Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4347 ggr
Rajamaja
0

Bilder på era kaninstallar!

Hej!

Skulle vilja se bilder på era kaninbodar, stallar, både in och utvändigt, där jag kan få lite inspiration på hur jag ska bygga min egna gård, förhoppningsvis under sommaren/hösten i år.

Hade tänkt slå upp en ca. 10 kvm förrådsstuga, för att kunna utöka min kaninhållning och även påbörja uppfödning av fransk vädur. Det är mitt mål och min dröm som det ser ut idag.

Vill gärna se bilder på era fackbyggen också som står inne i dessa bodar/stallar.

Någon som kanske köpt ett färdigt förråd från någon bygghandel, som kanske kan rekommendera någon viss modell eller liknande?

Rajamaja
0

Nån som vill dela med sig? Glad

[nneo]
0

Jag kan ta med mig kameran ut sen, och fota mitt :)

Rajamaja
0

#2 Tack, ska bli spännande!

Emma-lundqv
0

Jag har ett kaninstall (fd. gästhus) på ca 14 kvm :) Det har fönster på tre sidor, och i ett av hörnen finns det som ett inbyggt litet förråd på typ 1 kvm som man kommer åt genom en dörr på baksidan.

Har inte några direkt bra bilder på det från insidan men såhär ser det i alla fall ut:

Kaninhuset.jpg picture by Memmish

En av hagarna också. Staketet till höger delar av vår fram- och baksida eftersom hunden inte kommer överens med kaninerna ;) Så vi får baksidan för oss själva.

Kaninhuset2.jpg picture by Memmish

Mycket seriös höförvaring till vänster när man kommer in från dörren.

h.jpg picture by Memmish

Till höger finns två trefackare:

_MG_0775-2.jpg picture by Memmish

hugoochip
0

Jättesnyggt!Skrattande

Rajamaja
0

Det där var ju snyggt! Vill ha/göra något liknande här hemma. Tråkigt bara att förråd/bodar ska vara så dyra att köpa. Ska försöka hitta ritningar och kanske bygga en egen.

Vill ju ha något rejält så man har lite att växa i framöver!

[BonnieL]
0

#4: Snyggt!

Rajamaja
0

Fler bilder tack Skrattande. Så himla kul att se hur ni andra har ordnat boendet till era älsklingar!

[vretenskaniner]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg det ut i somras!
Ser ej ut såhär längre :p

[vretenskaniner]
0

"utsikt" från en av hagarna mot stallet :)

[vretenskaniner]
0

Burarna på golvet.

I april ska det bli annat! Fackburar på väggarna ska det bli, 18 fack :)

Papaya
0

Jag återkommer med bilder till helgen, inrett kaninhuset med 14 nya fack som kommer vara klara imorgon. :) Sedan återstår det att bygga små hus till burarna, men kaninerna ska flytta in på lördag så då kan jag lägga in lite bilder ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Rajamaja
0

#12 Jättespännande!

Papaya
0

Okej, nu har kaninerna fått flytta in i de nya burarna! Jag är jättenöjd och kaninerna tyckte också det var kul att få flytta in verkade det som :) Burarna är byggda så att alla delar lätt går att ta bort och ersätta. Inbyggd höhäck till varje bur, målat 5 gånger med kallasfalt på golven och mycket greppvänliga lås, även för frusna fingrar. :) Dock hålls en konstant tempratur på +8 grader så att det är samma som i stallet där de bodde innan. Än så länge används bara dessa 6 som syns på bilden, men det finns alltså 8 burar till på andra sidan om "mittengången". Det som syns bortom sladden på bilden är ett "skötbord" med en hylla under. Anledningen till det är att det är ett fönster där, så istället för att göra en bur framför där så fick det bli ett skötbord så kommer det in ljus också. :) Nu ska det bara byggas små hus som ska in i alla burar och självklart inredas med lite grenar osv. ^^ Burarna är 80cm djupa, 60cm höga och mellan 118 och 120cm långa. :)

Till våren ska det också byggas en Hage i anslutning till huset. Det finns en lucka i ena hörnet sedan det bodde höns där så jag tänkte mig en liten Hage en liten bit in under burarna och en stor hade ute så kan kaninerna gå in om de skulle vilja. :D Jag tackar pappa så hemskt mycket för all hjälp med detta :)

//Emma

Emelie
0

#14 Skitsnyggt måste jag säga! Och dessa höhäckar :O Vad kreativ du måste vara. Grattis till de nya burarna iallafall!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Papaya
0

Tack så mycket! Jag är väldigt nöjd :D Såhär ser den andra längan ut. :)

Till höhäckarna så är det ganska småmaskigt nät (ca 2x2cm) så kaninerna får arbeta lite för att få ut maten. :) Den ena haren som alltid åt upp höet i höbollarna innan det lösa höet verkar trivas riktigt bra med det! ^^

//Emma

Emelie
0

#16 Jag kan som sagt inte säga annat än skitsnyggt! Glad Har du några ritningar på burarna? Eller är de sekretessbelagda haha? ;D

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

#4 Har du någon ritning på den trefackade buren? :)

Rajamaja
0

Beundrar er som verkigen slutför era byggprojekt, själv har jag kommit halvvägs med mina burbyggen. Tappar tråden till att fortsätta efter ett tag. Tror det är roligare om man är fler som hjälps åt faktiskt!

Emelie
0

#19 Det där med gemenskapen tror jag också på! Hoppas på att jag och min pojkvän kan bygga något tillsammans nån dag.

Rajamaja
0

#20 Försöker få min sambo mer intresserad men tyvärr vill han inte alls grejja med varken djuren eller något bygge till dem. Han är istället tekniktokig och lägger alltid på sånt, tyvärr för min del.

Har fått med honom 2 ggr på utställning men där går gränsen. Får även ta mig själv ner till LU nästa lördag. Men jag kommer säkert möta folk där som jag känner igen och kan prata lite med.

Emelie
0

#21 Min pojkvän är inte heller särskilt intresserad, men hans intresse ökar sakta men säkert tror jag.

Min följer med till LU om tur är. Men inte för att han egentligen vill utanför min skull Oskyldig Jag har väl tur antar jag!

Emma-lundqv
0

#18: Den här ritningen gjorde vi och byggde efter (:

Papaya
0

#17 nej, tyvärr har vi inga ritningar :/ men jag kan säga att vi hade stor hjälp av lillasallys.se:D

//Emma