Att satsa på rätt ras...!?
Har sökt runt lite överallt och ser att dvv, fransk vädur, hermelin, holländare är bland de vanligaste raserna som folk väljer att avla på.
Undrar lite om hur det står till med de raser som man stöter på mer sällan, som t.ex Svensk päls, Örestad, Orange och Isabella som är svenska raser.
Finns det mån tro någon större efterfrågan bland dessa raser? Ser så sällan att det annonseras om dem.
Hade fundering på att satsa stort på fransk vädur, men denna ras börjar också bli väldigt "vanlig" iaf enligt mig, och känner väl att jag skulle vilja satsa på en ras som det finns få/färre individer av idag. Samt en något mindre kanin, med tanke på utrymmeskraven osv.
Vad skulle ni rekommendera?
Är SATIN en pälsvariant eller en ras?
satin är en pälsvariant tror ja:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Allså, de ända som är "lätta" att bli av med är dvärgraserna eftersom de många tar dem gärna till kel också, inte bara uppfödare. Om du vill satsa på en riktigt ovanlig ras skulle jag inte välja svensk päls (av de du nämnt ovan) eftersom de börjar att bli mer vanliga vad jag sett iaf.
Satin är både en ras och en pälsvariant.
Pälsvarianten kommer ju logiskt sett från rasen Satin. =)

Jag satsade på vit lant pga dess temprament och för dom är så himla fina :)
Du skrev att du ville ha en ras som är ganska liten, innan det att du hade tänkt satsa på fransk vädur. Vad räknar du som liten kanin?

#2 Ja var inne på svensk päls sida och läste, verkade rätt intressant, att kunna bidra nytta med nöje, då rasen är utrotningshotad. Ska skaffa mer info om rasen känner jag.

#3 Har googlat efter rasen Satin men hittar inget av värde…:(

#4 T.ex hermelin är ju liten ras för mig, alldeles för liten för min smak.
Kan väl enkelt förklara att jag gillar de medelstora raserna, allt från 3.5 kg upp till 5 kg ungefär. Gillar ju fransk vädur också, men kanske borde satsa på en medlestor ras då jag vet vad mycket plats jätteraserna kräver. Har haft flera frassar och har en idag också, och 2 dvärgraser samt korsning mellan vit lant/fransk vädur. Den sistnämnda uppskattar jag väl väga kring 4 kg. Rätt ok…
Vill ligga mellan 3-5 kg om jag ska välja kaninras för uppfödning.
Frassarna är ju redigt starka och tunga, samt att jag har bekymmer med kronisk värk och är rätt svag i kroppen periodvis, och behöver ha en mer lätthanterlig kanintyp. Som inte är lika tung osv.
Samt att jag vill kunna bidra till en sådan sak som att hålla en utrotningshotad ras vid liv, det blir en helt annan mening med kanin intresset, iaf för min del. Men jag vill vara säker på att det finns efterfrågan, som på Svensk päls för att ta ett exempel.
Satin är pälsen :) Vilket betyder att pälsen är extra glansig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8 Ok, innebär det att satin finns hos de flesta raser?
#9: Nej, satin finns hos i princip inga raser alls.
Satin dvärgvädur finns vet jag, men tror man i princip får importera för att få tag på sådana med stamtavla.

#9 Hmm ok. Sällsynt alltså.
Ja hos kaniner är det sällsynt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vit lant tycker jag är grymt vackra kaniner! Ovanligare raser är mycket roligare så man får kämpa lite för att hitta bra djur och få fram bra djur. Det är ju itne likaa svårt men kanske dvärgvädur.
Not your mom, not your milk.
#9 Finns några satin dvärgvädur i Sverige men de brukar inte ha stam eller vara renavlade (färgmässigt) så man måste nog importera. Svårt att hitta renavlade satin dvärgvädurar i Tyskland & Holland också tycker jag… (iaf. vad det verkar som)

#13 Håller med dig om att det är kul med utmaningen! :)

Gotlandskanin (hotad) och mellerudskanin (akut hotad) finns även. Dock är dessa lantraser - inte utställningskaniner.
Jag tycker du ska välja en ras du faller för och brinner för att avla på/bevara. Inte bara ta någon för att den råkar vara ovanlig, utan för att den faktiskt tilltalar dig på fler plan. Annars kan det nog vara svårt att hitta motivation i vissa stunder, som sagt kan det ex vara svårt att hitta bra avelsmaterial. Men du verkar ju vilja kämpa lite vilket är väldigt lovande :)
Man ska alltid vara beredd på att man inte får sålt alla ungar, framförallt när det inte rör sig om några extremt populära raser.

#16 Ok, ja för mig spelar det ingen större roll om det är utställnings eller kelkaniner, bara jag får hålla på med en ras som är trevlig, något lite mer sällsynt och där jag kan vara med och påverka till något positivt.
Ska ner till LU nästa helg och verkligen titta runt på alla raser som finns på plats, även göra lite anteckningar på eget block om mina intryck, vilka jag fastnar mest för, färger, teckningar osv och tilltalar mig mest. Sen ska jag överväga och fatta beslut här hemma i lugnan ro. 
Är uppvuxen med både hundkennel och travhästar och uppfödning av båda, så det finns ett inre driv i mig att få vara med och utforska och även forma och påverka, när det gäller kaniner och att inrikta mig på en ras, iaf till att börja med.
Djuren är en stor del av mitt liv, utan dem är vardagen alldeles för tom och händelselös.

#10 Hermelin satin finns i sverige 
Hej hopp! Här kommer jag, en tråd för mig detta ser jag. =P
Jag föder upp Orange, och har djur till salu om du är intresserad.
Örestad är utdöd, så det är nog inte så lätt att ge sig på. Då får man börja med grunden och avla fram rasen igen. Vilket jag överväger att göra i framtiden (den dag då jag har 25 burar minsta och kan exprimentera mera).
Svens päls är en fin ras, finns inte många av varken svensk päls, isabella eller orange. Örestad kan man som sagt i princip räkna som utdöd.
Det känns meningsfullt att födaupp dessa raser, känns som arbetet är betydelsefullt, och jag kan lova att du lär dig en massa om genetik dessutom.
Skillnaden på mellerud och gottlandskaniner och orange, isabella, svensk päls och örestad är en.
Mellerud och gottlandskaninerna är inte en godkänd ras, och kan inte ställsa ut.
Gottisarna vågar jag påstå att det finns ganska många av, man hittar ganska ofta annonser här och var.
Mellarudaren är det värre med, men som sagt inte en godkänd ras om jag inte är ute och cyklar.
Är du intresserad av orang så hör av dig! Vi i skafs närvärk hjälper med nöje och förmedlar kontakter om du är intresserad av att skaffa några, sedan har jag några ungar nu också. =)
Förresten, jag upplever att det finns efterfrågan efter dessa raser, kan bara svara för orange i och för sig, men jag upplever att intresset finns för rasen. =)
Har inte hunnit annonsera om mina ungar än, men har redan några intressenter.

Ja, nu vet jag inte exakt hur statistiken ser ut för SKAFs raser men jag kan också tänka mig att gottisarna är vanligare än dessa. Årsrapporterna håller på att sammanställs nu så jag har tyvärr ingen färsk siffra på hur många reggade gotlandskaniner och mellerudare det finns.
Mer info om gotlandskanin/mellerudskanin finns på föreningens hemsida. Mer info om lantraser och Avel med dessa finns bla. här. Om du har några funderingar så är det bara att maila mig eller föreningen.
Angående efterfråga så är det hos gotlandskanin väldigt beroende på var man bor i landet och hur mycket man gör reklam för sin uppfödning och sina kullar. Vissa får nästan alltid sålt alla sina ungar medan andra inte har det lika lätt. Sedan beror det även på årstid och hur "mättad" marknaden är - det går alltid upp och ned.
Om du är intresserad av svensk päls finns Galfvensjös kaningård som har flera djur till salu nu.