Saltsten
Jag vet att kaniner inte ska ha saltsten, men kan det finnas nån gång då dom faktiskt är i behov av det? Typ när dom är dräktiga, när ungarna ska avvänjas, gamla kaniner.. Nån som vet?
Ja, när de är dräktiga och när de diar/har ungar kan det vara bra att ge dom! 
#1 okej :) När dom är gamla då? Tänker på min 7-åriga hermelinhane..
#2: Inte nödvändigt 
#3 okej, men kan det inte vara så att det är olika från kanin till kanin? Bara en tanke 
#4 Nej :)
#5 men om den har brist på något ämne då? (A)
#6 då får man ju ge av det ämnet, och inte salt ;)
#7 ja, men om ämnet/ämnena finns i saltstenen..
#8 Det är bättre att ge de ämnen som fattas, inte genom saltstenen :)
#9 okej, tänkte bara att saltsten/kalksten (är det samma sak?) är rätt praktiskt då. Men då vet jag :)

Det finns salt i pelletsen så det finns väl ingen större anledning att ge kaniner eller andra djur salt utöver det som redan finns?
Kalk finns naturligt i vattnet och för mycket kalk är nog inte heller jätte bra (har för mig att det kan bli pålagringar på skelettet). I och för sig så för ämnen i morötter bort kalk från kroppen så … Har man en kanin med kalkbrist är kanske inte morot det bästa att ge. Men inte salt sten heller o.O
#10 Problemet med att ge dem saltsten/kalksten för att fixa ev. brist är att de lätt kan bli lite besatta av att slicka på den och då får dem i sig mkt mer än vad de behöver.
De kan inte själva reglera hur mkt kalk de tar upp. ALLT tas upp vare sig de behöver det eller inte. Sedan gör de sig av med överskottet i urinen och då kan det bli stenar och grus och elände där.
Bättre att se till att de har en varierad och sund kost så att inte brist uppstår. Men visst kan det vara lite svårt. Särskilt när kaninen blir gammal och behoven ändras.
Det finns näringstabeller på nätet där man kan söka på vanliga grönsaker man ger till sin kanin och se vad de innehåller. Det kan vara till hjälp för att hitta rätt.
Här är två t.ex.: http://hem.passagen.se/cockatiel/tabell_gronsaker.htm
http://www.primavi.se/naringstabeller/naringstabell.htm#Groddar
Äh, jag hade en till som var så bra, från Livsmedelsverket tror jag, men den är visst borta eller flyttad nu.
Kalksten och saltsten är ibland samma sak och ibland inte, har jag fattat det som. Men jag är inte säker. Men det är inte bra med varken för mkt salter eller för mkt kalcium.

Självklart är det olika från individ till individ hur mycket salt de behhöver. Normalt finns lite salt i fodret, men för vissa individer kan tillskott behövas ja. Risken med saltsten är att kaniner kan bli besatta av den och slicka i sig mer än de behöver, tex. om de är uttråkade. Saltförgiftning är ovanligt, däremot kan för högt saltintag på lång sikt leda till hälsoproblem precis som på människor.
Under mjölkprodktionen behöver honor extra mycket salt, därför bör man ha saltsten till dem, annars kan hon få för låg mjölkproduktion eller tappa mycket i vikt.
Jag vet det där med urinsten, att de kan bli besatta av att slicka på den osv :P Tänkte bara om det var några stadium i livet då de kunde behöva extra salt eller kalk. Fast vattnet här där jag bor är väldigt kalkrikt så kalk behövs nog inte iaf :)
#14 Som några sagt så är det främst dräktiga och digivande honor som behöver extra kalk/salt. Även växande ungar har jag för mig, men är osäker där så rätta mig gärna någon, om jag har fel.
Det är dock inte bara fråga om urinsten, utan även att själva överskottskalken ska ut via urinen. Det är naturligt och normalt, men blir det för mkt i blåsan pga av för stort intag, kan det bli stenar, grus, klumpar eller helt enkelt så tjock urin att det är svårt för kaninen att bli av med det. Detta är inte samma sak som urinsten, som bildas av saltkristaller. Men besvären ger i stort sett samma symptom och båda kan förebyggas genom att vara restriktiv med saker som salt/kalksten i buren.