Skendräktig kanin
Hej,
Vår kaninhona Isabelle snart 1 år har den senaste veckan varit irriterad och har försökt bitas när vi klappat henne. Några kvällar i rad har hon grävt i buren och nu ikväll har hon bäddat med päls till ett bo. Hon har inte träffat någon annan kanin så hon verkar vara skendräktig?. Hur gör jag nu? Låter jag henne vara eller tar jag bort boet? Finns det något jag kan göra för att lära henne att inte bitas?
Låt henne vara, det går över. När min kanin höll på så ställde vi hennes bur i badrummet för hon blev agressiv mot oss och den andra kaninen. Den andra fick bitskador, så i badrummet fick hon vara ifred. Tog ca 2 veckor sen var hon normal igen. Så vänta ut det.
Om ni måste lyfta ur henne så är ett tips? att använda arbetshandskar då kan hon inte bita igenom. Så man inte lyfter och tappar henne om hon biter.
Min kanin blev helt normal efteråt och biter inte längre utan är samma goseboll som förut.
När man talar om trollen…
Lät min ena kanin gå ut på balkongen idag, det var så varmt ute så vi tyckte hon kunde få lite luft. Hon har varit utekanin men kom in i vintras så hon längtar säkert ut till sin balkong. Kollade till henne ett par gånger och hon såg glad ut. Sen när jag gick ut igen så satt hon överlycklig med massa päls i munnen. Då hade hon dragit loss hur mycket päls som hellst och lagt i bodelen. Så det var inte så mycket än att vi fick kånka in stora uteburen och ställa den i vardagsrumet. Försökte ta in henne men hon blev skitsur. Orkar inte bråka med henne nu.
Så nu har vi en utebur i vardagsrummet bland alla kartonger. Vi ska flytta om 1.5månad så det står packade kartonger där också. Ibland blir det bara lite förmycket.
Tror det var jag som smittade henne… för jag är gravid så vi har skämtat om att nu om någongång ska väl kaninen börja bli skendräktig? också ;)