Nysningar?
Hej!
Har en liten dvärgvädursherre hemma hos mig. Köpte honom i slutet av oktober, på sista tiden har jag och sambon märkt att han "nyser" då och då. Det har blivit mer och mer och jag börjar bli lite orolig. Lillen gör inte de här nysningarna (eller kanske fnysningar) i något speciellt mönster, både utanför buren och i. I skrivande stund har han hunnit med ett par stycken.
Anledningen att jag inte ringt vetrinär än är för att hans allmäntillstånd är bra. Ingen rinnig nos, lite fuktig som han ska vara, han är pigg utanför buren och social som vanligt. Kan det vara allergi mot till exempel hö? (Lite ironiskt eftersom både sambon och jag är det också).
Skulle uppskatta era tankar och idéer om vad som händer med honom! 

Ja han kan ju vara allergis mot någonting i buren och då kanske du ska ta och ringa vetrinären. Jag har haft en dvärgvädur och ibland när vi var ute och gick kunde han hosta eller nysa…
Han hosta/nös när han förstökte gå när jag te,x stog till då spändes banden och han hosta/nös till
Använder ni spån/halm som burunderlag? Många kaniner kan börja nysa av det om det är lite dammigt eller om ni nyss bytt märke.
Har en kanin här hemma som började nysa i somras då vi bytte märke på spånet, men det var bara i två dagar max. 
Vi använder spån, tyvärr ingen halm för att dra ned på allergenerna för oss. Dock är han inte så förtjust i underlaget och gräver bort spånet
Har inte bytt märke sen vi skaffade honom. Det känns lite konstigt att han börjat nu liksom, inga problem med honom förut. Kan det vara så att när könsmognaden slår till så utlöses allergin (om det nu är det)?
Det är nog dags för honom att knipsas i alla fall så då kan man ju ta det med vetrinären. Tack för era svar!