Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2284 ggr
Valkyrie
0

rex, dåliga magar?

Jag frågade min kompis vad hon tyckte att jag skulle köpa för ras eftersom valkyrie gick bort för en vecka sedan. Tänkte bara på hermelin rex , dvv rex, frasse rex eller vanlig rex (tänker inte köpa nu men senare tänkte jag)

då skrev hon att om hon var jag skulle hon inte köpa en rex alls för att de har dåliga magar?

Valkyrie dog ju för att hon fick en så kraftig förstoppning men det betyder ju inte att alla har känslig mage för det :S

Har ni hört om någon speciell ras som har dålig mage?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

lomsen
0

#0 Nej, va, har jag aldrig hört, men de kanske kräver mer Motion, jag vet inte!

Jag kommer ha rexpälsade dvv. i sommar om du är intresserad!Glad

Valkyrie
0

Ja vi får se, vill helst ha wiener och blåaögon isf ;)

Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

Finns de rex frassar??

Zvintos
0

#3: Fransk vädur är godkänt i rex, men finns väl ingen renrasig än så länge.
Vet dock att Tomtens tidigare tog fram rexpälsade vädurar i ungefärlig storlek som frassar, men vet ej om hon har kvar dessa och kommer fortsätta.

undulatiiis
0

Man avlar fram djur för att de ska få någon särskilld egenskap, dvs någon bra egenskap som den inte redan har, som nu i det här fallet är pälsen.

Om man lyckats avla fram ett djur med dåliga egenskaper så tror jag inte att man fortsätter avla på det. Det skulle ju vara sorligt om man avlade fram djur med dåliga egenskaper. Jag menar man vill ju inte att djuren ska få lida. Därför så tror jag inte att det är något fel på just rex:arna. Det är min uppfattning:)

Ta en kanin du tycker om och som kommer från en bra uppfödare som har kunskap om rex:)

/Mvh Sofia.

- Medarbetare på Burfåglar.ifokus

annaforsgren
0

jag har aldrig hört att rexar har dåliga magar, min rexkanin har aldrig haft problem med magen förutom vid fällning då han fått i sig päls. Ger man rätt foder,altså fri tillgång med hö och bara lite pellets och grönsaker så bör de inte bli dåliga i magen:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

MajaL
0

Hej!

Rexar brukar inte ha dåliga magar. Föderupp dvärgvädursrex och stor rex.

Aldrig varit med om dåliga magar. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LinneaJohaanson
0

Min rex har aldrig varit dålig i magen, och ingen av hans uppfödares kaniner heller (hon har runt 20 rexar) Så ännu en myt. 
Har snart även 2 rex hermeliner och uppfödaren till dom har hur många som helst (nästan hahah) och ingen utav dom har heller vart dåliga i magen, kanske enstaka av dom med de är ju för dom är kaniner! Dvärgvädurar blir också dåliga i magen!

Kommer i sommar har leverans klara hermelin rexar.
Dock ej wienertecknade utan utställningsbara!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[BonnieL]
0

Rexar har inte sämre magar än andra kaniner.

Valkyrie
0

efter valkyrie dog har jag kännt att jag ändå vill fortstätta med kaniner och då sms:ade jag och frågade jag min kompis om vad hon tyckte vad för slags rex och då skrev hon att hon:

Jag tycker inte du borde ta ngn rex alls eftersom de har väldigt känslig mage m.m

Vet inte om hon tror det för att Valkyrie dog i förstoppning? Hon har inte haft rex förut så jag tror ändå inte på henne.

Det kommer ändå absolut inte hindra mig från att köpa rex eftersom jag visste redan från början att hon inte visste vad hon snackade om ;)

Ville bara kolla om det verkligen var sant.

Vad tycker ni att jag ska välja för ras? 2 olika med rexpäls.

Rexfrasse? Hermelinrex eller rex? är redan klart att jag ska ha dvv rex men vad mer?

Rest in peace Valkyrie!

[BonnieL]
0

#10: Tycker du ska välja den du verkligen fastnar för.

MajaL
0

Dvv rexar eller vanliga stora är så klart mina fovoriter. ;)

Tittarunt och se vad du själv gillar.

Jag har en kull dvv rexar på G här, om 3v. ungefär.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Valkyrie
0

Ja jag har fastnat speciellt för dvv rex och tror det blir en rex också.

Saknar valkyrie så mycket, känns som att jag kommer få dåligt samvete för att jag köper ny :( att man liksom "glömmer" bort henne även fast jag inte kommer det, hon var verkligen mitt allt.

Känns som att det är samma sak som att man lämnar sin man och bara hittar ny kort tid efter…

Att man liksom bara skaffar ny.

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Skulle vilja ha teddy men min pappa är allergisk så det funkar nog inte, vi vill helst fortsätta med det som gått bra,.

Rest in peace Valkyrie!

MajaL
0

Förstår dig. Vänta tills det känns rätt. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Valkyrie
0

Ja det ska jag men isf blir det någon gång när det blivit varmare men jag ska komma ihåg att du får ungar :) men är mest ute efter blåögda wiener isf.

Rest in peace Valkyrie!

Linus-the-bunny
0

Min kompis har en rex och den har aldrig haft en dålig mage =)

R.I.P valkyrie

MajaL
0

#16 Winer blir det inget. Här kör vi winerfritt. =)

Blåögt kanske dock.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Valkyrie
0

18# okej men blåögt är väl wiener har jag hört? :P

Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

#19 Om du korsar vit blåögt med någon annan färg än vit blåögd så blir det wienerteckning. Kan även vara så att det finns vit blåögd långt bak i leden. Finns för övrigt en artikel om det här=) så nej, blåögt är inte wiener ;)

medarbetare på allergier.ifokus .

emms
0

Jag har aldrig hört att dom ska ha mer känsliga magar än andra kaniner. Köp en rex om du gillar rasen (vilket du verkar göra ;D)

Det kan ju vara så att man kan anpassa maten bättre. :) Får dom problem med magen så ger man dom annan mat. Muffin hade t.ex. problem med magen och nu får han annan mat än Nessie. Helst skulle jag vilja köra utan pellets till honom men han är lite smal just nu så han får lite ändå. Men han får t.ex. aldrig en hel grönsak. Isåfall en hel mini tomat eller något. Som mest får han en fjärdedels grönsak/frukt. Alltså en fjärdedels morot, en fjärdedels äpple osv. :) Ska också börja med örter som har posetiv verkan på magen. :)

Rip Valkyrie :(<3

Emma

Valkyrie
0

Ja jag vet ju att hon har fel men tänkte bara för säkerhetsskull, det kan absolut inte stoppa mig :)

Rip Valkyrie </3

Rest in peace Valkyrie!