Lyfta kaninen
Hej!
Min kanin Mille, dvärgvädur, är 6,5 månad och supergo. Det går bra att lyfta han och bära han.
Men han gillar det inte, det märks att han är orolig. Jag håller han oftast som en bäbis med framfötterna på min axel och handen under rumpan. Men han vill att jag ska hålla om fötterna också. Lika när jag sätter ner honom. Blir en väldigt balansprövning.
Hur ska jag vänja honom bättre? Jag har varit för dålig på det. Ser ju aså många kaninen som bara hänger i famnen och inte verkar bry sig alls…
Vad är bästa sättet att hålla?
Bästa sättet att hålla är olika från individ till individ.
Vissa har jag kunnat ha i princip hängandes, medans en hona var jag tvungen att ta ett stadigt tag om nackskinnet samtidigt som hon hölls tätt intill mig.
Det var enda sättet som hon kände sig trygg.
Men hon är nog den enda som krävt den typen av lyftning.
Annars brukar jag hålla i med ena handen under framtassarna och med deras rygg mot min mage, och andra handen under rumpan.
Utan att hålla om fötterna då? Han har ända sedan början velat känna att man håller under bakfötterna. Men det sättet att hålla på funkar bra som du beskriver, fast om fötterna med.
Man kanske inte ska eftersträva att kunna hålla så mycket, räcker ju att kunna lyfta och gå med honom. Skulle bara önska att han slappnade av mer, han är nervös hela tiden.
#2: Om det krävs att hålla om fötterna för att han ska känna sig trygg, så tycker jag du kan hålla honom om fötterna.
Tills han går att vänja vid att bli lyft på annat sätt.
Heller att man håller lite extra och han känner sig trygg, än att han är otrygg i din famn.
Ska jag gå omkring med honom bara för att öva kanske…
#4 låter som en bra ide. ;) men akta bara för att inte tröttna ut honom, han måste få komma ner ngn gång också. ;P
jag lyfter mina kaniner genom att hålla med ena handen under/runt frambenen och den andra under rumpan, och så håller jag den mot kroppen så att den "ligger på sidan" ungefär. ;P (är kass på att förklara men hoppas du förstår)
på det sättet är det ganska lätt att ta ett fastare grepp om det behövs, kaninen kan inte hoppa ur famnen lika lätt om den sprattlar, mm… :)
lycka till, det är nog bara att öva. ;)
Har inga problem alls med o lyfta o bära, det var mest sättet jag gör det på som kändes som det borde bli bättre.. :)
#6 jaha, okej. :) missuppfattade kanske det hela då. ;P
Både ja och nej.

Min kanin är svårfångad när hon vet att jag ska bära upp henne, hur kan man göra då? Jag tar en hand under magen och en vid rumpan men då hoppar hon ifrån mig, Så enda sättet är typ att ta med båda händerna runt magen och ändra i famnen men då springer hon iväg eller så. Vill att hon ska känna sig trygg och inte bli rädd när jag ska bära henne…
( förlåt om jag lånar tråden lite)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag vet inte hur du ska göra, min springer oxå ifrån om han anar att jag ska sätta in honom. Det jag gör är att sätta mig på knä framför honom, då brukar han inte göra det. Sen prata lite o sen lyfter jag honom först upp o knät och sen reser jag mig o håller honom.
Om han nångång försöker springa iväg då brukar jag kupa händerna framför honom, då stannar han. Jag skärmar liksom av. Vet inte om han ser det som en vägg, eller inte ser något..