Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 489 ggr
Emiizan
0

Vänja ihop kastrerade hanar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vissa av er kanske vet så köpte jag två hanar ist. för honor eftersom de förra ägarna sa att det var honor :S Efter ca. 5 månader började dom slåss och vi fick akut sätta den ena kaninen i en innebur. Jag fick gå igenom mycket med dessa kaninerna, men slutligen fick vi tid hos veterinären att kastrera dom :)

Nu har det gått snart 4 veckor sedan dom blev kastrerade så jag vill vänja ihop dom igen :) Igår läste jag en bok om kaniner, där det stod hur man vänjer ihop dom. Ungefär så här;

1.Låt dom sitta i varsin bur och nosa på varandra genom gallret. Om dom börjar bitas så upprepa detta tills dom slutar.

2.Ha en tyg/bomulls - bit till hands och gnugga den mot kaninernas päls. Först mot den ena,sen den andra - och upprepa detta flera gånger. Då kommer dom ha varandras lukt och vänja sig snabbare. Låt dom sedan sitta i varandras bur.

3.Låt nu en kanin sitta i sin bur, och ha den andra kaninen lös/i koppel utanför. då kan dom nosa på varandra lite bättre - genom bara ett galler.

4.Om dom har varit vänliga mot varandra i varje "steg" så kan du nu låta dom vara i en utehage tillsammans, någonstans där ingen av dom har revir. Är dom snälla mot varandra, så kan du ha dom i samma bur igen.

Själv gjorde jag så att jag började låta dom nosa på varandra genom sina burgaller,det gick bra. Sen tog jag en tygbit och gnuggade mot båda om & om igen, det verkade också funka bra. Sen satte jag dom i varandras bur och hade dom där i 30 minuter, jag tror att det var det viktigaste av alltihop (verkade så) :) Efter det satte jag tillbaka den ena i sin bur, och satte koppel på den andra. Då fick dom nosa på varandra genom endast ett galler och det gick defenitivs MYCKET bättre än vad jag hade trott! :D Dom nosade ivrigt på varandra utan att bitas. Idag hade jag tänkt testa sätta koppel på båda två och låta dom träffas på neutral mark.

Kan det funka? Skriv gärna hur ni gjorde (ni som har haft det likadant) så man får lite inspiration ;)