Vatten nu på vintern.
Hur ger ni era utekaniner vatten nu på vintern?
Byter mellan två flaskor och sätter en vante på flaskan.

Jag ger i skål, vattenflaska fryser på nästan tio min…;) Om vattnet i skålen fryser kan de typ slicka på det iaf:)
Mina har också skål i plast nu på vintern.
Mycket smidigare när man ska byta också, bara att vrida lite på den.
Använder jokesskål och den är jättebra, man behöver bara knacka lite på den så lossnar isen.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
www.libraartic.com/index.asp?sida=produkt&category…
#4 hittade den du skrev om!
Jag har två kaniner (samt 2 vattenflaskor) & jag ger dem ljummet,ganska varmt vatten på morgonen och på kvällen.Varje gång jag ska byta brukar vattnet vara iskallt så det gör inget om man ger dem väldigt varmt vatten (fast inte så det bränns!). Vattnet blir kallt väääldigt snabbt!..

Byter vatten så ofta som möjligt, och då ger jag uppvärmt vatten (uppvärmt i vattenkokare, varmt vatten från kranen är inte nyttigt). Har två skålar som jag byter mellan.

#6 Man ska inte dricka varmt vatten verken djur eller människor. Visst det går bra om du värmer kallt vatten men aldrig varmt vatten från kran.
I varmt eller ljummet vatten finns det bakterier och man vill ju varken att man själv eller djuret ska bli sjuk!

Har skål till alla mina. Och sen har vi nån speciell vattenkran som renar vattnet extra mkt och typ delar på vattenmolekylerna så det blir ännu lättare för kroppen att ta upp vattnet.. Och det är typ ljummet och det känns som om det inte fryser lika lätt. Mitt vatten fryser iaf aldrig, och jag byter det en gång om dagen. Fast om det blir riktigt kallt så fryser det ju. :)
Har både flaska och skål på vintern.
Hade vatten flaska ända tills igår… så nu har de vatten skål :P
Har en plastskål med liksom två "skålar" i en. I den ena her jag snö och i den andra fyller jag vatten så ofta jag kan.
Fördelen med plastskål är att det är lätt att få ut isen. Jag behöver bara "böja" lite på den så far isen ut.
Jag har också en vattenflaska i hallen som jag alltid fyller och tar med näre jag går ut till kaninerna. Det tycker jag funkar jättebra :)
#6 Varm vatten fryser snabbare än iskallt vatten. ;)
Så du borde ge iskallt istället. :)
Och det är inte bra att dricka ljummet, varm vatten.
#13 kaniner föredrar annars ljummet vatten ^^

#12 Om du menar att du ger dina kaniner snö istället för vatten är inte det någon speciellt bra idé direkt. Snö kan inte ersätta vatten.
#15 Jag ger BÅDE snö och vatten som det stog om du läser noga.
Jag vet att snö inte ersätter vatten men det ger ändå lite vätska, typ som när vattnet fryser till is. ;)
#14 Jaha, dt visste inte jag (a)
Men det fryser snabbare än kallt, dt är nackdelen :P
Ska själv åka iväg idag och köpa plastskålar, har använt flaska på sommaren och nu i 2 dagar har jag använt djupa tallrikar.
Jag har skålar, det fryser inte lika lätt i skål som i flaska.

Jag byter vattnet två gånger om dan och har en varm raggsocka somm jag sätter på. Om vattnet fryser ändå så lägger jag det i varmt vatten och häller vrmvatten i flasken så att isen smälter. Raggsockan har jag på element sålänge jag byter vattnet. Jag har det i en flaska och ger lite ljummet vatten, men mest åt det kalla hållet.
Jag har både skål och flaska året runt, och det här året ska jag komma ihåg att köpa flera vattenflaskor så att man kan byta direkt istället för att vänta på att det ska tina ;)

Har den vanliga flaskan men har ett skydd på som bevarar värmen som redan finns,då fryser inte vattnet. Finns att köpa i djuraffär :)
jag kör med vattenflaska, har bara frusit några få gånger förra året. Har den största flaska jag kan hitta och häller i ljummet/varmt vatten och sen trär jag ett skydd över den. Skyddet är gjort av liggunderlag som jag klippt till i rätt storlek, rullar runt flaskan och sen gör man ett lock. Så är det silvertejp runt. Håller värmen ganska bra.
När det fryser så är det bara att lägga flaskan i en behållare med varmt vatten så hela flaskan sjunker ner, så som man tinar mat. Då går det fort att tina upp isen.

#13: Varmt vatten fryser inte fortare än kallt, såklart inte :)
Varmt vatten kyls ner och blir först ljummet, sen kallt, sen fryser det. Kallt fryser betydligt snabbare.
Jag använder en ganska tjock keramikskål, som jag när det är riktigt kallt och den är frusen tar in och låter stå en stund under rätt varmt, rinnande vatten. Sen fyller jag den med ljummet. Värmen i skålen hindrar frysning en extra liten stund.
Kaninen bor alldeles utanför ytterdörren. Om han bott ute på gården så skulle jag förmodligen haft två skålar jag varierat mellan. Men nu funkar den här varianten fint!
#24 http://www.fysik.uu.se/fragelada2.html
Se fråga nr 2, där står faktiskt att varmt vatten kan frysa fortare än kallt :)

Under väldigt speciella förhållanden sägs det ha skett. Men ingen har lyckats bevisa det, såvitt jag vet. Om det skulle ske i vanliga kaninburar så vore det nog inte så omtvistat… :)
Varmt vatten är bevisat att det fryser snabbare än kallt vatten.
Har inte tid att leta fram länk just nu men ska göra det snart.
Dom kanske föredrar det men det är som sagt fortfarande inte bra.
Med tanke på bakterier mm.
Jag ger mina i flaska och byter flera gånger om dagen
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Ger Dixi vattenskål, mycket enklarare nu.
Jag hade sönder en som hon andvände
Så nu har hon en dålig. Jag ser till henne ca. 4 gånger, och ger henne vatten när det är tomt.
Jag skrev tidigare att jag skulle köpa skålar, har inte gjort det.
När jag kollade på skålarna i affären insåg jag att varför ska jag köpa massa små skålar som tar slut på en gång, då jag kan använda glassbyttor. Fryser vattnet i dom så får man lätt bort isen.

#29 var det en vanlig djuraffär elr nt? Konstigt isf:) För de brukar ha i rostfritt, och iaf enligt mina egna erfarenheter att det inte fryser lika lätt som en skål i plast keramik elr likn. o e ganska stora om man tar den största elr näst största. Men är inte säker på om det finns vid kaninsaker, då jag hittade mina bland fåglarna, men är som vanliga;)
mina har flaska, och så byter jag 2-3 ggr per dag beroende på hur kallt de är :p
♥
#30, Var i en djuraffär. När jag stod där så var utbudet ganska klent då dom väntade hem en sändning med nya varor. Tror jag vet vad det är för skålar du menar, har rostfria skålar till maten, dom man skruvar fast.
Blev mycket billigare med glassbyttorna jag redan hade hemme också.

Använder samma skålar som annars, ser bara till att byta oftare. Blir 2-4 gånger om dagen.
the vanity, it becomes insanity
Jag byter mellan två flaskor och sätter vante på dem.
Har plast skålar , som jag köpt för 2 kr / styck ;D
Så trycker bara i botten på den så ramlar isen ut .
ger dom morgon och kväll =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Har vattenflaska med lampa under :)
-' Rebecca Johansson
har precis börjat bli minusgrader här längst nere i skåne och igår föl lite lite lite snö (den första) så jag har faktiskt inte haft problem med is fören just nu. och nu är det bara ca -1 eller -2 grader så det tar en stund innan det väl fryser. men jag har en stor plastskål som rymmer ca en liter som man kan se på bilden (har till pellets också) men annars så bytar jag morgon, middag (om jag är hemma) och kväll. men ja fördelen med skål är ju att de ändå får i sig vätska genom att slicka på isen :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Till er som har vattenskål: Häller inte era kaniner ut vattnet? Jag minns att i somrars så satte min tassarna i sin vattenskål så nu har jag flaska…
Mitt vatten har inte frysit än. Har Leo på balkongen men det är ganska mkt lä där jag vet inte om det kan bero på det för vi har ändå minusgrader ute.
På Cozy Winters finns det både uppvärmd matskål, vattenskål, vattenflaska och värmepatta till kanniner och smådjur. Så att v attnet inte fryser. Våra vattenflaskor brukar vara genomfrusna, så en uppvärmd flaska skulle int vara helt fel 

#13; Varför tror du att varmt vatten fryser snabbare? I varmt vatten rör sig molekylerna mycket snabbare än i kallt vatten, vilket kräver mer kyla för att kyla ner vattnet till lugna molekyler, och därefter till is. Kallt vatten behöver bara kylas ner till stillastående, sen blir de is.

ska man inte ge varmt vatten? :P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#43: Man kan ge varmt vatten, men inte direkt ifrån kranen utan uppvärmning.
Står mer på livsmedelsverkets sida.

aha, oj det har jag gjort hela tiden :O vad kan hända då?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#45: Har man otur kan man få i sig bakterier, då dessa trivs i värme.
Vet inte hur stor risken är för det, skulle gissa på relativt liten.
Men jag undviker ändå att ge djuren ljummet vatten ur kranen, samt dricka det själv.
I sådana fall tar jag kallvatten och värmer i micron, eller i vattenkokaren och låter det svalna.
Jag ger ljumet vatten i vattenskål.
Hade tidigare plastskålar då det är lättare ett få ut isen då, man behöver bara vrida lite på den. Men pga. min klantighet så har jag "råkat" ha sönder några plastskålar och har inga fler här hemma :( …
Så nu blir det i keramikskålar som jag tinar ut isen ur ;)

Jag använder en transport skål i plast som jag köper på kattavdelningen. Den kan man hänga på nätet och det fungerar bra för mig 
//Ellen

Jag byter innan jag går till skolan och när jag kommer hem och på kvällen.Jag har vattenflasor det funkar bättre en vatten skål och jag brukar ha lite varmare en vanligt fast inte helt ljumet utan halv flaska iskaltvatten och andra halvan med lite ljumnare fast inte jätte mycket ljumare=)
Det var mina tips? tästa det vet ja=)
De får vatten i skål två ggr om dagen. Vattnet jag ger är kallt, har hört att varmt fryser snabbare. Har testat att lägga halm i för att isolera, funkade inte haha!
Jag lägger också in snö som dem kan äta när vattnet har fryst. Detta pga min mamma har fått för sig att deras tungor ska frysa fast i isen.. Bäst att hålla henne lugn 
Aut viam inveniam aut faciam

Det är inte bra att ge kaniner snö på vintern det kan vara bakterier som sätter sig i halsen och kan göra så att blodet fryser och gör så att dom inte kan anndas!!!!!!
TA BORT SNÖN
#51 Hur gör vilda kaniner då?

Men assåen tam kanin har växt upp med vatten men det har inte en vild kanin gort!!
#53 Du motsäger dig själv lite. Varför skulle tama kaniner bli sjuka av snön om inte vilda blir det? ;) Mina äter alltid snö ute i hagen så det måste ju vara naturligt = inte farligt för dom ^^
Emma
#53 Mina kaniner har alltid ätit snö, har inte blivit sjuka av det.

Ok, Men ni behöver inte vara taskiga om jag sa fel.

Ok, Men ni behöver inte vara taskiga om jag sa fel.
#57 Taskiga? Jag skrev som det var. Det var du som kom med kritik dessutom.