Presentation av Pricken.
Hej! Nu kommer jag till kanin.ifokus (är mest aktiv på marsvin.ifokus)
Min dotter blev helt kär i en svartvit "liten" kanin igår och eftersom jag redan hade funderingar på att skaffa kanin så var jag inte svår att övertala. Jag och min man/pappan pratade om det när hon hade somnat och bestämde att åka tillbaka och titta på den igen och fråga lite "fakta" dv ålder var den kommer ifrån osv.
Sagt och gjort jag kom på redan igår att han skulle heta pricken och han är Så Söt! en blandning mellan lejonhuvad och bondkanin ska han vara, ca 3 månader och len som lenaste silke. Helt underbar!
åh så söt :)
Lycka till! ;)
Tack! =)

Sicken sötnos :)
Välkommen hit. =)
Vilken liten goding som flyttat hem till er.
Däremot kan jag säga på en gång att han inte är blandning mellan lejonhuvad och bondkanin, då det inte finns någon ras som heter just bondkanin. =)
Det troligaste är att det är blandning mellan lejonhuvad och dvärgvädur, med tanke på storleken på öronen.
#5 Jaha, men en helt vanlig blandraskanin då? Men det spelar ingen roll han är sååååå fin!
Ska väga lilla hjärtat imorgon när det är lungt i huset.
Dottern pratar högt som vanligt, hunden gnäller å gnäller… Surr surr!
Välkommen, vilken sötnos ni hittat där då! 
Verkligen en söt en, du har fått tag på :)
Välkommen!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Va, nu blev jag förvånad, jag som trodde du menade att vi skulle prata min kanin igår när du messa mig! Gud vad fin och på "Pricken"(hi hi) lik en av ungarna vi fann idag(se tråden!)
Lycka till kul du hittat till ninerna! Oemotstånliga va?
Hihi, vilken gosig liten sak du har köpt :)) Ser nästan ut som ett gosedjur på den andra bilden :P
medarbetare på allergier.ifokus .
Välkommen!:)
Jättesöt kanin!^^ Lycka till!
#10 Jag har ju haft kaniner, sånna där vanliga blandraser/bondkanin(?) när jag var ung i tre omgångar men jag minns knappt hur jag kände då. Nu idag vet jag att jag älskar den lille Pricken, som inte alls är så liten!
Kanske blir kaninaffär nästa gång då
--------------------->
Han väger idag: mellan 1,5 och 1,6kg (lite svårt att väga för han vill inte sitta still, han är sååååå busig)
Han är verkligen gosig och väldigt nyfiken. Igår hade vi han ute på golvet en liten stund på kvällen och vi satt med alla tre (jag,min man och vår dotter) Han fick utforska en liten del av köket och for omkring som om han bott här längre än bara några timmar. Han hoppade frivilligt upp i min (mest till dotterns avundsjuka tyvärr) famn och upp på ena axeln flera gånger.
Jag hade han ute en stund nyss medan jag är ensam hemma och det är lungt och "tyst", han for omkring i vardagsrummet och skuttade upp på burtaket och nosade på fönsterbrädan där jag håller på att odla gräs och morotsblast från knopparna längst upp på moroten i en liten skål med vatten. *tips*
Och in i en sån där prasslig katttunnel med hål lite här och där… såg så roligt ut när han var inne i den och stack upp huvudet genom ett hål och ne igen för att sticka upp det igen i de andra…
Åh så mjuk och len han är! Han kommer absolut att bli en riktigt soffgoseninis.
Vad roligt :D Han var jättesöt <3
#13: Låter ju jättehärligt! 
#13 jättekul!:) Låter verkligen som ni kmr ha det jättemysigt med honom:]

Jättesöt var han verkligen, men inte så liten om han redan väger 1,5 kg vid 3 månaders ålder, eller så är åldern fel.
#17 Ja, tjejen i djuraffären sa vilket datum dem hade köpt in han men jag kommer inte ihåg, har för mig att hon pratade om november och att han då var 8 veckor och att dem hade haft han i ungefär 1-1½ månad. Isf är han närmare 4 än 3.
Kan man gissa sånt på tänderna som på katter å hundar?

#18 Nej det går inte att se på tänderna, kanintänder växer ju hela tiden upp till 1 cm i veckan.
Men han är kanske 4 månader då eller nåt sånt. Det är ju också lite olika hur snabbt kaniner växer, en del kaniner växer bara till dom är 4-5 månader medan andra växer till 7-8 månader. Trist att dom inte kan skriva upp födelsedatum på kaninerna dom tar in.

Du kan ju kolla om han är könsmogen, dvs att han har synliga pungkulor. I så fall är han minst 4 månader, kaninhanar brukar bli könsmogna vid 4-5 månaders ålder.
#19 Jag kan ju iof åka tillbaka och fråga lite mer om de kommer ihåg och vad "företaget" hette som han kommer ifrån. =)
Ska genast kolla kulorna 
Shit! det var inte lätt att kolla må jag säga, han ville Inte vara på rygg och sprattlade och så jag fick hålla riktigt hårt för att inte tappa greppet. Han började hettandas och de lät obehagligt. Men han hade pyttesmå kulor (som en ärta ungefär) som inte syntes så mkt men som jag kunde känna när jag "klämde" därbak.
sicken sööt sak :)
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

#19 Ett litet tips? för att få en kanin lugn, är att hålla fast öronen. När jag klipper klorna på mina kaniner så brukar jag lägga dom på rygg i mitt knä och hålla fast öronen mellan mina knän, då blir dom lugna och man har båda händerna fria.
Men då är han nog inte så gammal i alla fall, kanske mellan 3 och 4 månader.
#23 What? Hur ska jag lyckas pilla in örona mellan benen. Jaja jag får väl testa nån gång när jag har tid och tålamod.
Blev nyfiken på hur det kommer sig att de blir lugna då? Kanske för att de gör ont i örona om de sprattlar och dem sitter fast?
Pricken verkar lite lugnar i famnen när jag håller fast bakbena. Men jag måste nog ändå säga att han är ganska lugn för att vara en djuraffärskanin.

#24 Nej, man håller ju inte fast hårt, men dom blir liksom paralyserade då. Det var en uppfödare som visade mig, när jag köpte en kanin av dom, hur man enklast klipper klorna. Använde samma knep när jag hjälpte våran granne att klippa tänderna på en kanin med bettfel. Dom hade varit till vet. för att klippa men dom lyckades inte och då fick dom en ny tid för att söva och klippa. Men jag hjälpte dom att hålla och pappan i familjen klippte. Dom flesta av mina kaniner gillar att ligga på rygg och blir jättelugna då, men det finns ju dom som inte alls gillar det.
#25 Okej det förstår jag. Hmm de glömde jag be dem visa, hur man klipper klorna fast de kan inte va så olikt hund marsvin och katt, fö runtom hur man håller i kaninen då.
Jag frågade i affären om bettfelsgaranti men de hade i affären men hon sa att de inte hade sånt men att dem alltid kollar igenom djuren när dem får in dem. Hmmm Kanske du kan komma å kika på min kanin nån dag? Klippa tänder skulle jag aldrig våga göra!
#26: Det finns en artikel om kloklippning.
Använder den metoden som beskrivs i artikeln och den funkar riktigt bra på alla mina. =)
#27 Tack, jag har redan läst den där. (har ju även haft kanin som ung) Jag kommer nog på nått sätt som funkar bäst för oss.
Men åh vad söt!!
Jag brukar linda in sprattelninisar i en handduk, då känner dem sig trygga av vad jag har hört..
#24 Jag tror de blir lugna då för att det är en underkastelseställning och även diställning hos bebisar men det är bra vänja dem att tycka om att ligga på rygg när de är små för det är inte alls alla som gillar det! Vi håller våra i famnen med ryggen mot min mage eller min mans och så klipper den andre!
#30 Så kommer det nog bli. Jag får hålla så får min gubbe klippa.

Vilk n söt en! Och välkommen hit :)
the vanity, it becomes insanity
#32 TACK! 
ser nästan ut som en lejonhuvad dvärgvädur fast med uppåt öron. supersöt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.