Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 502 ggr
Bobby
0

Mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad för någon mat ska jag ge till kaninen?

Han får fri tillgång på hö. Pellets som han inte äter, en skål med morot,sallad och corn flakes. Äppel får han också. Rätt eller fel? Ge gärna tips? på annat. Bobby har antagligen inte fått sådant mer än hö tidigare…Glad Kolla gärna in på vår hemsida och skriv något trevligt i gästboken!

www.kajsasunshine.mittspejs.se

KajsaM
0

Vilken söting :)

Pellets, skulle jag rekomedera Lottie Kanin & Marsvins pellets :) Dom flersta kaninerna giller det ;D Corn plakes ska du vara lite försiktig med efter som det innerhåller mycke socker. Sen kan du ge han morot,äpple,gruka (små bitar) lite sallad, paprika, lite banan och som godis ibland lite knäckebröd :) Du kan även ge några pinnar att gnaga på =) Självklart ska han ha fritill gång till Hö och Vatten ;)

Clariiz
0

DRa ner på övrigt extra foder om han inte rör pelletsen, pelletse innehåller mkt nyttigt, och enormt bra ämnen. Dra ner på annat foder tills han äter pellets, då kan du sakta öka med "extra" foder igen.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Bobby
0

Han får Lotti pellets. Jag är rädd att om jag inte ger honom det andra så svälter han…

KajsaM
0

Äter han aldrig pelletsen? Pröva att ge han bara vatten,hö och pellets i kanske 2-4 dar.

Matilda_91
0

Han svälter inte eftersom kaniner kan klara sig på enbart hö och vatten, så det är inte livsfarligt att han inte är pellets, men det är väldigt nyttigt för kaninen :) Om jag var dig skulle jag strunta i cornflaksen och bara ge det som godis nån gång ibland :)

myriis
0

Det är väldigt viktigt att kaninen får sin pellets/foderblandning. Visserligen klarar sig kaniner somsagt på hö och vatten, men pelletsen behövs iallafall. Jag skulle tagit bort grönsakerna i några dagar och avvakta. Om kaninen inte är pellets iallafall skulle jag ta bort höet också. Om han inte äter pellets inom ca 24 timmar skulle jag ge honom lite hö och lite grönsaker..

Men du kanske ska testa med att byta pellets? Han kanske ogillar det han har nu. Eller ringa till vetrinärn?

Matilda_91
0

Jag tror inte att man ska ta bort höet för att få kaninen att äta pellets, så viktigt är det inte. Det finns jättemånga som inte ger sina kaniner pellets, utan t.ex havre eller inget alls…

myriis
0

#7: Ja, men jag skulle inte rekomendera att bara ge kaninen hö och grönsaker. För övrigt tror jag inte höet är så superviktigt för kaninen, jag vet kaniner som varit utan hö i mer än en vecka och klarat sig bra..

Matilda_91
0

Höet är jätteviktigt för kaninerns matsmältning och får den inte det kan detta leda till tarmstörningar. Höet är också viktigt för kaninens tänder, eftersom kaninen tuggar på "fel" sätt när den äter pellets och kan få problem med tänderna som inte slits ner annars. Höet innehåller också massor med viktiga proteiner och andra näringsämnen och en kanins kost ska bestå av minst 80-90% hö. Man får inte glömma att kaniner är gräsätare alltså ska den ha tillgång till gräs på sommaren och hö på vintern. En kanin kan inte heller få i sig förmycket hö och kan inte bli sjuk av det om inte höet är mögligt dvs.

Pellets däremot ska man vara försiktigare med, pga högt protein innehåll leder för mycket pellets till fetma, hjärt och leversjukdomar, kronisk diarré och njursjukdomar. Överdosering av pellets är den främsta orsaken till olika hälsoproblem hos kaniner.

Matilda_91
0

#7: Jag vet inte vad du har fått din information ifrån, men jag tycker inte du ska sprida den om du inte vet att den stämmer.

myriis
0

#9: Sant. Men som sagt sa jag bara att hon kunde ta bort höet i ca 24 timmar. En kanin skadas inte av det, sålänge den inte är sjuk på annat sätt.

Matilda_91
0

Som jag förstod det så skrev du att höet inte är nödvändigt men att däremot pellets är väldigt viktigt, och jag ville bara informera om att du har fel där :)

Clariiz
0

Kaninen kommer inte svälta, han kanske struntar i pellets och endast äter hö och dricker vatten. Men blir han hungrig kommer han smaka på pelletsen och vem vet kanske han kommer älska det!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

#12: Jahaja. Då förstår jag ;) Nej, hö är väldigt viktigt, ville bara punktera att kaniner klarar sig utan det i någon dag. Och att kaniner mår bättre med pellets iställlet för utan

KajsaM
0

Kaniner klarar sig på Hö och Vatten + lite grönsaker. Pellets är som lite tillskott elr hur jag ska säga :D

myriis
0

#15: Jo, jag vet. Men dem mår nog mycket bättre med pellets. Och annars finns ju även risken att dem magrar allt för mycket.

KajsaM
0

#16 jo självklart. Men det var en persons (kmr ej ihåg) uppfödare hade sakt att Kaninen inte behövde pellets. Så den kaninen fick inge pellets. Fast nu får den det. Hon skulle börja ge den det :)

Tina-A
0

Vill poängtera att pellets är gjort av hö.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

JA men pellets innehåller nog inte bara hö Tina :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#19: Inte bara, men det är vad det mestadels består av :)

Matilda_91
0

#20: Jo men det betyder inte att det är lika nyttigt som att ge hö ;) Som jag skrev lite längre upp inhehåller pellets en väldigt hög halt av proteiner och det är inte bra..

Tina-A
0

#21: Nej, precis. Jag ville lixom få fram att kaniner klarar sig utan pellets eftersom det faktiskt är hö. Så man kan alltså bara ge gräs och hö :)

myriis
0

Personligen skulle jag aldrig strunta i att ge mina kaniner pellets (jag säger inte att någon här gör det!)

Noa-Nisse
0

#23. inte jag heller! min skalman är så van vid att få pellets att han nog skulle tycka det verkade tomt tror jag.. och dessutom ska man väl ge fri tillgång till pellets tills kaninern år ca 6månader?! jag har iaf läst det någonstans..

Medarbetare på Hundar.ifokus

Matilda_91
0

Hm, strunta och strunta i.. Ibland har Albin och Gizmo varit utan pellets nån dag när den tagit slut och då har dom fått klara sig på hö, vattet plus lite extra mycket rotfrukter, t.ex morötter. När höet tar slut är det lite krisigare, för då har kaninerna ingenting att mätta magen med mellan måltiderna, det är ju ganska många timmar.

Tina-A
0

Man behöver inte strunta i pelletsen, och pellets är både gott och nyttigt för kaninerna. Dock får man ju inte ge för mycket då det kan leda till övervikt. Men som sagt mår kaniner bra med bara gräs, hö och vatten - samt grönsaker :) Själv ger jag pellets varje dag

KajsaM
0

#24 Japp, det stämmer. Fast jag gav inte Hampus full matskål då han var under 6 månader :)

#26 Håller med dig, och jag ger också Hampus pellets varje dag.

Men om man måste "banta" en kanin så kan man ta en dag utan pellets =)