Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3091 ggr
baloo4
0

Kanin + katt ??

Hejsan

Vi tänkte skaffa kanin till barnen och tänkte bara höra hur det brukar funka tillsammans med katt?

Vill ju gärna kunna släppa ut kaninen fritt för att springa..och hoppa runt.

Vi har haft många olika djur genom åren, dock aldrig ngn kanin. Så detta blir lite nytt och spännande :)

/MVH fia

riiffen
0

Det beror verkligen helt på kattens och kaninens personligheter. Min katt blir galen så fort han får syn på en kanin och försöker fånga den, medan jag har kompisar vars katter och kaniner fungerar hur bra som helst.

medarbetare på allergier.ifokus .

[aammE]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går braa! För mig i alla fall.

baloo4
0

Ska kanske tillägga att våra katter  är ganska lugna raskatter som endast är innekatter .

De har ju i många generationer avlats för att vara innekatter så kanske det kan tänkas att de har något mindre jaktlust än en kisse som är van att vara ute och fånga en  o annan mus …hihi

Hoppas verkligen att det kommer att funka!

Kankske bör köpa av ngn uppfödare som har katt oxå…

/Fia

[Angel88]
0

jag har två kaniner och 5 katter och en hund. Hunden får dock inte hälsa på dom, men katterna brukar gosa med dom. Mina katter är inne och ute katter och fullfjädrade jägare. men det funkar fint mellan dom. Min han kanin e till och med kär i ena han katten och brukar hoppa på honom, katten bara kurrar.. knäppisar.. hihi

lottapelle
0

#0 Det stämmer nog som riffen säger att det beror på.

Jag hade redan katt när Pelle flyttade in. Jag var orolig i början, men det fungerar bra. De är inte som aammEs, men de respekterar varandra.

Båda var "vuxna" när de första gången träffade varandra och det har ändå gått bra. Kanske har jag bara haft tur :)

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

lomsen
0

mina trivs oxo ypperligt samman!

På bild: Mio (hankatt) och Filip (hankanin), mina svarta djur!

annaelfie
0

innekatter brukar i regel fungera bättre med kaniner. jag tror inte det ska vara något problem, sålänge du vänjer de vid varandra och har uppsyn när de träffas. min innekatt och min kanin är bästa vänner och ofta är det katten som springer ivägen när kaninen hoppar på och vill leka :)

dqhh
0

Det är verkligen spännande, fick oväntat kanin själv för ca ett år sen. Inbiten kattägare Glad

Han kom ifrån ett vanvårdsfall, där det funnits katter. Mina katter däremot hade aldrig träffat på någon kanin. Hallon min svart/vita katt låg utanför hans bur i några dygn och bara stirrade.

När han sen fick komma ut, under uppsikt, så gick allt väldigt smidigt. Så fort jag öppnar hans bur kommer Hallon nu och ska vara med.

Väldigt lyckad kombination. Lycka till.

/Sara

Fabiola
0

Min erfarenhet av katter tillsammans med kanin är att de inte passar alls ihop. katten jagar kaninen och kaninen skriker och springer av skräck.

Jag vet inte hur det är med andra kaniner men hos mig funkar de inte ihop

Salish
0

Det beror helt på! Jag hade en kanin som var jättebra kompis med en katt, men en kanin jag har nu blir jätterädd få fort hon känner lukten av en katt. Så det är väldigt individuellt.

[Wera]
0

Beror på katten :) Jag har en katt, han hittade vi i skogen och han var inte kattunge så han har inte "vant sig" som liten och sådant men han är super snäll mot kaninerna! :) Vi har aldrig behövt träna honom om man säger så.

baloo4
0

Vilken underbar bild #11 !!

Än sålänge går det bra med katterna och kaninerna här hemma.

Katterna, spec min yngsta 1 årig Exotic hona, sitter gärna och tittr på kaninerna i buren, kaninerna bryr ig inte ett dugg om dem utan hoppar run som om de inte fanns.

Men de har inte träffats utan burgaller emellan ännu.

/Fia

Killen
0

Jag har 7 katter, trodde att de skulle sitta och slicka skig runt munnen och tänka "middag" åt kaninen.

Nu har jag en kaxig dvv, han bestämmer över alla katter, till och med attakerar dem!!

Så för kaninen är jag aldrig orolig, bara för katterna !!

kissmekate.blogg.se

godisgrisen
0

Det blir ju språkförbistringar. När katter ska lära känna varandra sitter de länge kanske i dagar studerar varandra kaniner däremot lär känna varandra genom att springa runt och jaga varandra. Hos oss har det inte funkat alls för kaninerna har hela tiden jagat katterna som utvecklats till verkliga kaninhatare. Det har varit flera olika katter och två olika kaniner och det har inte funkat alls faktiskt. Däremot har katterna aldrig sett kaninerna som byten. Samma katter som inte funkat med kaninerna har däremot funkat utmärkt med marsvinen.

Kiyona
0

Jag har aldrig haft problem med att få ihop mina djur. Förutom med Willbur men han är bara ett år snart. Men Willy var ju bästis med hunden Rex, rex blev jätte ledsen när han försvann :( och nu kommer Willbur och rex är jätte nyfiken, vill leka och så och Willburret är rädd&irriterad…hurm…råttorna gillar han inte heller. så han står ut från mina andra (2) kanin jag haft som jag kan minnas detaljerat beteende på.

Så som någon annan sa, det beror på, men man fpår testa och vänja dem vidvarandra i deras takt, om de överhuvudtaget funkar ihop.

#13 min adoptiv kanin var sån xD hha ^^ han attackerade min hund och tydligen allting annat också, men bara när han tyckte de störde. lilla gubbet :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **