Klarar dom vintern?
hejsan hejsan, nu är det så att jag skulle behöva eran hjälp och tips?. jag har två stycken kaniner som bor ute året om, och nu på vintern är det ca -12 grader ganska nästan hela tiden, ibland mera! Och jag menar, dom bor ju utomhus, kommer dom verkligen klara vintern bra? Doms vatten brukar frysa till is nu på vintern efter nån timme bara, när det är riktigt kallt ca 1,5 timme bara innan det fryser! Jag har också märkt att dom äter mycket mindre. Kan det vara så att dom är sjuk eller nått eller är det bara för att det är så kallt? Har ni tips? på hur man kan göra det varmare för dom? Jätte tacksam för svar så fort som möjligt! Kramar foryouu
Sålänge de är utekaniner och har fått sin vinterpäls klarar de sig utmärkt. Lägg in extra mycket halm, och se till att det inte blåser/blir drag rakt in i buren. Om du har hus eller ett litet "krypin" kan du lägga in extra mycket halm där också.
-12 grader är egentligen inte särskilt kallt.
Kaniner kan klara bra mycket kallare temperaturer än så. =)
Precis som Bonnie säger så klarar de sig utmärkt så länge de har vinterpäls, buren är dragfri och det finns lite halm eller liknande att boa in sig med.

jag har ju an av kaninerna i en innebur på altanen…jag har lagt en fillt över så de inte ska blåsa och snöa på hon….idag när jag vakna va de 20- !!!!!

Jag brukar ha -25 till -27 och kaninerna klarar sig utmärkt, bara dom har som Ninni och Bonnie säger.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

#3 Innebur på altanen tycker jag ju inte är nån bra lösning, dom ska ju ha en ordentlig bur på ben så att dom kommer upp en bit och så ett bo där dom kan gå in.

Har för mig att kaniner kan klara -40 grader :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

#6 Fast -40 det är gränsfall, vi hade så kallt några dagar en vinter för länge sen och då var kaninerna väldigt konstiga, reagerade inte när man gav mat, hörde en annan som vid samma tillfälle hittat sin kanin till synes livlös, men när hon fick värma upp den så piggnade den till liv igen.
Men det är ju lyckligtvis väldigt sällan det blir så kallt, -30 är inget problem, fast det känns ju inge bra när man ser dom med rimfrost i pälsen. Så lagom är väl bäst, gäller både värme och kyla.
Här har det varit -25 hos oss igår och min kanin bor utomhus i en hundgård med en bur som han kan gå in i när han vill och han klarar det bra.
Men för mig är -30 max. Fast det har aldrig varit så kallt hos oss av vad jag kan minnas :)

#7: Där lärde man sig något nytt! (:
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#5 Sara (#3) har bara sin kanin där tillfälligt (tills kaninen kan flytta ihop med hennes andra kaniner) :)
Skönt att veta att det inte är för kallt, fyller hö stup i ett, finns ca 3-4 kg där nu.
Mina äter mer av både pellets och frukt/grönsaker vintertid.
Kaniner trivs bättre en kall vinterdag än en varm sommardag!
Här har det varit ca 15 minusgrader och mina mår prima, dock så går det inte städa burarna när kisset frusit fast "/
Kastanjegårdens Kaniner

#13, 14 Jo, det är ju det jobbigaste på vintern när man inte kan städa burarna för att det fryser.
Curman sitter i sin nederdel mest hela tiden fast att det blåser in där… Vi har satt för ett bord på ena kortsidan och på övervåningen är det skyddat och skönt men han vill sitta där nere i halmen och ibland snön… Han verkar fixa det….

Tack så mycket för alla svar! Kan man ta ut dom i rasthagen när det är så här kallt?
:)