Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1476 ggr
nennsan
0

Vad kan detta vara?

Troligtvis får jag inget svar innan jag ska till veterinären idag men jag försöker ändå.

Min hona på 5 mån lägger huvudet på sned och tuggar. Medans hon gör detta rycker det i hennes lilla kropp. Inga stora ryck utan små. Samtidigt tar detta hennes uppmärksamhet ifrån henne och tassarn halkar då ut på golvet eftersom det blir så jobbigt att tugga för henne.  Detta har skett 3 ggr sedan jag tog hem henna 7 veckor gammal. Undrar nu om ni haft/har någon kanin som haft liknande symptom?

Veterinären kan tänka sig att det har med öronen att göra men samtidigt blev hon fundersam när jag nämde de små ryckningarna.

Förövrigt har jag inte haft någon piggare och matglad tjej som denna. Följer mig överallt och vill hela tiden ha gos och godis.

/Tacksam för svar

Emelie
0

Oj detta låter inte bra. Jag är absolut inte säker på någonting, men både hjärnhinneinflammation och epilepsi dyker upp när du beskriver symptomen.

Vad är hon för ras?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

MajaL
0

Säger som #1. Hjärnhinneinflamation låter troligast kanske, eftersom hennes huvud är så påverkat.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

nennsan
0

Hon är en lejonhuvad kanin. Hjärnhinneinflammation låter väldigt allvarligt, hoppas verkligen inte det är så som ni skriver.

Zvintos
0

Vilket det än är, så lär det behövas behandling.
Jag tvivlar på att det är något som går över av sig själv, utan det lär snarare bli värre utan behandling.

Det kan vara något så enkelt som öroninflammation, men även epilepsi, stroke etc.
Hur som skulle jag ta den lilla till veterinären för undersökning så snart som möjligt.

Emelie
0

Vissa lejonhuvade stammar har problem med epilepsi, så det är mycket möjligt att det är det. Hoppas vet hittar  felet.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

nennsan
0

Det har jag aldrig hört talas om. Finns det någon närmre information man kan läsa om detta?

Emelie
0

Jag vet inte om det finns så mycket bra fakta kring det, men Marianne Jargeus på Förgätmigejs Kaniner är mycket kunnig angående ämnet.

Finns en tråd på lejonhuvad forum kring epilepsi, men handlar inte riktigt om symptom osv. http://lejonhuvadkanin.forum24.se/lejonhuvadkanin-about4.html