Stampe + Havre
Har nu bytt foder till 3 av mina kaniner som förut fick KRAFT Groov 125.
Nu har jag istället satsat på Stampe, då ni i testgruppen gett det väldigt bra betyg.
Nu är det även så att jag har en 40kg säck med havre här hemma, som endast en av kaninerna utfodras med i dagsläget. Undar då om jag kan utfodra de andra kaninerna med både STAMPE och HAVRE?
Vill gärna att havren används så den inte blir gammal.
Min frassehona utfodras med TACKFOR och HAVRE och den kombinationen verkar bra.
Men hur tror ni det går med STAMPE och HAVRE?
Har lite problem med övervikt på ena honan och hon behöver bantas, men bor dessvärre ihop med kaninkompis och jag förmodar att hon vräker i sig mer än hon borde av gemensamma utfodringen som ska räcka till båda kaninerna. Därav att jag är lite skeptisk mot havre för hennes del, då de lätt lägger på sig av det….
Vad tycker ni?
Angående honan som lägger på sig lätt är ju då kanske inte Stampe+havre bästa kombinationen, i och med att båda väl har högt energivärde?
Är ingen expert på ämnet, så någon mer kunnig får gärna svara! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Måste bara tillägga att för mig har Stampe inte fungerat särskilt bra. Har gett två av mina fri tillgång efter som de är dåliga i hullet och ska gå upp i vikt, men ingen av dem har dock gjort det. Två av mina har även fått spända och lite uppblåsta magar av det.
Tur att det iallafall fungerar olika för alla :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Havre är ganska fett och de blir väldigt pigga av det (det är iofs bra i vissa fall, men) så det brukar inte ges som foder utan som tilltug/ev. godis ibland;) Själv har jag stampe, tkr det är helt ok, men kmr byta till 50% rr och 50% bello/edel :) Tycker de fodrerna är mkt bätre;P

#3 Ok, de sistnämnda fodren kan jag nog inte få tag på där jag bor…annars skulle jag testa dessa.