Nybörjarfrågor !
Känns egentligen lite fel att ta upp annat än katastrofen som drabbat LU idag….
Tänker massor på de stackars kaninerna där ute……
………………………………………………………………………
Men jag ställer min fråga ändå….kanske kan skingra ngns tankar en stund med ett svar..
Vi har imorse varit och köpt familjens första 2 kaniner :)
En vit teddy med grå nos (siamesteknad) och en vädur , grå med runt på undersidan. De är supersöta !
Hur mkt grönsaker vågar man ge dem ?
Läste att de ska vara ifred första dagen…men de är minsann ganska tama redan :) Kommer fram och äter ur handen :)
Ät det ok att ta ut dem i knäet imorgon redan ?
Tar gärna emot fler tips? !
MVH Fia o barnen
Är dom vana vid grönsaker så kan du ge dom kanske ett halvt äpple per dag i mängd men givetvis inte bara äpple, anars får du börja med lite och vänja dom uppåt:P
Jag skulle vänta iallafall 1 dag till så dom inte blir rädda mm, men ni kan ju klappa dom och sånt i buren:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
du får vänja dem att äta grönsaker, du kan ju börja att ta lite små bitar med grönsaker, så som gurka och morötter, som inte är så "starkt" men nu i början ska du bara ge dem pellets,vatten och hö.. och kanske någon godis ;) annars kan du ju ringa/maila uppfödaren och fråga vad de är vara vid för grönsaker
Jag tycker att du bör låta kaninerna vara minst en hel dag, så de vänjer sig, Dina barn(vet inte hur gammla de är) kan ju sitta utanför buren och bara titta på dem, och "vardagsprata" så de vänjer sig vid era röster.
Börja alltid långsamt med grönsakerna, en liten kaninmage är väldigt känslig i början.
Jag tycker ni kan se imorgon hurpass lugna och hemmastadda de hunnit bli, gå inte framåt för snabbt.
Grattis förresten, önskar er lycka till!