Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1390 ggr
Zvintos
0

Stulen bild!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar vara inne titt som tätt på stallet.se för att kolla efter mina bilder. Vet många uppfödare och även privatpersoner som får sina bilder på egenuppfödda kaniner stulna.
Igår upptäckte jag till min fasa att en tjej hade en bild på min egenuppfödda lilla kanin, och hon hade satt copyright och påstått att det är hennes kanin och hon själv fött upp den!!!
Skrev till henne och bad henne ta bort bilden, och frågade även om hon visste att det är olagligt att ta andras bilder utan att fråga.
Skrev även till admin och bad de ta bort bilden, samt länkade till sidan hon tagit den ifrån (min zoon).

Fick svar av henne idag där hon skrev: Va? Admin? vadå du fotat det är mina kaniner!

Kolla på denna bild, och kolla sedan på bilden i mitt nästa inlägg.
Ja, det är säkert hon som fotat och det är säkert hennes kanin.
ELLER INTE!
Tjejen som har den kaninen nu känner jag, och det är inte denna tjejen!

Var tvungen att skriva av mig, då jag blev så ARG!

Zvintos
0

Här är bilden jag tagit på lilla Krasse när han är ca 2,5 vecka gammal.

amand
0

Usch ja.. Att vissa på stallet.se aldrig fattar att man inte får stjäla bilder, utan att man måste fråga personen som fotat bilden om man kan använda den. Och om man får ett nej så är det ju ett nej! Det är så många stulna bilder på den sidan. Tråkigt!

Matilda_91
0

Fy fan vad lågt! Att hon sen inte kunde erkänna att hon tagit bilden utan propsade på att det var hennes! grr..

amand
0

#0 Jättefin bild förresten! :)

Hopi
0

Nej fy *** säger jag bara! Det är ju helt klart samma bild!! Urs vad tråkigt när folk gör så där!!! Det är det som är lite tråkigt med att lägga ut bilder.. Man vet aldrig vad som händer med dom sen.. Att det inte går att låsa bilderna på nåt vis… Förstår du är arg, NinniH!!! VEM skulle inte vara det???!!!! GRRRRR!! Skrikandes

Zvintos
0

#4: Tack.

#3: Ja, tycker det är oerhört lågt!!
Har  varit med om att någon stulit en annan bild av mig, och där var admin jättesnabba och tog bort bilden. Så jag hoppas de är lika snabba nu också.

Cherry
0

Blir så sur på att folk inte kan förstå att man inte gör så, Hadde det varit jag så hadde jag blivit skit förbannad. Och om hon tyckte om det bilden så mycket kunnde hon alla fall frågat!

Zvintos
0

Hopi: Ja! Jag är lagomt arg!! Men det som gör mig mest arg är att sidan där jag lagt ut den har högerklickskydd, så alltså måste hon tryckt printscreen och tagit den så!! Att folk inte ens ska fatta att de ska låta bli, när det är ditlagt högerklickskydd för att man ska få ha bilderna ifred!!!

Hopi
0

Aha, så det finns visst skydd på vissa sidor.. Men synd att det inte går att helt skydda dom då.. Man borde visst ha nåt copywright märke på alla bilder man lägger ut… Jättetrist iaf!!!! Attans.. Hoppas dom tar bort bilden iaf nu då!!!

KajsaM
0

Usch vad lågt!! Och den erkänner gon inte. Det hade varit en annan sak om hon inte visste. Men att inte erkänna… Fy. Hoppas att dom tar bort den :)

Hopi
0

Man tappar ju faktiskt sugen på att lägga ut bilder när det är så där…..Gråter

Cherry
0

#11: Se det på den ljusa sidan hon tyckte alla fall att din kanin var söt annars hadde hon alldrig tagigt bilden.

KajsaM
0

Precis Hopi! Jag har sett att många uppfödare skriver "Bilder får ej tas till t.ex stallet.se"..

Hehe jag var få väg att skriva stallet.ifokus ;D ajhaha

__iE
0

jaa, det är för jävligt rent ut sagt!!! OM man nu vill ha bilderna där frågar man faktiskt om lov först och skriver vemd kaninen är o så !!!!! >.<

Hakefjordenskaniner
0

det är ju helt klars samma för sågspona ligger exakt på samma sätt och i samma storlek!

Men varför så upprörd?? Se det så här hon gillar dina kaniner!

Hopi
0

Men hon låtsas ju att NinniH´s kaninunge är SIN EGEN!! Det är ju det som är fel! En annan sak om det stod "En jättesöt kanin jag sett på nätet, uppfödaren heter;NinniH" OCH att hon frågat först!! Hum.. Jag tycker INTE det är rätt iaf!!

KajsaM
0

Jag tycker inte heller det är rätt!

Paulines
0

Stallet.se är fel tycker jag. Var medlem där för ett tag sen, men när jag såg massa bilder på mina kaninungar och min hund överallt så la jag av. Det enda jag gjorde inne på stallet var att be medlemmar att ta bort bilden på mina djur och skriva till sk. "crew". Jag hoppas att ingen här på kanin iFokus är någon som snor bilder till s.s, då ligger jag illa till igen och jag vill verkligen inte bli medlem för att säga till alla igen!

Tina-A
0

#8: Man kan faktiskt klicka höger, vänster, höger om man är snabb nog på sånna där skyddade sidor.. Så speciellt skyddade är dom inte.. Tyvärr.. Tycker det är dåligt.

Det hon gjort är faktiskt stöld och det är olagligt att ta en bild från någon annan stans och lägga ut den på ett annat ställe utan fotografens tillstånd…!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zvintos
0

#15: Det är precis som Hopi säger. Hade hon frågat och det står på sidan att det är min kanin hade jag inte blivit någe upprörd alls. Men hon påstår att det är hennes kanin!! Det är därför jag är upprörd!!

Noa-Nisse
0

bara för detta ska jag bli medlem där och kolla rundor lite… huh,, ja säger till om jag känner igen någon av era bilder här inne… tycker också det är för jävligt att man ens kan komma på en sådan sak att ta någon annans bilder… helt sjukt.. :(

Medarbetare på Hundar.ifokus

myriis
0

Det är oerhört jobbigt >.< Lägger ALDRIG ut bilder på stallet på mina djur, just pågrund av det! Visserligen kan dem ta från andra sidor, t.ex. min hemsida.. Hursomhelst har jag även upplevt några som försöker "ta tillbaka" bilder. T.ex. hade en kompis som jag "köpte" en häst av. Hon hade själv fotat den och jag hade sett hästen levande, det var hennes egen. Men så säger någon "det där är min häst!" Gissa om man blir arg?! När ska folk lära sig?!?!

Elina.
0

Jag tycker inte att det är så farligt med bildstölder, men nog är det ju ändå konstigt att barnen inte kan ta egna bilder då de flesta idag ändå har en digitalkamera Fundersam Har själv hittat massor av bilder jag tagit på de olika stallen.. Men orkar inte bry mig längre, flera av crewarna svarar inte på de mejl man skickar, och barnen bryr ju sig inte heller. Men så länge de inte sätter ut bilderna på sina egna hemsidor osv. så tycker jag som sagt att det inte är hela världen.

Ninni: Ett tips? kan ju vara att sätta högerklicksskydd på sina hemsidor :) Men de tar väl oftast bilder från forum och liknande ställen. De som vill ha högerklicksskyddskoden kan mejla mig så skickar jag den åt er.

Zvintos
0

Elina: Har copyright på bilderna på min hemsida. Det är från zoonen de tagit bilden, och där har jag valt högerklicksskydd. Så hon måste ha använt "printscreen"-knappen för att ta bilden. Fundersam

Elina.
0

Men ungarna är rätt duktiga på att ta bort copyrightsskyddet på bilderna nuförtiden Fundersam Kanske det skulle vara dags för någon att polisanmäla bildstölderna? Tycker själv det är att gå lite väl långt, men det skulle kunna skrämma fler ungar från att snatta bilder. Men de kunde gott ta bort funktionen att sätta till bilder då det är så otroligt mycket snattade bilder där.

myriis
0

Jag tycker du egentligen ska anmäla Ninnih. Det ges alltför många varningar, men inget händer. Det är liksom "Jaha, hon kom på mig. Aja, jag ger henne bilden" sen tar dem bara en ny.. Det fortsätter :-/ Dock är det ju svårt att sätta stopp för det själv. Har för mig att det var en stor disskution på SKHRF forum förut om snodda bilder, fanns flera stycken..

Tina-A
0

Jag tycker det känns… Liksom överdrivet att anmäla någon för att den har stulit en bild! Men visst, det är olagligt så självklart kan man göra det. Personligen skulle jag nog inte gjort det, men jag förstår absolut om vissa tar väldigt hårt på sånt här! Det tycker jag inte alls är konstigt! Så att anmäla kan man göra, själv skulle jag dock inte gjort det.

Zvintos
0

Så, nu har admin tagit bort bilden. Glad Och för att iaf förhindra lite att bilder tas från samma ställe kommer jag radera alla, och ersätta dem med bilder som är copyrightmärkta rätt över bilden.

KajsaM
0

Vad bra att dom tog bort den :)

Hopi
0

NinniH & alla ni andra; Är det vanligt att dom snor bilder från tex zoonen? Och kanske även kanin.ifokus oxå då?….

Tina-A
0

#30: Jag tror det är supervanligt att man "snor" bilder från olika ställen. Tänk bara på alla gånger man går in på google, hittar någon söt bild och publicerar den här utan att fråga den som äger sidan! Det får man inte göra, men man kan glömma bort det.

Jag tror dock inte det är så vanligt att man snor en bild och säger "kolla, det här är MIN kanin. Faktiskt" … Svårt att tro det.. Verkar ju så himla dumt??

Hopi
0

*host-host* hum ja.. Tina_A du har rätt! Men hoppas att det inte är så vanligt att dom gör som den här NinniH berättat om iaf! Det är ju bedrövligt..

myriis
0

Ungefär 25% av bilder på stallet är stulna, verkar det som. Har hört att flera HUNDRA bilder stuls >.< Precis som Tina säger söker man nog på google, tror inte många går in på ens privata sida och tar bilder faktiskt..

Hopi
0

Om man då säger att man lagt ut bilder på tex en Afghanhund på tex zoonen, eller här.. Och sen söker någon på Google på Afghanhund, kommer den bilden fram där då?? Om man skrivit Afghanhund under bilden?? hum.. Om nån fattar.. hehe

frida_friday
0

okej det verkar ju sjukt att göra så!! Stackars dej!Ledsen

Tina-A
0

Jag vet inte riktigt hur sökmotorerna på google fungerar.. Men jag tror inte att man får upp bilderna här på iFokus.. Det gundar jag på att man måste klicka på den här fyrkanten.. lixom "bilden", för att få upp bilden. Men jag har ingen aning, vet inte hur det fungerar.

Man borde väl kanske kunna hitta allt som finns på internet, men jag sökte ex på "13 juni 2006 069", som bilden där uppe heter, men jag hittade den inte..

Zvintos
0

Kan ju tillägga att tjejen fortfarande propsar på att det är hennes kanin, och att den heter Lotta.
Så jag bad henne motbevisa mig med bilder på när hon (eller han, som det egentligen är) är vuxen, vilket hon inte kan göra. Flört

KajsaM
0

#37 Hihii Lotta :D Om hon inte kan bevisa kort då den är stor så..

Zvintos
0

#38: Precis!! Brukar prata ofta med tjejen som faktiskt äger kaninen, så hon kan maila mig x-antal bilder på honom som vuxen. Flört Och nu har jag tagit bort alla mina bebisbilder på zoonen, så hon kan inte ta någon därifrån iaf. Räcka ut tungan

Ska bli intressant att se hur hon slingrar sig ur det här. Har ju faktiskt bevisat att det är min bild, eftersom admin tog bort bilden.

Tina-A
0

Haha! Ja, alla kan ju se att det faktiskt är din bild.. ;)

Zvintos
0

Ja, det syns väl. =P Och det är inte enda bilden tagen då. Har säkert 4-5 till på honom tagen samtidigt, och även på hans syskon. Räcka ut tungan

Hopi
0

Det är helt bedrövligt tycker iaf jag! Fattar inte vad korkade endel är helt enkelt.. Fundersam

Pehpsii
0

jag vattenmärker de flesta av mina bilder innan jag lägger ut dem

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

twinnie
0

Har vart med om samma sak!! Lägger aldrig upp bilder utan att skriva mitt namn i hörnet hädanefter!

Cherry
0

#44 men om man print screenar det så kan man lägga in bilden på paint och så kan man ta bort namnet i hörnet..

twinnie
0

#45 så elaka människor är det bara att polisanmäla!

Cherry
0

Jepp!

Ragnarrook
0

Vissa skriver text över hela bilden i svart,;"copyright by/av Namn" ,sedan använder de photoshop och stryker över texten med tunt lager,så det liksom lyser igenom :) har man photoshop är det värt att prova! För vilken imbesill unge snor en bild det står att den är copyright skyddad mitt på? det går liksom inte att skära bort texten heller. Lägger in ett snabbexempel på en målad "kanin" xD Bilden är slarvig och inte vidare fin x) men det tror ja inte spelar någon roll..

huldisen
0

Vad trist att man inte ska få ha bilder i fred.  Brukar och så vara där Och kolla runt , heter där stalletärskit :P

Clariiz
0

Asså vad taskigt! Skrikandes HUr ska man nu våga lägga upp bilder här :? >:S

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

Japp, jag kommer copyright-märka alla bilder framöver nu!
Och som #48 säger så funkar Photostop superbra till detta!

Hm, var någon som gnällde på ett annat forum över att jag lagt copyrightmärket RÄTT ÖVER bilden och att det förstörde så man inte såg något.
Jag trodde det var meningen att den skulle ligga rätt över? =P Ligger den bredvid kan ju vem som helst klippa bort den ändå, och då var det ju i onödan. =P Man ser väl iaf bilden trots min copyrightmärkning, eller?

KajsaM
0

#51 Jag tycker att det blev jättefint!

Cherry
0

51: Det blev gätte bra!

Tina-A
0

Håller med om att #51 blev ganska bra, men själv tycker jag också det är otroligt störande med copyright-texter rätt över hela bilden. I alla fall om man vill se och njuta av bilden

Noa-Nisse
0

#54,, håller med!

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraB
0

Hallå, den tjejen var ju helt dum, det är klart att en ägare känner igen sin egen kanin ! FYY, förstår om du blev arg.

DIN knin var jäkligt söt ! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
0

usch. har lagt ut masor av bilder! tänk om dom snor :S

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Pehpsii
0

#48 det som är vattenmärkning (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/