Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 837 ggr
amandaduvet
0

aggresiv kanin.

jag har två kaniner som bott ihop tills den ena började bli aggresiv mot den andra.

vi delade då på dom så att dom fick varsin bur, och det har gått bra ända fram tills nu.

den ena kaninen som vart hur mysig som helst, började attackera mig idag när jag skull ställa ner mat i hans bur, så bet han mig, inte så att han naffasade, utan att han bet hårt.

kan det finnas någon orsak till denna plötsliga aggresivition, och finns det något man kan göra för

att få han att sluta att bitas?

[BonnieL]
0

Hur gammal är han? Låter som tonåren och att han vaktar sitt revir.

amandaduvet
0

han är omkring 9 månader.

det är min förstaa kaniner, jag känner inte till "tonåren" så bra, kan du förklara lite mer? och kommer det i så fall gå över att han vaktar sitt revir, och kommer det hjälpa att kasterar honom?

[BonnieL]
0

#2: I tonåren kan kaninerna ändra sitt betéende helt, kissa överallt, skvätta, bli sura/aggresiva osv. Det brukar oftast gå över, olika hur lång tid det tar.

Kastrering hjälper inte precis mot tonåren, däremot kan det förhindra skvättandet.

Min ena hona var väldigt revirvaktande omkring 9-11 månader, nu märks det inte alls (hon är lite över ett år nu). Så förhoppningsvis går det över snart. =)

Rebiz
0

Min hona, snart 9månader, har varit vääldigt revirbenägen de närmaste månaderna och bitit på fingret om man närmar sig med handen fram ifrån (därför närmar jag mig alltid uppifrån nu, då är hon jättesnäll). Men hennes revirbeskyddande börjar faktiskt minska lite :)

Salladshataren
0

Vet inte om kaninen reagerar på att du luktar kanin (motståndare). Har du testat att byta kläder och tvätta dig innan du ger dig på den jobbiga kaninen? Kaniner kan vara lite kinkiga med lukten…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet