Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3207 ggr
zatanica
0

Vilken kanin?

Har funderat i snart 2 år på att skaffa kanin, bodde förut i lägenhet så därför blev det inte av. Men nu när i har flyttat till hus känns det som att det skulle passa bra när vi har en stor tomt där vi har plats att bygga ordentlig utegård.

Har kikat lite på teddylöwen eller vad de nu heter, de har bytt namn om jag förstått det rätt.

Vill gärna ha en lite mindre kanin, ingen vädur. vill kunna ta med den på små promenader i skogen eller på andra små utflykter. En social liten krabat men vill ändå att den ska ha lite kaxighet och attityd.

Vad skulle ni rekommendera. Lägg gärna upp lite bilder oxå. Dvärghare har jag stött på när jag kikat runt hur är de?

Ida-M
0

Som du beskriver det "en social liten krabat men vill ändå att den ska ha lite kaxighet och attityd" kom jag direkt att tänka på en Hermelinkanin. De är lite kaxiga, men ger man de mycket tid så blir de oftast väldigt tillgivna. Om du gillar raser med lite längre päls så kanske en Lejonhuvad? Pigelina (Hanna) här på KIF ska ha flera kullar med Lejonhuvad nu i vår :) Hoppas du hittar vad du söker!

Valkyrie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rex är väldigt mysiga kaniner, min väger ca 3 kg.

De kan varra väldigt busiga men hur gosiga som helst, min rex kan jag ha lös på tomten och kommer när jag ropar, hoppar upp i knät när jag säger till och har lärt henne hoppa in i buren när jag säger åt henne att göra det :')

Tänkte också på hermelin när du ville ha en kaxig med atityd :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

zatanica
0

Jo hermelin har jag kikat på de är ju himla söta hade en kompis när jag ar liten som hade en liten hermelin.

#2 Rex lät ju som något bra oxå

Vad tycker ni är bäst att ha kaninen inne och så en rastgård ute, eller att ha en utekanin med stort hus och rastgård och så låta kaninen vara inne och skutta med oss när i är hemma?

[BonnieL]
0

Tänkte också direkt på hermelin, verkar passa rätt bra in på vad du söker. Glad

Valkyrie
0

På vinterna kan du inte ha kaninen inne längre stunder men på sommaren kan du ju det :) Om jag kunde skulle jag vilja ha min inne men eftersom min pappa är allergisk har jag min ute :P

Du kan ju ha den ute på sommaren och inne på vintern :)

Rest in peace Valkyrie!

Emelie
0

Jag tänker direkt på hermelin eller lejonhuvad. Min uppfattning är att en lejonhuvad är som en hermelin, men med lång päls. Visst skiljer de två raserna lite temperamentmässigt, men det är allitid olika från individ till individ.

Jag har själv ett antal lejonhuvade kaniner och tycker de allihopa är precis som du beskriver att du vill ha; en social liten krabat men vill ändå att den ska ha lite kaxighet och attityd.

Om du skulle fastna för lejonhuvad kanin, så bedriver jag uppfödning och kommer få två kullar om ca en månad, och även fler kullar framåt sommaren.

Gå gärna in på min hemsida för mer info, där finner du bilder och info om alla mina kaniner osv. http://tranbergetskaniner.webs.com .

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[vildablid]
0

Jag kan också rekommendera lejonhuvad, tycker de som jag träffat har varit helt underbara. Vill du ha mindre fluff, så kanske en holländsk kanin kan vara passande? Har hört bra om dem också =)

zatanica
0

Tänkte på det där om hur det är för kaninen att vara ensam kanin, eller om det är att föredra att de är två?

Zvintos
0

#8: En kanin brukar klara sig alldeles utmärkt ensam.
Vill man ha flera kaniner bör man nog skaffa det för sin egen skull, inte för kaninerna i sig.
Plus vara medveten och beredd på att sära på dem utifall de inte funkar ihop.

Valkyrie
0

Jag skaffade en kompis till min eftersom hon är utekanin och tyckte hon verkade ensam av sig. Då blev hon genast mycket gladare :') tyvärr dog hanen sedan så ska köpa en dvv rex i sommar som kompis till valkyrie.

Om du ska ha den ute skulle jag rekommendera att ha 2 eftersom de blir gladare (enligt mig). Hur mycket jag än håller på med valkyrie vill jag att hon ska få en kompis att vara med och busa med :)

Rest in peace Valkyrie!

[Liiilly]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag själv har en så kallad minilöwen, egentligen finns det ingen ras som heter så men den är väl uppfödd av löwen men mindre typ^^ Rasen ska max väga ett kilo. Min minilöwen hona är mysig, snäll o väldigt busig:). har gasnka långg päls och väger 1.2 kilo:).

inte min kanin på bilden^^

[sstorm]
0

Jag har en liten krabat som är en lejonhuvad kanin :) Otroligt social och är bara 2 mån än, så man kan ju fortfarande uppfostra honom som man vill. När man öppnar buren slickar han gärna på händerna gillar att man kelar med honom.

Du får gärna adda mig eller maila mig så kan jag skicka bilder på honom och hans släktingar :) sannastorm@live.se

zatanica
0

Lutar helt klart åt en lejonhuvad kanin efter att ha läst vad ni skrivit och efter lite googlande. Är lite svag för djur med ordentligt med päls :)

Vet ni om några uppfödare i södermanland eller östergötland?

[sstorm]
0

#13 jag kan fixa kaninen till södermanland, typ vingåker, katrineholm :)

zatanica
0

Ja det är ju inte så avskräckande långt :) bor i en liten by som heter Ålberga.

du får gärna skicka lite bilder på ninerna luna.pettersson@live.se

Hade nog tänkt ha utekanin under varma delen av året, har en bra plats i trädgården för en rejäl uteplatts till ninen och så blir det lyxhus bygge eller en lekstuga att bo i :)

zatanica
0

#11 villken sjukt söt liten kanin på bilden :) vem smälter inte för en sådan?