Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1972 ggr
MixiDixi
0

Läskig händelse ...

Hallojsan!

Nu har jag just varit ut till Dixi- hon mår toppen, ett lyx-liv :) Varje kanin har inte en stoor box att skutta i :) Så gick jag idag in till sadel-kammaren (skulle hämta typ något, kom inte på vad det var) och sedan såg jag en kartong, det var något hårigt litet, dött. Så jag skrek, jag skrek verkligen, och rusade ut. Sedan frågade jag mamma var det var för något, hon bara skrattade och sa att det var en kanin (!). Och hon skulle apportera den! Snacka om jag tyckte synd om kaninen, den var verkligen fin! Typ japantecknad eller va det nu heter … super söt! Den såg ut att vara ca. 1 år. Hoppas den dog stillsamt, hoppas den inte avlivades för bara jakt. Någon här som upplevt så? Jag fick verkligen en chock, nu är jag jätte-rädd för att jag ska komma hem och mamma säger:

- Dixi har lämnat oss, tyvärr. Så hon är i himelen. Jag ska använda henne som apport. Då skulle jag bli så himla arg! Är det någon här som varit med exakt samma sak? Och: jag är så rädd för hundarna, mamma köper kanin-bollar, som hon apporterar. Jag är rädd, rädd för att hundarna ska appotera Dixi levande! En fråga:

• Ska jag försöka vänja Dixi vid hundarna - och hundarna med Dixi?
  • Ska jag vänta och se- dom kanske ändrar sig?

Vad skulle ni gjort- chocken, räddslan … snälla: skriv! jag behöver lite råd, nu går man i skolan också, så det kanske händer under skoltid …

Komentera gärna!

KaninenWilma
0

Vad är Apportera, och vart fick hon kaninen ifrån ?;o

Zvintos
0

#1: Apportera innebär att hunden bär något i munnen.
Det finns apporterande hundar som används inom jakt, som hämtar det skjutna bytet (ex en hare) åt sin ägare.

KaninenWilma
0

#2 :okej,  Det skulle jag alldrig låta min kanin bli !

Billikanin
0

Usch, det måste ha varit väldigt obehagligt!

Om det är jakthundar så skulle jag INTE försöka vänja hundarna och Dixi vid varandra! Det kan gå väldigt fel! Dels kan Dixi bli skrämd till döds och dels kan hundarna bita ihjäl henne. Jag hade varit jätteförsiktig och sett till att kaninen och hundarna var så långt ifrån varandra som möjligt! Om hundarna är vana vid att jaga kaniner kommer de nog inte förstå att de inte får lov att jaga just Dixi, de ser ju tyvärr henne som vilken kanin som helst…

flikkan77
0

#4 Fast hundarna lär ju sig se skillnad på hemmadjuren och vilt. Har en Saluki som nästan kryper ur skinnet om vi stöter upp en kanin eller hare när vi är ute och går men mina kaniner här hemma tittar hon inte ens åt.

Likadant med katter. Våra katter rör hon inte men kommer grannens katt in i trädgården så blir det fart! Inte så att hon skulle döda den men hon skrämmer gärna iväg den.

"You just have to belive…"

[Wera]
0

Men hundar som apporterar ska väl bara göra det på kommandon så det borde gå bra att lära hundarna vid Dixi, och Dixi vid hundarna.

MixiDixi
0

Håller på med det nu :)

Haha, våra hundar är RÄDDA för våra katter, det ni! Mamma tänker: om vi tar in Dixi i vår kanske hundarna tror att hon är en familjemedlem? Knasig idé, jag vet!

MixiDixi
0

#4: Apport och jakt är typ samma sak :)

Lite OT nu, men jag kan snabbt rabbla lite om apportering:
Apport är att hunden tar djuret i munnen- t.ex en anka och tar det sin ägare, typ ägaren skuter djuret och hunden hämtar det.

Sedan kan jag säga att det var en riktig ruskig händelse! Snacka om att jag fick en chock …

Zvintos
0

#8: Apportering och jakt är två helt skilda saker. =)
Däremot används apportering vid en viss typ av jakt.
Men apportering förekommer även inom tex brukslydnad, som inte har något som helst med jakt att göra.

Valkyrie
0

dödar man bara kaninen för att ha de till apportering eller för att den dött?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#10: Jag skulle gissa på att de tar kaniner som redan dött eller ändå skulle avlivats av andra anledningar (ex aggressivt beteende/skada odyl).

Valkyrie
0

aha okej :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Music96
0

usch så obehagligt för dig! :S lycka till med träningen! :)

Nickel
0

Man kan iaf lära katter att se skillnad på familjens djur och vilda djur. Våra katter fångar möss, kaniner och fåglar hela tiden men mina kaniner skyddar dom. Dm jagar bort andra katter och hundar om det skulle komma in.. Dom är alltså jätte snälla mot mina men inte så snälla mot vilda..

Men så obehagligt för dig. ;(

Emelie
0

Scary, hoppas iallafall att ni löser problemet. Prata med din mamma så hon förstår hur du känner, och att du är orolig för att Dixi ska bli tagen :) Jag tror verkligen inte din mamma skulle låta det hända, hon vet väl hur mycket kaninen betyder för dig?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

MixiDixi
0

#15: Mmm … men Dixi rent ut sagt AVSKYR min mamma! fast hon förstår hur mycket jag älskar henne! Och min bror, jag tackar honom så mycket! Än gång skulle min mamma (jag vet inte varför) flytta typ Dixi, så hon lät hennes boxdörr nästan stå öppen … så hundarna kom in! men då kom Samuel (hjälten!) och gjorde allt för att beskydda Dixi, så jag antar att dom förstår. Lite rädd är jag iallefall.

Emelie
0

#16 Men gud, det där låter inte helt bra! :/ Hoppas verkligen att ingenting händer.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

MixiDixi
0

#17: Ja! ett tag hade vi henne ute, hundarna KASTADE sig mot gallret!

Saaara
0

Jag vetinte vad jag skulle gjort om jag såg en död kanin. Antagligen börja gråta…är så otroligt känslig

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Music96
0

#18 ute i en bur permanent, elr ute i en rasthage? om det var rasthage kanske man kan hålla hundarna på en annan plats just då? :/ vet inte, har ingen hund själv så…

MixiDixi
0

#20: bur.

Music96
0

#21 ok. kanske lite svårare att hålla dom borta då…

fast jag tkr boxar är skitbra. :) dom får mkt springyta ochsådär, men nackdelen är ju då att dom kan springa fram och smita om man är ouppmärksam…. :/

hoppas du hittar en lösning.

Emelie
0

#22 Ja särskilt om det inte är TS själv som öppnar boxdörren.

fripe
0

Gud vad hemskt…

Om jag har uppfattat det rätt borde du ta ett snack med din mamma!

Kanske vänja hundarna vid kaninerna…

Be henne köpa hundleksaker  istället!

[veralera]
0

#24 "Be henne köpa hundleksaker istället"

Jag tror du har missuppfattat problemet lite…

fripe
0

Åj sooo sorry

Yossesin
0

Det går nog vänja kaninen vid hundarna, tyvärr kan det vara svårare att vänja hundarna vid kaninen då apporteringshundar (vet ej om man säger så) har det som instinkt att bära kaninen i munnen. Men om kaninen inte är rädd för hundarna kommer dom kanske inte bry sig om kaninen när den är i buren.

Music96
0

undrar en liten sak…

om man vänjer kaninen så att den inte är rädd för hundarna, men hundarna förstår fortfarande inte att man inte får röra kaninen, kan inte det resultera i att hundarna kanske kan få lättare att "få tag" i kaninen? fast det kanske också förhindrar att kaninen inte skräms ihjäl om hundarna kmr för nära och den är rädd… :S

vet inte riktigt, är det en möjlighet? :S

Yossesin
0

Att hunden kan "få tag" i kaninen förutsätter ju att kaninen på något sätt kan vara inom "räckhåll" hundarna, men jag tror inte att kaninen skulle söka kontakt hur van den än skulle vara vid hundarna.

Music96
0

#29 okej. menade bara att kaninen kanske var i en bur, elr ngt där den var liksom "utom räckhåll" men ändå att hundarna kunde nosa genom gallret…. svårt att förklara.

Pandy
0

Sticker in med lite info om apporterande hundar, t.ex en labrador retriver, när de apporterar måste de bära djuret så försiktigt som möjligt, om domaren ens ser en liten skråma eller om hunden håller för hårt i redan de döda djuret så anses inte hunden som en bra apportör.
Alltså om de någonsin händer att en framavlad hund får för sig att bära en kanin i munnen levande är de större risk att kaninen dör av shocken än av skadorna den kan få av att hunden bär den.

Nu vet jag inte riktigt om jag förklarade detta på ett bra sätt, hoppas ni blev lite klockare! Och jag har dessutom en labrador/appörtör och hon tar oftast en extra stor omväg runt min kanin om de möts ute på gården, det är en vane sak mellan hundar och kaniner:)

Yossesin
0

Jodå, nu står vi här och är klockare allihopa :) Vi har både labrador och golden och min lantis springer gärna runt med dom utan att dom gör något utom att då och då ge honom en vänskaplig slick, dock under vildare lekar håller han sig klokt nog undan. Ändå tränas dessa hundar regelbundet i apport med dummysar och apportblock. Eftersom labradorer och golden är fågelhundar med medfödd instinkt att bära fåglar är det bara hönsen som inte går riktigt säkra :)

Sen om inte kaninen inte dör av chock så tror jag inte det är så hälsosamt att sprattla (ingen kanin kan nog tränas till att va still i munnen på en hund) i en hundmun ;) hur försiktig hunden än är

Pandy
0

Vet, men det är lite mindre risk att en vältränad labbe som är lydig och så niter ihjäl en kanin, men man vet aldrig, men jag har alltid ute när min hund är ute om nu inte mina kaniner sitt i komposhagar, men min äldsta springer lös…fast hon sitter oftast under altanen eller någonting:P Min hund brukar typ bara gå till sopsäckarna där jag har allt kaninbajs och sånt och äter upp bajset och skiter i kaninernaXD

Verra
0

Jag reagerar lite på att hundarna kastade sig mot buren när kaninen bodde ute. Det låter ju inte så fredligt direkt.

Även om hundarna är vältränade apportörer så kan dem ju tycka det är skit kul att jaga en levande kanin om dem får chansen. Även om dem inte skulle vilja ha ihjäl den så är risken stor att den blir ihjälskrämd eller att dem leker för vilt, det kan räcka med en tass över ryggen på kaninen för att den ska bli skadad.

Mina kaniner är hundvana och väldigt tåliga. därför har det fungerat bra när vi tagit hem olika jourhundar. Även om hundarna ser kaninerna som mat eller leksaker så har kaninerna inte brytt sig. Hundarna kan stå och skälla och hoppa utanför burarna men kaninerna bryr sig i stort sett inte. Vilket leder till att hundarna tröttnar och tycker kaninerna är ganska tråkiga. Springer dem däremot fram och tillbaka, blir stressade och rädda så kommer hundarna tycka det är jätte kul.

Vår yngsta hund har en del jaktinstinkt och är väldigt intresserad av att spåra vilt osv. Får han upp spår på vilt ute, eller ser något så blir han som en helt annan hund. Men hemma bryr han sig inte ett dugg om djuren i princip. Så visst går det att lära dem att skilja. Är hundarna äldre och ovana vid kaniner blir det svårare. Har hundarna mycket jaktinstinkt så kommer du nog aldrig kunna lita på att dem inte tar kaninen vid obevakade ögonblick.

Jag tycker nog att du ska försöka vänja kaninen vid hundar iaf. Så den slipper bli rädd så fort någon hund kommer nära. När kaninen inte längre är rädd kommer det bli lättare att vänja hundarna..

Yossesin
0

Det är ju skillnad på om en hund nosar runt lite i skogen och om den faktiskt är tränad att apportera just kaniner.

Pandy
0

#34 Oj nu kom jag på något som var väldigt oplanerat, vi hade just fått hem våran nuvarande labbe och så skulle vi bara släpppa ut henne på gräsmattan på motsatta sida av huset där min syster motionerade min första kanin, sen så kaninen spatt, drar med syrran till "fel" sida av huset, den 8v gamla valpen får syn på kanin och börjar skällaXD

Turligt nog fick han inte hjärtsnörp, vi satt ju bara ner den knasiga lilla toanödiga valpen på gräsmattan så slutar det med ett drev på kanin…låter hemskt oansvarigt men ibland så blir det så><