselsättningar till dem.