Rinnigt öga?
Idag när jag kom hem upptäckte jag att chillis ena öga hade börjat rinna. Det var bara ena ögat så jag vet inte riktigt vad det beror på? skriv gärna vad ni tror det är och vad man ska göra åt det. Tror ni man kan använda saltlösning?
Alla tips? och råd är välkomna(:
Min förra kanin hade jätterinniga ögon. Jag tvättade dom med avsvalnat kamomillte morgon och kväll, det hjälpte för stunden men är ingen långvarig lösning, då det kom tillbaka när jag slutade. Koksaltlösning kan du säkert testa :)
medarbetare på allergier.ifokus .
okej, men det rinner bara ur ett öga. Rann det bara i ena ögat på din kanin också (bara undrar) tack för tipset(:

Har haft det på två kaniner. På min hane var det inget allvarligt tvättade det med ögonvatten en gång och så försvann det, den andra gången var det på min ena hona och då var det ögoninflamtion. Jag var bortrest när det hände så det var inte jag som upptäckte det, men nu när jag tänker efter var det nog lite rinnigt innan jag lämnade bort henne.. Så du borde ringa till veterinären och fråga. :)
#3 va det båda eller i ett öga?
Testa tvätta med koksaltlösning, om det inte gått om på några dagar är det dags att uppsöka veterinär.

#4 Bara i det ena ögat.
#2 Nej, det rann i båda hans ögon :/
medarbetare på allergier.ifokus .
#6-7 okej.
Som #5 sa, använd koksaltlösning, när min kanin hade ögoninflamation så fick vi två olika salvor hos vetten, men hon tålde inte någon, hon blev bara värre.. Så vi droppade i koksaltlösning i några dagar och då försvann det!
Pröva med det, kan nog inte göra det sämre iallafall:).
Kanske drag,flytta på buren:)
var nogrann med att torka runt ögat också. så det inte stelnar oh blir irriterat, händed min förre kanin fick raka bort pälsen runt ögat ><
men koksaltlösning var vad jag anv'nde honom, sen den andra som fick liiiite rinnigt ög fick vi någon salva.
Men detta var preci innan de dog…:(
Cancer på den ena, och ahnandra självdog någon månad senare…
men de vart ju gammla.
men tvätta varje dag :) om det inte hjälper så percis som någonannan sa, att det kan vara drag, men gå till vet om det inte fixar sig. Kan ju alltid ringa dem och fråga annars det kostar ju inget :)
Lycka till!
tack för alla tips(; har provat med saltlösning, det har redan bättrats(:

Jag har testat saltlösning, och det funkar jättebra (;
visst gör det(;

Rinnande ögon kan också vara ett tecken på bettfel. Om kindtänderna inte slits ordentligt växer de ner i käken och trycker på.
Annars kan det bero på att kaninen suttit i drag eller/och blivit förkyld.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#18 okej, men det har slutat rinna nu(:
19# Vad skönt,alltid oroande när det är något som inte stämmer!:)