Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 568 ggr
Valkyrie
0

Hona + Mamma?

Hejsan !

Det är nu så jag somsagt ev. ska ta kull på min valkyrie. Kom nu på att eftersom jag ska ta en hane i från kullen ska jag ju kastrera den men det kommer jag ju inte hinna om de föds i mars och 2 månader i juni innan det blir kallt eftersom det ska vara en utekanin.

Skulle det då gå med hona ifrån kullen + Valkyrie eller skulle det bråka som alla andra honor eller vara snälla när de är mamma och dotter?

tacksam för svar :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[BonnieL]
0

Varför skulle du inte kunna kastrera han?

Mor + dotter kan funka jättebra likväl som det inte alls går.

pigelina
0

Har haft mamma och dotter och det har gott jätte bra:)
Men dt vet man ju inte i förväg

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Valkyrie
0

okej :)

men tänkte så här:

Februari- Jag parar

mars- ungarna föds

maj- leveralsklara 2 månader

sedan måste jag ju vänta till de är 6 månader , alltså kan jag kastrera i september och då har det blivit för kallt .

Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

#3: Eller så kan du ju, om du orkar, vänta till nästa vår och kastrera då. :)

Fast å andra sidan är september inte så farligt sent. Ofta är det ju så varmt då att man kan ha inne kaninen något dygn och flytta ut den igen utan problem.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zvintos
0

Jag kastrerade en hane i september -05 och det gick alldeles utmärkt. =)

Valkyrie
0

4# jag har väntat på valkyries nya kompis sedan augusti då kasper gick bort … </3

Vill verkligen att valkyrie ska vara lycklig och bo med en kompis :)

Aha men när vi kastrerade kasper var vi tvugna att göra ett större ingrepp och de öppnade upp magen lite så han var tvungen att bo inne i 10 dagar med pencelin och sånt.

Om man genomgår en vanlig kastrering, måste kaninen bo inne då i 10 dagar? eller var det bara näe det blev större ingrepp?

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#6: Nej, efter en vanlig kastrering räcker det med ett dygn bara. =)

Valkyrie
0

jaså okej :)

är ganska orolig över denna kastrering kommer bli som den förra :(

Kasper dog 9 dagar efter kastreringen och de obducerade och hittade ingenting , jag tog ut honom1 dag tidigare för jag tänkte att de ändå har sagt längre tid än vad som igentligen är nödvändigt så det känns som allting var mitt fel… kommer ihåg dagen som igår när mamma kom och mötte mig när jag var ute med grannens hund … </3 miss you Molargardens Kasper :'(

Rest in peace Valkyrie!