AKUT hjälp!
Min kanin har fött ungar idag, för ungefär en timme sedan. Jag hade ingen aning om det. Hon gav aldrig några tecken, drack inte mer, blev inte mer aggressiv, hon hade samma beteende som innan.
Mamma la ut en filt på golvet mitt i vardagsrummet och hon har boat där och lagt ut sina ungar. Jag vill verkligen flytta på ungarna och har redan börjat flytta över lite av hennes päls inne i en transport tillsammans med en mjuk filt. Hon bryr sig inte alls om jag kommer nära ungarna, hon hoppar fram till mig och vill bli kliad. Jag har tagit i ungarna men hon bryr sig inte alls, hon sitter bredvid och putsar sig.
Vågar jag flytta på ungarna in i transporten?
Hellre att chansa och flytta ungarna till transportburen, än att låta de ligga på en filt på vardagsrumsgolvet.
Det är alldeles för lätt då att ungarna kryper iväg och försvinner.

Jo absolut måste ungarna flyttas, hade du nyss köpt den då eftersom du inte visste att hon var dräktig.
Vi parade henne men vi trodde inte att det blev något av det eftersom att det var en mycket kort vistelse tillsammans med hanen.
Hon uppvisade inga tecken eller något alls, inte det minsta. Hon bäddade inte, inte något alls. Jag har flyttat på ungarna nu och hon brydde sig inte det minsta.
Hon har dock inte gått in och tittat till dem något alls på en halvtimme.. Kommer hon att göra det?
#3: En hona brukar ignorera sina ungar större delen av dagen.
Ungarna dias enbart 1-2 gånger/dygn, resterande tiden brukar honan hålla sig borta från boet för att inte avslöja vart det finns för "rovdjuren".
En instinkt som sitter i.
Men kommer hon att överge ungarna för att jag har rört vid dem nu?

En kort vistelse räcker gott och väl, kaniner parar sig på några sekunder. så då borde du ju ändå ha vetat att det kunde vara ungar på gång, på en del kaniner märker man inget förändrat beteende.
Honor brukar inte överge ungarna för att man rör dom, däremot vet jag ju inte hur hon reagerar på att ni flyttat boet, varför föddes dom på en filt på golvet? Var är ungarna och boet nu, har hon nån bolåda?
Vi hade henne i hennes bur men jag blev tvungen att ta ut henne i rummet ett tag, hon hade ändå tillgång till att gå in till hennes bur där vi hade en bolåda.
Jag blev tvungen att åka till pappa fram och tillbaka - det tog högst en timme - när jag kom tillbaka låg hon med ungarna under filten. Min första handling var att flytta dem till hennes favoritställe - hon brukar nämligen alltid vara i transporten. Jag la in i en filt där och flyttade över hennes hår, och la dit ungarna.
Men nu har hon börjat boa på samma ställe där hon födde ungarna sist, fast utan filt denna gång. Det finns ett bord i mitten av rummet, där under brukar hon alltid vara, sedan hon var liten lägger hon sig alltid under bordet.
Nu har hon gått in i transporten och börjat gräva i håret, nästan så att det ligger vid utgången. Jag ser inte var ungarna är.

Har du inte satt boet och ungarna i bolådan i buren?
Ungarna är i bolådan nu och har växt till sig mycket bra. Inga vidare problem.

Vad bra.