Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1073 ggr
Noa-Nisse
0

Blocket...

Ledsen

asså jag blir så arg på alla som lägger in anonser på sina kaniner på t.ex blocket. Nästan 99% av alla fall så är det för att de har tröttnat eller tidsbrist. Bullshit säger jag. jag menar om man har tagit hand om en kanin från början ska man hålla fast vid den. jag blir så arg!!

Gråter

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lotta_A
0

Jag håller med dej. Det är så sjukt mycket kaniner på blocket. Man blir ju så ledsen. :(
Tråkigt att dom inte orkar ta hand om sina niner. Om dom bara ger kaninerna en chans kommer dom upptäcka vilka suoerhärliga djur dom är!

KajsaM
0

Ja, men några är ju seriösa men tyvär inte alla. Där det t.ex står "Barnen tröttnade". Men det som är bra att dom "bryr" sig lite ändå eftersom dom vill ge kanin ett nytt hem.

Pehpsii
0

barn kan ju gärna vara lite hårdhänta med djur, om kaninen då blir skrämd och bara ligger och gömmer sig så tröttnar väl barn lätt. Djur kräver ju en del tålamod, och det är väldigt få barn som har det.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

KajsaM
0

#3 Ja, precis. Kanske man inte ska skaffa en kanin som första djur. Om man då inte ha föräldarar som kan kaniner.

Noa-Nisse
0

#4.. precis! men vilketdjur ska man skaffa som första duj tycker ni.. satt liksom och funderade på detta nu ett tag.. kanske katt?! fast det är ju mycket ansvar det också.. och hund är nog för för mycket anvar!?

KajsaM
0

#5 Absolut igen hund som eget inte katt heller. Fiskar var mitt första. Fiskar tycker är Ok, och kanske en hamster. Det ska man börja med tycket jag :)

Keso
0

Jag tycker det är jätte bra att folk åtminstone tar sitt andsvar och försöker göra sig av med djuren som de tröttnat. Tror inget djur mår bra av att bo i en familj där igen egentligen vill ha dem.

Sen är det ju inte så bra att dra på sig djur om man inte är säker på att man vill ha dem och orkar med dem.

KajsaM
0

#7 Håller med dig. =)

Clariiz
0

En katt är endå ett ganska bra djur, om katten är snäll och barnet inte för mycket "på" den och håller på. Katter klarar sej ganska mycket själv. Våra katter (har 4 3 harar alla kastrerade och 1 hona som är stereliserad) kommer och går som dom vill, kommer in och äter, sover på borden eller i sängarna men är väldigt mycket ute. Dom går in och ut som dom vill. Ganska enkla djur. Bor man i lägenhet tycker inte jag man ska ha katt…. Anars är ju fiskar ett bra djur. Man behöver ju bara, grus/sand, växter, nått och gömma sej i, pump och fiskar :P. Dom behöver mat 1 gång varje dag ibland varanan dag. Dom klarar sej ju mycket själva. Fisk är ju problemet med vatten byte, men det får ju en förälder sköta. Hundar, kaniner marsvin osv. behöver ju mycket uppmärksamhet åså. Har 2 hundar. Dom ska ju ut minst 4ggr om dagen. Våra går ut: ca 75minuter på morgonen, ca 45min på förmidagen ca 80-120minuter på eftermiddagen samt ca 30 minuter som kvällskiss. På sommrarna är dom ute hela dagarna och dörren står ju öppen så dom går in och ut som dom vill men fortfarande på 4 poromenader.

Herregud vad jag skriver :P

Jag tjatar hela tiden på mamma om att jag ska få ta hand om alla dessa djur som inte har hem! Gud så roligt, jag ska själv ta ungar på mina kaniner men inte tänker jag sälja dom vart som helst! Bara till sånna jag kan hålla kontakten med och hur stor buren är osv. Sen finns det massor av tomma burar om inte alla skulle bli sålda.

Sorry att det blev så långt :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Usch, själv ogillar jag blocket. Att sälja/köpa djur via nätet är inget jag gillar speciellt mycket. Jag kommer behålla alla kaninungar som inte jag får sålt när jag tar kullar. Man vet ju inte var dem handlar om man t.ex. ger dem till en djuraffär. Och om jag t.ex. sätter ut annonser på kanin.ifokus vill jag helst träffa personen som ska köpa kaninen innan..

KajsaM
0

Jag tycker det är bra att man köper djur från blocket.

Noa-Nisse
0

#10.. jag håller med din fullständigt!!!

Clariiz
0

JAg tkr det är bra att annonserna genom blocket. Men man säljer ju självklart inte djuret utan att ha träffat personen och vet vart djuret hamnar.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Matilda_91
0

Jag tycker blocket är helt okej, det är ju superbra att bara få upp massa annonser och telenummer sitta och välja om man t.ex ska köpa en valp, men för det tycker jag inte det är okej att tröttna på sitt djur, herregud, tänkt om folk gjorde likadant med sina hundar eller hästar.. nej, kaniner är helt klart alldeles för underskattade. Och att skaffa en kanin som förstadjur till sitt barn är idiotiskt. Kaniner är inga lätta djur, dom kan också vara tjuriga, tråkiga eller rädda. Och det är mycket mer jobb med att få en kanin tam än en katt. Plus mockning, mat grönsaker, fruset vatten, Motion och kärlek.

Visst, fiskar är bra förstadjur även om barnet inte lär sig mer än ansvaret för att fisken får lite mat då och då och ett rent akvarium. Katt däremot tycker jag är det bästa första djuret :) Katt är nog det lättaste djur man kan ha, och det är väldigt svårt att sköta en katt dåligt. Jag menar, struntar man i att städa kaninburen mår ju kaninen dåligt, men tömmer man inte kattlådan skiter katten ngn annanstans ;) Ni fattar vad jag menar. Har man utekatter så är det enda man behöver göra att fylla matskålen några gånger om dagen, man behöver inte ens ha dåligt samvete för att man inte kelar med katten eller leker med den eftersom katter sköter sånt själva. Vill dom kela kommer dom och lägger sig i knäet, och vilken människa skulle inte klappa katten då?

myriis
0

Egentligen tycker jag fiskar är underskattade :P Det verkar som om dem flesta tar fiskar som "en leksak i akvariumet". Jag menar.. Många köper en "hane" och en "hona" sen blir det bara fler och fler. Ingen tanke på vilken inavel det blir. Tänk bara på guldfiskens ögon!

Matilda_91
0

#15: Usch ja jag håller med, eller att ha en guldfisk i skål. Rent djurplågeri! Den stackars lilla fisken får svåra muskelskador efter ett tag eftersom den inte simmar runt runt i naturen utan rakt fram och dör oftast efter ett par månader i kramp.

myriis
0

#16: Precis! Vem som helst kan köpa 20 fiskar, stoppa i ett liten skål och låta dem dö. Det finns ju ingen annan som direkt bryr sig ;S

Clariiz
0

Vi har ett helt garaget med akvarium. Vi har ju knappast inavel och försöker avla på sällsynta raser för att dom inte ska dö ut. Sen har vi guppi och svärdbärare bara för att det är som lite omväxling så man får yngel, men dessa säljer vi ju sedan.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#16 Vi i min klass och jag själv har haft guldfiskar och dom levade jättelänge.

Matilda_91
0

I skål?

KajsaM
0

#20 I klassen i en såndär rund skål och jag i ett akvarium.

Clariiz
0

tkr inte om skålar :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Matilda_91
0

Inte jag heller.. Jag förstår att fisken får problem med musklerna i en liten rund skål där den inte kan simma rakt fram. Och även små fiskar har känslor och vill ha en bra levnads-standard :)

Zvintos
0

Skålar är inte det minsta bra, just därför att det inte på långa vägar går att uppfylla kraven på hur stort fiskarna ska ha det.
En guldfisk, som många envisas med att ha i en skål, kan bli upp till 35-40cm om de får de rätta förhållandena.
Så det är rent djurplågeri att ha guldfiskar (och alla andra fiskar för den delen) i skål!
De ska ha runt 3-500 liter för att må bra, dvs i en damm.
Många säger att deras fisk mår bra i skål/litet akvarium och att de inte blir så stora. Men det är inte så konstigt. De blir ju små eftersom de inte har rum att växa, och blir sedan "missbildade" eftersom de inte vuxit rätt.

Om jag fick som jag ville, skulle alla fiskskålar utrotas!

Länkar om nackdelarna med att ha skål.
1, 2

Nu blev det en hel del OT, men vi var ju tydligen inne på fiskar nu så..

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24: Vi har våra guldfiskar i en skål, 2 st "medelstora" på 8 liter. Tycker inte den är för liten, trots att det är en skål, men jag kanske har fel?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Albert och Lillen igen (Albert till vänster, Lillen till höger).

Tina-A
0

#24: Får jag bara försöka klargöra det du säger. Du säger alltså att man INTE ska ha en guldfisk om man inte har ett akvarium på 300 eller 500 liter? Då kan man stoppa ner en guldfisk?

Om det är ytrymmet som är för dåligt, borde inte akvariumet behöva vara ännu större om du ska ha 2, eller kanske 10 guldfiskar? Borde det inte vara upp emot 2000-3000 liter då?

Eller har du 500liter kan man stoppa ner hur många fiskar som helst?

Clariiz
0

Vi har damm. Vi har både Koi carpar och guldfiskar i där. Men på vintrarna bor dom i garagetet. I en innedamm. eller vad man kan kalla det. sen har vi ett akvarium inne och ca 50-70 akvarium ute i garagetet. + dammen då. Våra guldfiskar är väldigt stora och inte ens ett år än! Dom ligger redan på mellan 7-13cm å är inte 1år! bara typ 6-7månader gamla. Så dom kommer bli enorma! sen koisarna kan bli upp till 80-100cm :) Dom är bara 10cm typ nu men dom växer :D

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#28: Oj, vilka stora guldfiskar! Våra är kanske 3 centimeter och runt 8 månader.

Clariiz
0

ojojoj. kanske för dom bor i ganska litet akvarium (?) Våra bor ju i en damm

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

#27: Ja, ungefär så. De ska ju få plats att växa ordentligt. Skål tycker jag KAN vara ok om det endast är tillfälligt (ca 2 veckor - 1 månad) innan man skaffar ett akvarium. När fisken sedan växer måste den ju ha större. Utrymmet måste ju logiskt tänkt vara större om man har fler fiskar. Det gäller ju samma med kaniner.
Ju större kaninerna kan bli, desto större bur/utrymme måste de ha.
 Man skaffar ju inte en jättestor kanin när man inte har plats, så därför tycker jag att man inte ska skaffa fiskar som blir stora, om man inte har plats att låta de växa och bli så stora. Men sen gör ju alla som de själva vill. Men det är vad jag tycker, och det är så jag gör.

Tina-A
0

#31: Okej. Hur stort ska dom ha då? (Sorry alla att jag hamnar off topic, hehe). Hon jag pratade med i djuraffären sa att en guldfisk skulle ha minst 5 liter, så jag köpte en på 8 liter till 2… ?

Clariiz
0

Tina, du kan ju köpa ett akvarium som är kvadrat eller rektangel format. då blir det inte så mycket runt runt och fisken kan simma rakt och ´ta en race! :P Så den sträcker ut musklerna. Ca 12l. skulle jag ha till 2. Djuraffärer brukar ofta har för litet. och du har ju 2..då ska du se att dom växer. Personligen föredrar jag också pump. Då får dom alltid friskt syre och behöver inte åka upp till ytan. åka upp till ytan är ju INTE nyttigt för fiskar att göra.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#33: Dom får syretabletter så att det ska bli syre i vattnet

Zvintos
0

#32: kolla på denna sida så får du svar. Glad

Noa-Nisse
0

Noa-Nisse
0

#25 6#26! jag tycker det såg himmla fins ut faktiskt!! och det såg inte för litet ut för mig.. fast jag vet ju inte riktigt hur det ska se ut… :P