Vädur + öron ?
Jag trodde att en vädur alltid hade hängande öron …men jag har sett många annonser nu med dvärgvädurar som har uppåtstående öron …??
Vad är då utmärkande för en vädur ?
Vädurar ska ha hängande öron.
Det är dvärgvädurar med dåliga öron isåfall :)
Ibland när dem är ungar har inte öronen lagt sig riktigt
Du kanske har sett annonser på vädursbebisar? För alla ungar lägger dom inte så tidigt :)

Ibland kan det ta upp till 3 månader innan öronen lägger sig, men oftast lägger dom sig redan vid 4-6 veckors ålder, ju tidigare desto bättre. Ungar som föds sent på året och bor ute, får ofta dålig öronhållning, eftersom kyla påverkar öronens tillväxt (kyla gert korta öron som då har svårt att lägga sig och värme ger långa öron)
Kaniner inom gruppen vädur ska ha hängande öron, men precis som de andra säger har ungarna antagligen inte hunnit lägga öronen ännu. =)

Jag har fått sex ungar,blandras mellan hermelin/dvärgvädur.
De är 10 veckor på tisd. Ingen av dem har hängande öron ännu.
Finns det någon chans att någon av dem får det? Nyfiken.
Just nu har alla sex väldigt långa "uppåt" öron.
#6: Troligen får de sk flygplans öron, eller så kommer öronen stå rakt upp. Tror inte det skulle vara så många som får hängande öron om deras öron fortfarande står rakt upp när de är 10 veckor. =)
#6, Tror som #7. Det är sällan någon kanin mellan dvv/hermelin som får hängandes öron, spec. inte om dom är långa och kanske tunga som dina ungar har :)

#7 och 8
Tack! Då vet jag. Var bara lite nyfiken :)

Knappast hängöron mellan dvv och hermelin.

Jahaaaa ja då förstår jag :)
Jag trodde att de föddes med hängande öron ;)
Algots öron tog jäätteelååång tid innan de la sig, nu ligger de oftast jättefint.

Jag har två dvv honor som är födda i augusti och har bott ute hela vintern, dom har flaxöron båda två, ibland ett upp ett ner, men det beror nog på kyla, för båda föräldrarna har bra öron och ungarna i en tidigare kull fick bra öron allihopa.
#12 Algots mamma har ju flaxöron, men det beror väl på att hon är fldd sent på året.
#13 Jo, men hon är jättefiin! Sedan så spelar det ju faktiskt ingen större roll hur öronen ligger om man inte ska ställa ut dem.
Det är viktigt att komma ihåg det som andra har skrivit att hur öronen lägger sig har mycket med temperaturen där kaninerna vistas att göra. Som uppfödare (med tungt hängande öron som mål) får man därför ha olika krav på sommaren och när det är kallare. Jag har ett par avelsdjur med tveksam öronställning, men de är födda sent på hösten. Inga av deras sommarungar har fått dålig öronställning.
På bilden en lejonhuvad/dvärgvädur (som för övrigt är till salu)
.