Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 403 ggr
.lilla.jag.
0

måste vänja mig...

Nu är det så att ja har en kanin och har haft 2 förut… Men jag är alltid rädd att hon ska bita mig eller klösa mig eller liknande även fast hon är jättesnäll… alltså.. jag rycker till varje gång (nästan) hon tar ett glädjeskutt eller då hon själv rycker till. Så har det varit med alla mina kaniner jag haft… :( Jag vågar inte heller låta henne nosa på min hand för då tror ja hon ska bita mig… Jag är också rädd att jag ska rycka till och då skrämma henne… Jag vågar inte heller ge mat från min hand för jag är rädd att hon antingen ska ta fel på min hand och tro att det är mat eller något liknande… Varje gång jag ska till exempel lyfta upp henne känner jag mig osäker och jag tror hon känner på sig att jag är osäker… Så har det varit med alla min kaniner jag haft.. :(

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska bli säkrare när jag är med min kanin?

Mandysan
0

Jag tror inte att du är riktigt redo för en egen kanin. Men nu när du har skaffat en är det bästa om en erfaren person kommer hem och visar dig.

.lilla.jag.
0

men jag har haft kanin länge och det har ändå gått ganska bra förutom att dom kaninerna inte varit i famnen så ofta…

men det är bara det att jag känner mig osäker… finns det något som kan göra mig säkrare för min kanin är snäll och så…

jag för typ för mig att det ska göra jätteont att bli biten men jag har bara blivit biten en gång av en av mina kaniner och det gjorde inte alls ont… jag blev mest förvånad… men den kaninen har bitit andra lite hårdare… det är nog därför.. Det kanske inte gjorde så ont även om såret blödde och så (inte för mig)… men om nån vet hur jag kan bli säkrare så snälla… berätta…

Clariiz
0

Ta det lungt. Tvinga dej själv att klappa kaninen. Är d rädd om händerna kan du ta på et par tunnare vantar, men var fprfarnde lite enkel och försiktig. Klappa din kanin, låt kaninen nosa på dej. kaninen kommer intebita dej om du tar det försiktigt. Kaninen kommer bara bita om den blir räd/stressad eller känner sig hotad. Ta det lungt. har du en snäll kanin är det ingen fara. Slappna av, Kaninen kanske till och med slickar dej (vilket betyder att den gillar dej). Sedan kan du börja mata med en lång morot. Sedan kortare och kortare tills du bara har lite grann i handen. Kaninen tar inte fel på ett finger och en morot. Dels känner den lukten och dels ser den. Du behöver inte vara rädd. Kaniner biter i hårt. En kanin som biter hårt känns endast som en nyp som går över direkt. Det är inte farligt. Ta en sak i taget tills du knner dej säker. Du kan också lägga lite shceman/mål om vad du skall uppnå. typ så här:

Vecka 12:

Vad jag ska göra för framsteg:

* Klappa kaninen

* Låta kaninen nosa på min hand

* Mata med en lång morot

Vecka 13:

* Klappa kaninen mera

* Lyfta kaninen lite

* Mata med en halv morot

Scheman/mål kan vara bra. Sätt gärna up små rutor bredvid som du kan kryssa i när en sak är klar.

Det är både roligt och eftektivt att ha ett schema. Varje gång du klarar av något känner du dej nog stålt att kyrssa i rutan! PROVA DET!!! Det är verkligen värt ett försök.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Du verkar väldigt osäker. När jag skaffade min första kanin var jag också livrädd, hade tidigare haft en ilsken hamster :-/ Du måste helt enkelt lära dig hantera kaninen! Bestäm dig för att du ska hålla kvar handen när den nosar! Inte för att du ska försöka, du ska hålla kvar den! Försök också kela massor med kaninen så ditt "undermedvetna" förstår att kaninen inte är farlig. För långt bak i skallen verkar du vara väldigt rädd för den.

.lilla.jag.
0

tack för alla tips? :) hoppas det funkar…

#3 de är bara det att ifall min kanin skulle kanske slicka min hand.. då skulle jag rycka till mig handen (inte med fit) för att det kändes nåt.. ja skulle inte veta om den slickade mig riktigt..

men ska försöka med tipsen! :)

KajsaM
0

Lycka till :)

Lotta_A
0

Jadu. Det är jobbigt att vara rädd för sitt eget husdjur.
Men det handlar helt enkelt om att du måste komma över rädslan. Kaniner är oftast inte det minsta aggresiva. Det är sällan en kanin bits och rivs och är elak.
Och din kanin verkar ju snäll så jag förstår inte riktigt vad det är som är så läskigt?

Tina-A
0

Jag förstår inte varför du har kaniner om du är så rädd för dom.. Klart kaninen vill gosa och kela! Antingen kommer du över din rädsla eller ha inte en kanin. Det är inte nyttigt för dig att vara rädd för ditt eget husdjur, det är inte nyttigt för kaninen heller!

Sköt om dig :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pehpsii
0

jaghar då fått ett par nyp ibland när chewie trott att det var morötter på g, men jag trösta dig med att det gör inte så fasligt ont. Hästar biter värre, då fick jag ha gips minsann, nu räckte det med plåster (;

Men personliga mål låter bra. Och om du rycker till ofta så vänjer kaninen nog sig vid det. Jag är e ganska fysisk männaiska osm viftar med armarna mkt när jag pratar, Chewie var sprättig om det första veckan, sen vande han sig vid mig. Nu är han runt fötterna på mig även om jag skriksjunger och viftar med kastruller (=

ush vad galen jag låter nu,.. Jag gör inte sånt hela dagarna

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Lotta_A
0

#9: Ajdå. Ja jo. Visst kan dom bitas, men dom gör ju inte det så ofta. Jag har faktiskt blivit biten av leah en gång, men det gjorde inte speciellt ont. Behövde inte ens plåster.

Hopi
0

.lilla.jag. ; Tycker du fick jättebra tips? av Clariiz!!!!  Eftersom du har en snäll kanin, och jag tror nog att dom flesta kaniner är snälla, så har du ju inget att vara rädd för, eller hur?? ;) Det gäller bara att öva och lära dig att tänka om, att kaninen INTE bits utan anledning, och att den skulle ta fel på din hand och nåt mat.. nej, det gör dom inte! Om du övar ofta, så kommer det att gå över! Mina kaniner älskar att bli smekta från nosen och bak över huvudet, och över ryggen -i pälsriktningen förstårs. Ni kommer att må bättre båda två om din rädsla går över! =) Lycka till!!! Berätta hur det går!!!

.lilla.jag.
0

tack för alla bra tips?! :D det har faktiskt hjälpt! :D ja är inte lika rädd längre :)

hoppas jag kommer bli kvitt min rädsla helt (de verkar så). :)

ska öva mycket på att t.ex. låta kaninen nosa på min hand å så :)

Hon har varit i min famn jätte mycket på senaste! det har gått såå bra! :D

KajsaM
0

Vad roligt att det går bra och att du har blivit modigare! Lycka till med den lilla biten som är kvar! =)

Tina-A
0

Går det bra? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

*putiiiiiiiiz*

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com