Foder ?
Har köpt 2 olika sorters foder .
Nr 1 heter Selektive och det köpte vi tillsammans med kaninerna för att de var vana vid det.
Nr 2 Vitakraft babyfoder .
Är detta bra foder ?
Jag tycker att det är lite små förpackningar …., den första är bara 350g och den andra lite mer ca 500g.
Skullevilja ha ngt som fanns i större säck.
Såg att de hade kaninmat på maxi , ngt som liknade ngn mysli-blandning, i säck.
Kan den vara bra tro?
(Våra kaniner är kaninungar så man kanske bör ha spec kaninbebismat ?)
/Fia

Dodson & Horrol Rabbit Royal brukar vara vanligt att småkaninägare brukar ha. 20kg för ca 200kr.
Svenska foders kaninfoder är det många som har. Vi har både Franska vädurar och mellanstora kaniner och vi använder Rabbfor från Granngården och D&H till de mindre djuren.
Köp inte foder från djuraffärerna, de brukar ha för mkt godis i sina blandningar. Har du ingen Granngården el foderbutik för häst i närheten? De brukar kunna ta in kaninfoder i 20 kg säckar.
Vi ger samma mat till ungar som till vuxna.
#1: Det heter väl numera Chudleys Rabbit Royale, eller är det bara ett annat namn för samma foder?
Det jag köper heter iaf Chudleys Rabbit Royale och innehåller div örter + pellets och kostar ca 300kr föd 15kg.

Jag har också rabfor från granngården, köpte i går och 25 kg kostar 169:- Problemet är bara att det ofta är slut, i går skulle jag köpa 4 säckar men det fanns bara två, likadant gången innan.
Men det finns andra foder man kan köpa, ex. solid 120, fårfor.
Jag har stampe till mina kaniner.Och jag är mycket nöjd.Finns att köpa på granngården för 200 kr och man får då ca 20 kg.
Stampe har jag till mina också, 18 kg/160 kr.
Vitakraft räknas till gnagarblandning, de fodren som finns i mataffärerna brukar inte vara bra, oftast gnagar/lyxblandningar.
Har ni någon Granngården nära er? Där finns bra foder till kaniner som t.ex Stampe och Carrier.

Hej igen
Tack för era svar :)
Vi har en Granngården ganska nära men 20 kg mat verkar dock vara lite väl stor säck till 2 små kaniner…hihi
Finns det kanske i lite mindre säck ?
Typ 3-5 kg eller ngt.
Vill ju inte att maten ska stå och bli gammal….
/Fia

Stampe finns i 10 kg säckar också tror jag och det finns annan mat i mindre förpackningar på granngården.
Förstår att det är mycket till 2 kaniner, här har jag ju 12 kaniner och lika många marsvin så det behövs ju ganska mycket.
Även jag har Stampe och Djur&Natur som jag blandar. Mycket bra foder enligt mitt tyckte!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!