Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2744 ggr
[helenal]
0

Är i chock!

Hej! måste berätta en sak. Jag och min sambo köpte en kanin för en månad sen. Idag efter jobbet så ska han städa kaninburen och tycker det är konstigt att hon lagt så mycket hö i boet, han sticker ner handen och känner någiot blött.. gissa vad? jo fyra kaninungar!!! Vi hade ingen aning om det när vi köpte henne så nu har man fler än en kanin då…

Tarja
0

Förstår att du är i chock, men grattis till tillökningen =)

[helenal]
0

mmm men inte direkt så vi ville detta:d men dom måste vara hos sin mamma i fem veckor sa dom på djuraffären?

Valkyrie
0

de måste vara hos mamman till 7 veckor och vid 8 kan du sälja de.

Var noga på vart de hamnar.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[helenal]
0

dom sa fem veckor… nej alltså vi ska lämna tillbaka dom till djuräffaren..

MajaL
0

#2 Det är olagligt att ta de från mamman så tidigt som vid 6v. ålder. ALLRA TIDIGAST vid 6v. ålder.

Seriösa uppfödare säljer sina ungar tidigast vid 8v. ålder.

De diar tills de är 6v. gamla.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[helenal]
0

Ok! men han sa det iallafall min kille som är väldigt arg och vill inte ha dom så.. han säger fem veckor

Ljusta
0

#4 Tro inte alltid på vad djuraffären säger… De kan inte mycket om lagar och regler. Du kan absolut inte lämna tillbaka ungarna när de bara är fem veckor gammal.

Ljustadalens kaningård

Valkyrie
0

du borde absolut inte ge tillbaka till djuraffären eftersom många är väldigt oseriösa och man vet aldrig vart de hamnar + att de ska vara hos mamman till 6 minst!

Rest in peace Valkyrie!

Ljusta
0

En vecka till borde inte göra så stor skillnad för din kille, men det gör stor skillnad för ungarna!

Ljustadalens kaningård

[helenal]
0

Vi har en väldigt liten bur också eller en bur som är anpassad till en kanin..

[helenal]
0

Ja han sa att dom kan stanna till sex veckors ålder för jag visade vad ni hade skrivit. så det är ju bra!! men är orolig för att vi har för liten bur för alla fem…

Ljusta
0

11 Hur stor är buren?

Ljustadalens kaningård

[aammE]
0

Detta är ett utdrag ur L80:

_"Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans med modern, eller hennes ersättare, enligt följande:

kanin minst 6 veckor"_

Absolut minst 6v, helst 7-8v. Lita aldrig på djuraffärer!

Yossesin
0

Det är lag på att dom måste vara hos mamman tills dom är minst 6 veckor eftersom dom slutar dia då men av t ex kaninavelsföreningen rekommederar  en ålder på minst 8 veckor. Är det en stor kanin så utvecklas dom långsammare.

[aammE]
0

Om ni inte kan behålla dem nog länge så är det nog snällast att avliva dem.

Valkyrie
0

djuraffären är verkligen ett bignono! djurplågeri är det snällaste man skulle kunna säga om de!

Rest in peace Valkyrie!

[helenal]
0

Vi kan ha dom till sex veckors åldern. En till åtta veckors för min kompis vill ha en av dom detta är en chock för oss då vi inte direkt ville detta eller visste om det ens! Men han i djuraffären sa att vi inte får röra dom något alls.

Buren är rätt så stor och dom är ju väldigt små så det blir nog bra. Är en hermelin vi har

[helenal]
0

Jo jag vt att dom inte är snälla där.. dom borde ha koll på sina kaniner så det inte blir oönskade ungar…

Ljusta
0

#17 Som sagt… sök inte råd av dem i djuraffären. De är faktiskt oftast inte alls direkt kunniga om kaniner och säljer ofta burar som är under minsta lagliga mått osv, och alldeles för unga kaniner bara för att de är söta…

Klart man kan röra ungarna… Men passa på att klappa honan före och gärna gnida in händerna i hennes ull så att du luktar henne. Det är bra att kontrollera ungarna regelbundet så att allt är bra, men inte för länge åt gången. Har jag alltid gjort under mina 20 år som kaninuppfödare, och aldrg någonsin har en hona dödat ungar bara därför.

Ljustadalens kaningård

[helenal]
0

okej tack så mycket. Nej jag tyckte det lät konstigt därför jag gick in hit å skrev till er… men dom ska inbte äta ngn fast föda alls u då?

Sisss
0

Grattis till dom små :)
Som sagt så är inte djuraffärer så pålitliga. Tycker du ska försöka sälja dom för egen hand själv först och främst, då vet du iallafall vart dom hamnar :) men det bestämmer du ju själv såklart.

[BonnieL]
0

Förstår att du är i chock, men jag måste som ovan säga att du inte ska söka dig av råd i djuraffärer. Tyvärr säljer dem oftast för små burar, säljer kaniner vid för tidig ålder, rekommenderar gnagarblandningar osv.

Säger inte att det är så här med alla djuraffärer, men eftersom de både sagt att du absolut inte får röra kaninungarna och att du kan sälja dem vid 5 veckor låter det inte så kunnigt.

[helenal]
0

Nje jag tyckte det lät konstigt!!! Men äter dom fast föda något eller sköter mamman allt så att säga?? är det något man ska köpa till ungarna?

Ljusta
0

#20 De kommer att börja äta fast föda när de är redo för det, det behöver man inte göra något åt :) Än så länge kommer de att stanna i boet och bli diade, sen kommer de utstapplandes och börjar prova äta. Mamma kanin vill ha lite mer pellets nu när hon diar än innan, annasr kan hon alla ur.

Ljustadalens kaningård

Sisss
0

#23: Ungarna diar tills dem är ca 6 veckor har jag för mig, sen börjar dom äta fast mat. Du behöver inte köpa något till dom, men se till att ta hand om mammakanin lite extra :)

Ljusta
0

#24 Oj hur jag stavar Skäms

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

#25 De äter fast föda lånt tidigare än så, men brukar dia tills de är ca 6 veckor, ibland längre om de får möjligheten…

Ljustadalens kaningård

[helenal]
0

okej tack!! detta går nog bra..jaa pellets ska jag ge henne.. jA TYCKTE hon började äta väldigt mkt…

Valkyrie
0

hur mycket pellets ger du? och vad för sort

Rest in peace Valkyrie!

[helenal]
0

Ger väll två dl?

Valkyrie
0

oj det är väldigt mycket.

jag rekomenderar en halv per dag och hö :)

Rest in peace Valkyrie!

Baralisah
0

#31 - Så lite ska man inte ge till en diande hona.

Jag rekomenderar minst 1dl om dagen samt hö. Sen kommer ungarna vilja provsmaka pellets/hö när dom är 3-4v.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Yossesin
0

Äter hon upp allt det? :o

Jag tycker det låter lite väl mkt för en hermelin

[helenal]
0

ja när hon va dräktig åt hon upp allt det…

Valkyrie
0

jag menar inte när hon är dräktig

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

Jag ger mina dvv korsningar lite mer än 1 dl/var å dem skulle lätt kunna äta mer om dem fick, bara inte honan bli tjock så kan du fortsätta ge 2 dl, bara dumt att dra ner nu då hon behöver näringen som mest ;)

Försök få ungarna tingade tidigt och se till att ta en tingavgift då det skulle bli jobbigt om du blir sittande med en hanunge när dem börjar bli könsmogna :/

Lycka till med bebarna nu ;)

[helenal]
0

Nähä då är det En dl. och hö och grönsaker o dyl.

Rafflan
0

#37 en tanke, du visste ju inte att hon var dräcktig så varför gav du mer då?

Eller menar du att hon får 2 dl nu när hon diar och i vanliga fall får 1 dl?

[helenal]
0

Ja precis!! När hon diar får hon mer än innan.

lomsen
0

Läs allt om ungar här på iFokus är mitt tips? och LYCKA TILL!Glad

Rafflan
0

#39 aha, då hänger jag med hehe ^^,

Bild på ungarna mamman kanske? :)

Zvintos
0

Kan tänka mig att det är en chock att helt plötsligt hitta kaninungar i buren utan att ha vetat att honan var dräktig. =)

Håller tummarna för att allt går bra. ^^

Kristall
0

Oj då, inte kul. Men bra att du tar ansvar och ber om råd här!

Hur gammal är honan? Gissar att hon inte är så gammal, med tanke på att ni nyligen köpt henne.

Försök hellre hitta bra hem till ungarna själv, än att ge tillbaka dem till djuraffären, eller avliva dem för deras bästa om du inte känner för att hitta nya hem till dem.

Som sagt är det enligt svensk lag förbjudet att ta ungarna från honan innan de är 6 veckor gamla. Men 8 veckor rekommenderas.

Honan ska ha ökad mängd pellets (fri tillgång sägs det, men ge en begränsad mängd så hon äter tillräckligt med hö också), det kan vara bra att ge extra mycket vitaminrika grönsaker, och du kan även ge henne en saltsten att ha den första tiden med ungarna.

Ungarna börjar inte röra sig utanför boet förrän om några veckor, och honan sköter dem helt själv, det enda du behöver göra är att kolla i boet dagligen så att alla ungar lever och mår bra & plocka bort ev. döda ungar.

De börjar äta fast föda samtidigt som de börjar röra sig utanför boet, och då börjar de med hö, grönsaker och pellets, dvs mammans mat, och man behöver inte ge dem något speciellt egentligen. Var dock försiktig med grönsaker om du märker att de äter mycket av det, då deras magar är mycket känsliga i den åldern.

Läs gärna avelsartiklarna här på KiF, även på www.kanin-net.nu finns ett forum där många erfarna uppfödare är aktiva och säkerligen gärna hjälper till med ev. frågor.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Rajamaja
0

Har jag förstått rätt nu? 

Har du köpt denna dräktiga hona på denna djuraffär du berättar om? Hur gammal är förresten honan?

I normala fall är kaniner hos djuraffärer inte alls gamla när de säljs vidare till kunderna….och känner oro över att denna hona du har som nyss fött ungar, bara är unge själv? Hoppas verkligen jag har fel nu….

Em--ma
0

Jag skulle stämt  djuraffären.. Haha för att dom ger ut gravida kaniner, utan
att kunden får veta det!
Dom ska ha koll på sina kaniner.

Och som alla andra sagt, så kan du såklart hålla på med ungarna, ju mer desto bättre =D

Och skulle försöka sälja ungarna först innan man ger dom till djuraffären,
dom ger oftast gnagarblanding,

och ja dom märker inte om en kanin är dräktig! ;)

Djuraffären är en sista utväg.. typ 
Lycka till iaf =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

LitenPyssling
0

Kan tillägga att djuraffärer väldigt ofta vill ha in ungar under 6v (helst) eller max 8v då dem är lättast att sälja vid ung ålder.

Dem gör allt för att få in billiga "överflödiga" ungar för att sedan sälja dem för 2-300kr.
Dem kan köpa en kull för 75kr/st och sedan sälja för 3 gånger så högt. Ibland till och med mer.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Em--ma
0

#46 håller med dig, Ju yngre dom är desto Gulligare är dom att sälja! ;)

För om man kommer till en djuraffär och det sitter
en ½ års kanin, och bredvid den sitter en 6 veckors kanin..
vilken väljer man? ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Valkyrie
0

hellre avliva än ge till djuraffär…

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

Detta är ju tyvärr inte helt ovanligt, min lille bror skulle få kanin och vi köpte då från djuraffären, den skulle bo med min andra hona så ända kravet var att det var en hona och att den var frisk så klart. Vi frågade och ja dem hade kanin honor så jag och min bror gick in och kollade, dom hade bara 1 bur och där satt 3 kaniner som liknanade varandra. Alla såg friska och pigga ut och var i fint hull, min bror pekade ut den han skulle ha och dom kom och tog ut den, kontrollerade könet, ja det var en hona, informerade oss om foder, hö, kloklippning, hälsokoll och liknanade.
Sen fick jag veta det, dom andra 2 kaninern i hennes bur var hennes 2 bröder och kaninerna var 12 veckor!

Risken fanns ju att hon var dräktig men ville inte lämna henne där i buren med hanarna, så hon åkte med oss hem och tack och lov blev det inga ungar :)

Rafflan
0

#48 det finns bra djuraffärer, gäller bara att kolla upp en sån :)

Valkyrie
0

ja men de bästa djuraffärerna är de utan djur ;) crt tex =)

Rest in peace Valkyrie!

Denna kommentar har tagits bort.
Em--ma
0

#50 Ja klart det finns det ;) Vet en här där jag bor , men hon tar in kanin ungar vid 6 veckors åldern, och jag tror att hon har alla tsm, honor + hanar, eller hon brukar spärra av när dom blir könsmogna tror jag ( det e typ som en stor hage)

Där skulle jag absolut kunna lämna mina ungar , hon vet hur mycket mat dom ska ha o.s.v 1 msk för vanliga dvärgkaniner,  ;)

men som sagt , vill isf veta vart mina ungar försvinner, och inte till nån helt Random person :P

/ Emma

Valkyrie
0

Bromma har ju bra burar till sina kaniner men man vet ju aldrig ;)

Rest in peace Valkyrie!

[helenal]
0

Hon är inte så jätte ung.. utan kanske åtta månader när vi köpte henne!! Så hon är inte direkt jätte liten som en kanin unge, men inte stor heller. Vi gick dit och skällde ut dom i djuräfferen för vi tycker vi blivit blåsta, men det enda han sa var att kaninungarna måste stanna hos mamman i fem veckor och vi kan få gratis foder?

[vretenskaniner]
0

#55 SEX VECKOR! Bli arga på dom! :p
Det beror väll på vad det är för foder, om det är gnagarblandings skulle ka tacka nej DIREKT!

Lycka till med dom små!!

Em--ma
0

#55 skriv ut/skriv av  detta:

Reproduktion
Kaninhonan blir könsmogen vid 3-9 månaders ålder, hanen vid 3-10 mån ålder. Dräktigheten varar 29-35 dagar (i medeltal 31-32 dagar), och kullen innehåller oftast 4-10 ungar. Avvänjning av ungarna kan påbörjas vid 6-8 veckors ålder. De bör dock inte skiljas helt från mamman förrän vid 8 veckors ålder.och tryck upp det i nyllet på dom som äger affären,  =)

Text tagen från Agria!

/ Emma

Albtraum
0

Har varit i samma sits själv där jag skaffade en omplaceringskanin från ett hem som skulle vara en kastrerad hane då jag behövde någon till min hona som har svårt att acceptera andra honor. När hon då några veckor senare på allvar började visa tecken på att få barn, dvs började bädda kollade jag henne själv och såg att det var en hona. Ringde dem jag fått henne ifrån och fick veta att hon gått tillsammans med en hane. Var då i ett läge där jag skulle åka utomlands strax efter och de skulle tas hand om en djurvakt. Hon fick bara en unge som inte överlevde, vilket kanske var tur i det läget.

Men kan förstå chocken i det läget och oron. Även om jag är van vid kaniner har jag dem bara som sällskap och föder inte upp. Man vill inte bli kastad in i en sådan situation ofrivilligt.

Valkyrie
0

många avlivar ju de som har blivit äldre eller säljer först ut de väldigt billigt :/

Rest in peace Valkyrie!

Rajamaja
0

Av egen personlig åsikt tycker jag att zooaffärer borde få säljförbud på alla djur utom fiskar, ärligt talat!

Blir så ruskigt arg när jag läser om era berättelser/inlägg. Samt att jag också fått erfara att många som jobbar i zooaffärer försöker snärja kunderna, och är övertrevliga, och ibland när man frågar om råd så får man svar så man baxnar Förvånad.

Ibland har det hänt att jag ställt en viss fråga till någon i personalen, även om jag redan vet det rätta svaret, och det kan komma riktigt konstiga svar, jisses.  

En zooaffär i min ort, tänker jag sluta besöka/handla av pga av att personalen är som den är, hela auran känns konstig när man kliver in där och de är okunniga, tar rejäla överpriser och är snobbiga.

Väljer att inte nämna affärens namn dock.

Egenltigen borde man starta eget, kanske på hemmaplan, och verkligen förmedla friska och välhanterade och RÄTT hanterade djur.

Emelie
0

#60 Starta en egen, BRA, djuraffär på hemmaplan är min dröm. Och bedriva uppfödning av friska, renrasiga djur vägg i vägg med djuraffären. Och sist men inte minst; att följa alla regler och bestämmelser som finns.

Usch vad arg jag blir på oseriösa djuraffärer.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[aammE]
0

Jag tycker nog att de borde få säljförbud på fiskar också, deras kunskap räcker inte till. För några dagar sedan köpte vi guppys med parasiten Cammalanus! De dog, fick vi någon ersättning? Nej.

spiritedaway
0

#62 Finns ett relativt bra ställe i Luleå tycker jag som sköter sig. Akvariecenter. Han kan sin sak om djuren han säljer tycker jag det verkar som.
Sen har vi ju en viss annan stor djuraffär som jag inte besöker längre för dom kan ingenting.(om dom inte har superbra pris på t.ex kattsand) Så då väljer jag att stödja dom mindre affärerna som finns istället. :P

[Agneslundin]
0

tycker att alla djuraffärer MÅSTE gå en kurs innan de får ha rätt att sälja djur,där de får veta djurens rättigheter ,vad de äter osv. kanske redan finns en sån kurs men om inte så borde de vara så !

OneSound
0

Fy vad dåligt av djuraffären! Dem borde kunna ge bättre ersättning. Men ge dem inte ungarna! Då tjänar dem ju bara på det! Börjar få en känsla av att detta kan vara satt i system för att få in gratis kaninungar.. Eller så är jag paranoid! Haha! Tungan ute

Ett tips? är att redan nu lägga ut en annons med bilden på mamma kanin. Det finns säkert kif:are som är sugen på en liten hermelin! Synd att du bor så långt bort, hermelin är ju min älsklingsras Flört

Aut viam inveniam aut faciam

Zvintos
0

#64: Fast så är det ju faktiskt.
Alla som startar/äger djuraffär måste ha gått kurs för varje djurart de säljer.
Däremot är det inget direkt krav på att de som jobbar i affären måste ha gjort det.

[Agneslundin]
0

#66jaha okeej  , märks inte på vissa djuraffärer :/

[BellaO]
0

Tycker verkligen inte u ska lita på djuraaffären:O Blir lite sur på alla okunniga djuraffärer som säljer massa onyttiga och dåliga saker:( Tur iaf att du hittat hit:) här kan du hitta allt du behöver veta och fråga vad som helst!:)

De flesta uppfödare säljer vid 8v, men du kan sälja de tidigare:) Enligt mig så sak du sälja dem när de är 7v tidigast (om det inte är angora då), men det är ju upp till dig:)

Kolla till dem varje dag (efter att ha gnuggat in händerna i honans päls) och stoppa tillbaka ungar som  rymt ur boet;) Se till att de har ett mysigt bo, om hon inte byggt så kan du dra lite försiktigt från ennes mage. Glöm inte kolla bett på alla! Va mycket och gosa med dem (inte för länge) då om de inte blir gosade med från början är det verkligen jättesvårt att få dem tama och mysiga senare!

Vilken ras? är honan? Vad ger du för slags mat?:)

Du kan verkligen fråga vad som helst här! Alla är nog glada att hjälpa till;)

Vad du än gör, sälj inte till djuraffären!

[aammE]
0

#63 Åh, rolles akvariecenter. <3 Helt fantaskiskt, brukar vara där rätt så ofta. Gjorde nämligen misstaget att köpa fiskar på den andra butiken (korkat, jag vet) fick med mig härliga parasiter så att alla dog. Sedan gick jag till Akvariecenter och köpte nya. Dessutom tror jag att jag aldrig har betelat fullpris på akvariecenter. Flört Hahah.

spiritedaway
0

#69 Han är ärlig också. Om en produkt är billigare så försöker han inte få det att låta som att den dyrare produkten är bättre Tungan ute

Yes. Låt bli den andra butiken ;P

Nej han är oftast generös Tungan ute Vi gav han några vandrande pinnar som vi ville bli av med. Så då fick vi lite andra saker istället.

[aammE]
0

#70 Precis, han är verkligen jätteduktig och seriös.