Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 6228 ggr
Umlabumla
4

Dvärgvädur storlek?

Hej!

Min dvärgvädur är 7 mån. Jag är nyfiken på om han blir större?

Han känns väldigt liten om jag jämför med andra jag sett, kanske har de varit tjocka?

Han kommer från en uppfödare och inte djuraffär.

[vretenskaniner]
0

Av ren nyfikenhet undrar jag vart han kommer ifrån? :)

Umlabumla
0

Från Kalmar, dom heter Wardmo.

Linnet
0

Bör ju vara färdigväxt vid 7 månaders ålder, men visst kan han lägga på sig lite till i vikt.

Umlabumla
0

Ok… Trodde nästan det. De ska väl inte väga över 1,9 kg? Kan de va så att de jag sett som är från djuraffär inte är renrasiga? O därför större.

Linnet
0

Även renrasiga dvv kan ju väga mer, men rasstandarden säger ju max 1,9 kg, över det blir ju minuspoäng på utställning. Kaniner från djuraffärer är ju ofta inte helt renrasiga.

Zvintos
0

Renrasiga kan som sagt väga lite mer om det är den större typen.
Hanen jag hade vägde 2,2kg som vuxen och honan ligger på ca 1,9kg.
Ungen efter dessa två ligger på ca 1,6-1,7kg nu vid 7 mån ålder.

[BonnieL]
0

Enligt rasstandarden ska en dvärgvädur väga 1,4 -1,9 kg, men vissa väger mer och andra mindre. =)

Kaniner i djuraffärer brukar inte vara renrasiga nej.

Zvintos
0

Sen inte sagt att en för stor kanin inte kan vara värdefull i aveln.
En uppfödare sa förut en väldigt smart sak, att utställningskaniner och avelskaniner många gånger är två helt skilda saker.
En avelshona som ger superungar, behöver inte automatiskt själv vara ett toppendjur rent utställningsmässigt.

Umlabumla
0

Tack för bra svar. Var bara av nyfikenhet som jag undrade. Han ser liten ut, men det spelar ju absolut ingen roll. Undrade bara om han skulle bli större. Eftersom han är avlad till Avel så kanske han inte blir så mkt större.