tänder
för två veckor sedan, efter min semester märkte jag att min kaninhona har problem MEd tänderna… dom hade blivit jätte långa men vi åkte direkt till veterinären, som klippte dom . Han sa att om hon lider av det tycker han att vi ska ta bort henne.. är det någon annan som har haft samma problem?? Det skle var bra om ni beräöttade hur ni gjorde
hade samma med min Vilma, vi klippte tänderna i ca ett år. Men sen fick jag inse att de inte va rätt att låta henne lida längre :(
♥

Jag fick ta bort min älskade Bonsai tidigare i veckan för att hans tänder blev för långa :( Han blev bara 7 månader :(
Min hane bet sig fast i kompost galler i somras och fick bettfel, tänderna började växa och han kunde inte slipa ner de själv.
Jag tog med honom till min granne som klippte hans tänder 3 gånger sen gjorde jag det själv, nu efter 1/2 år så ser tänderna mycket bättre ut. Han slipar ner tänderna själv nu. Har inte klippt de på 2 månader och bettet ser helt ok ut! (:
Jag märkte aldrig att Sture led av det.
Han åt och drack som vanligt och var hur pigg som helst också.
Mvh Linnea Matros
Jag hade en hona som hade bettfel förut, och vi åkte in till veterinär och klippte dem varje-varannan månad. Efter ett tag märktes det tydligt på henne att hon hade ont och inte mådde bra, hon åt dåligt, hade dåligt immunförsvar vilket gjorde att hon ofta var förkyld och fick äta pencillin. Jag hoppades att hon skulle bli bättre, men till slut var det enda rätta att ta bort henne.
Om veterinären anser att hon lider så skulle jag i alla fall ta bort kaninen. Jag hade önskat att vi hade tagit beslutet tidigare med min kanin, men vår vet. ansåg att det var värt att försöka.
Veterinären sa att om hon led skulle vi ta bort henne, men hon äter och dricker som vanligt
#5 Men sa inte veterinären hur grovt bettfelet var?

Walter hade också för långa tänder men då åkte vi till veterinären med honom och dom klippte tänderna sen så skulle dom fila ner tänderna. Efter det så började vi klippa hans tänder om dom blev för långa. Men han åt och drack utan problem och var hur pigg som helst. Men nu har han tyvärr dött av en annan orsak
# Nej…asså det hennes bett är fel så hon kan inte slipe ned dom själv, men han sa inget om det.
Jag har avlivat henne det va bäst så!
#9 Det var säkert rätt beslut.
*Kram*
Tack…ja annars var hon ju tvungen att lida..

Det som är jobbigt för en kanin med bettfel är ju att tänderna behöver klippas ganska ofta, men det kan man göra själv utan problem. Men det blir ju en stresssituation för kaninen varje gång, så det brukar bli ohållbart i längden.
MM, vi märkte att det inte skulle funka, hon tjöt och så
#13 Usch vad jobbigt, tog du rätt beslut iallafall!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ja, men det var ju så hemskt att lyfta i henne i buren sen (transportburen) Hon var helt mjuk!