Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 583 ggr
Valkyrie
0

Stressig Kanin

Idag köpte jag 4 hinder så nu har jag 5 st. Förut när jag bara hade 1 hinder hoppade jag väldigt mycket , flera gånger i veckan och hon tycker det är jättekul. Så idag satte jag upp hindrera , 1 " längdhinder (C)" 2 vanliga och 1 flamman + mitt egna hinder trippel :)

Jag satte upp de och hoppade lågt från början och även lite högre. Problemet är att hon blir så himla stressad och hoppar alla jättefort så hon river även väldigt låga hinder. Så man kan säga att hon är väldigt stressad av sig, annars är hon världes finaste och underbaraste, kan dock bli stressigt ibland för minsta lilla fågelkvitter och vill då bara där i från, försöker lugna henne och stanna henne men det lugnar inte henne alls , typ bara om man har godis.

Hon har hoppat förut "bana" på en julmarknad där man skulle visa hur man hoppar och antingen är hon hackig eller så springer hon nästan igenom alla för hon är så rädd.

Tror hon är lite folkrädd och kan ibland ha svårt att lita på folk.
Hon är alltså ingen kelkanin och vill inte sitta i knä för då hoppar hon nästan alltid ner, om man inte har godis förstås.

När jag ska bära upp henne hoppar hon ifrån mina händer.
Jag försöker ta en under magen och en under rumpan men då slutar det med sönderrivna händer och då är jag tvungen att ta 2 runt magen och sen ändra i famnen till en under rumpan och en på magen.

skulle vara väldigt tacksam för svar och skulle verkligen behöva hjälp med henne.

Ställ gärna frågor så det kanske blir lättare eller om ni vill veta mer.

Jag har ju planer att hopptävla med henne, (min kompis 1:a gången) och kanske gå på nybörjarkursen men hon är så stressig så vet inte om hon skulle klara av så mycket högljutt.

Men när man hoppar några enstaka hinder brukar hon anstränga sig men ibland blir det för mycket för henne, somsagt går det ibland väldigt bra.

Tacksam för svar / ledsen valkyrieägare :(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

skutt

Rest in peace Valkyrie!

Emelie
0

Orkade inte läsa hela tråden, är lite morgontrött Oskyldig Du kanske bara helt enkelt borde vänja henne vid alla potentiella "faror" innan ni börjar hoppa. Och göra hennes stund i selen så positiv som möjligt, så hon förknippar den med något bra.

Lägg in tråden på kaninhopping.ifokus också, tror du kan få hjälp där snabbare.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lydds
0

Tycker absolut att du ska gå på nybörjarkursen. 
Där finns många som kan hjälpa dig. Det är bra träning för kaninen också! (:

Valkyrie
0

vad bra, jag ska göra det =)

Rest in peace Valkyrie!