Nej, de kan få njursten av det har jag för mig
Mvh Hanna
Nej det är inte nödvändigt.
Vi ger det ibland till honor med kullar!

Okej men min kompis sa att de måste ha det :S
#3 hon har fel ;)
Dom kan få njursten om dom blir beroende av det!

Aa så ni säger alltså nej till saltsten? :)
#5 Vi har det nån gång, och det är endast till dräktiga honor och honor med kull
Kaniner är absolut inte i behov av saltsten! Det finns tillräckligt med salt i deras foder, de behöver inte extra
.
Kaniner, speciellt hanar kan få njursten av för mycket salt. Ger man ett bra foder ska detta inte behövas. Om man inte har någon pellets utan bara ger grönsaker+hö kan det behövas. :)
Honor med kull ska dock ha det eftersom dom producerar mjölk. :)
Emma

Okej men jag ger endast hö och kanske kanske ibland pellets så jag ska ha saltsten??
#9 Inga grönsaker? :O
Emma

Jo såklart ger jag ju henne grönsaker! xD
Saltsten kan leda till njurproblem som någon ovan sa, så det bör du inte ge din kanin.
Hö är ca 70-80% av den totala kosten för en kanin.
#8 Även då ska man vara försiktig med det. ;)
En kanin med fri tillgång till saltsten kan lätt knapra i sig en alldeles för stor mängd salt. Så det är i så fall bättre att ge kaninen lite salt i vattnet, eller höet alternativt grönsakerna, då den på så vis kan få det i begränsad och lagom mängd.
#9 har du pellets till din kanin så innehåller det fullt tillräkligt med salt. =)

Men jag använder inte pellets
#13 Då kan du ge din kanin en liten nypa salt ibland.
Jag tror att det är bättre att undvika det. Om du inte ger den pellets så kan du ju ge den lite salt i vattnet, eller det är vad jag gör när jag inte ger dem pellets. (Jag ger mina kaniner pellets ca. varannan dag, och ungefär en dag i veckan brukar jag blanda i en liten nypa salt i vattnet) 
#15 Jag tror till och med att det räcker med den mängd du ger de i och med pelletsen varannan dag. =)
#16 Okej, tack :) Jag är ju ingen expert, så jag är öppen för förslag :)
#12 Jo jag vet ;), vissa slickar ju bara för att dom tycker det är gott, men om man kör utan pellets så kanske man kan sätta in den någon dag, om kaninen inte missbrukar då ;)
Emma
#18 Mja, eller så tar man och lägger en nypa salt i vattnet någon gång ibland. ;)
#19 Ja eller det ;D
Emma