Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 989 ggr
citronsaft
0

Under dräktigheten?:)

Hej! Har lite frågor vad man ska göra under dräkltigheten:)

1. När ska man väga henne? Man ska väl väga henne två ggr (?),  typ när hon parats för och se hur mkt hon väger och när senare?
  2. Hur mkt mer ska honan väga, (ja asso det kan ju vara olika många ungar, men tänkte om det fanns typ 1 unge 20g mer 2 ungar 4 gram osv elr liknande?)
  3. hur ser ett H-bevis ut? (inte informationshäfte, utan H-bevis:P)
  4. okej, denhär handlar väl om efter, men hur mkt ska ungarna väga och när ska man göra det och hur ofta?
  5. ska man öka mängden med pellets? isf med hur mkt?

Tack!:D blev lite krångligt, men fråga om det inte är något ni förstår!

PrinzeZz
0

Jag väger inte alls, och känner ingen som väger under dräktigheten eller liknande.

Ett härstamningsbevis brukar innehålla kaninens släkt, syskon och lite annan information, beror ju helt på vem som gjort det.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Kristall
0

1 & 2 - det är inte så viktigt att väga honan under dräktigheten. Har ingen erfarenhet av det heller…

3 - Ett härstamningsbevis for man utforma som man själv vill, men är oftast mkt likt en stamtavla, dvs det finns information om ungen, kullen, uppfödaren och härstamningen.

4 - Samma som 1-2.

5 - Under dräktigheten - nej, efter dräktigheten - ja, då ska man öka ganska mycket.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[BonnieL]
0

Man behöver inte väga precis som #1 säger. Finns en artikel om härstamningsbevis här Glad

Linnet
0

Brukar inte heller väga, jag gjorde det förut, men inte längre. Det går ju inte att säga hur mycket mer hon ska väga, det beror ju på när under dräktigheten du väger och hur många ungar det är. Man brukar ofta märka på kaninens beteende om hon är dräktig.

Vad ungarna väger beror ju också på ras och antalet ungar. Jag kollar ungarna en gång om dagen, när dom är nyfödda och ligger i boet, för att se att dom mår bra, men brukar inte väga dom. Sen när dom börjar skutta omkring kan man ju väga dom om man vill.

citronsaft
0

tack alla