Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1654 ggr
mimmi.k
0

Fruset vatten!

Hejsan! Hur gör ni på vintern för att inte vattnet ska frysa. Jag använder skål på vintern men vattnet fryset fort och kaninerna blir då utan vatten på natten. Hur gör ni??

Pinscher2
0

Jag ger mina kaniner varmt (som jag värmt lite i vattenkokaren) vatten morgon och kväll! Har även börjat ge de lite uppblött betfor på kvällen, så där får de i sig vätska oxå.

KajsaM
0

#1 Smart att blöta. :)

myriis
0

Jag gör inget speciellt.. Ger dem ljummet vatten som jag byter ca var tredje timme ;P

Clariiz
0

Kajsa_; Man måste blöta betforen! Eftersom hästar kan få kolik om man ger torr betfor. ( jätte giftig med torr eftersom det sväller enorm mycket i magen.) Om hästar kan få kolik av torr betfor (dom kan dö av kolik) måste det vara värre för kanin…

Eller är dom imun??

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#4 Det var kaniner vi pratade om ;D

#1 Menade du betfor eller pellets?

__iE
0

#5, hon pratade om hästar men det kan ju lika väl hända samma sak med kaniner..!
sen skrev #1, betfor inte pellets ;)

KajsaM
0

#6 Okej, är lite virrig idag pga ont i skallen. Kan man ge betfor till kaniner?

__iE
0

#7, okejokej :) Krya på dig :)
jag vet faktiskt inte om man kan det - men tydligen ? ^^
men om man ger det måste man blöta det först och låta det stå en stund..!

KajsaM
0

#8 Hehe Tack =) Ja, jag är ju ingen hästexpert ;D

Pinscher2
0

Jag blöter betforen i flera timmar innan jag ger (LITE) till kaninerna. Min "kaninkollega" har hört att det var bra att ge betfor till ninerna så jag prövar mig fram…

KajsaM
0

#10 Okej, tycker ninera om det? ;) Vad innerhåller betfor?*Noll koll*

__iE
0

kopierade från en sida..  http://www.foder.daniscosugar.com/upl_material/betfor_hast.pdfBetfor

betfor består av 65% torkad betsnitsel och
35% melass, vilket ger en sockerhalt på 23%.

**

OBS! Betfor skall alltid blötläggas minst en timme före utfodring. Tag 1 del Betfor och 3 delar vatten.

**

__iE
0

här står det ganska mkt om betfor - fast det handlar en hel del om hästarna som äter det ;)

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html

Josssssefine
0

har man inte skål så kan man ha vattenflaska  och då sätta en strumpa av något slag runt den:D haha eller så försöker man hålla + grader där man har ninisen:P

KajsaM
0

Tack __iE :)

__iE
0

inga problem :)

Pehpsii
0

har haft häst och ridit sedan jag var 3 - betfor finns både i lösform och som pellet och ska blötläggas med 2 delar vatten och en del betfor och sväller rejält i magenoch kan nog mkt väl ha ihjäl en kanin likaväl som en häst eller hund för den delen.

Ett tips? för fruset vatten som jag kör med hästarna är att ha en djup bra skål eller hink och ha ett par träbitar eller bollar eller ngt sånt som flyter i. Har det till hästarna och de kan då peta ner bollarna och dricka i de hålen. Kaniner bord eju också kunna komma på det tricket. Vila niner dricker ju de också (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Clariiz
0

betfor ska ju stå en dygn..   jallafall den vi hade. vi hade typ kraftbetfor. aja skit samma. Själv spolar jag skålarna inne. morogn och kväll..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Pinscher2
0

Betforen som jag kör me, det ska stå minst 1 timme men jag låter den stå ½-1 dygn!

Clariiz
0

oki

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#14: Det där var ganska smart! Ska genast sätta 3 par strumpor på vattenflaskan :P Då håller det sig nog lite längre iaf!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pehpsii
0

#19 översvälld betfor är inte heller så bra, iaf inte för hästar

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Lotta_A
0

Vi har två vattenflaskor. En som sitter på buren och en som står inne. Så när vattnet fryser tar vi in vattenflaskan och sätter ut den som stått inne.
Vattnet ska vara lite halvjummet så att det inte fryser lika fort. På vintern byter vi vatten tre gånger om dagen kanske.

Pinscher2
0

#22, då andra kaninuppfödare oxå brukar låta det stå i ½-1 dygn så kör jag oxå så. Oftast så låter jag det stå ½ dygn…

Clariiz
0

#23; smart

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com