Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 524 ggr
thildatessie
0

kanin och marsvin?

Har kollat här och lite överallt står det att kaniner och marsvin absolut inte kan vara tsm i samma bur. så jag undrar är det för att kaniner kan rivas och bitas myycket om dem blir arga (har jag hört) eller är det något med det där dammet som kaniner har (eller har jag fel) som är giftigt för andra djur. eller är annledningen någon helt annan??

[BonnieL]
0

För det första måste marsvinen alltid sitta två och två, även om de sitter med en kanin.

Tycker inte om att man har kaniner med marsvin, så enligt mig, nej.

[aammE]
0

Kaniner bär på en bakterie som är skadlig för marsvin, därför. Plus att kaninen kan skada marsvinet.

[veralera]
0

Jag är inte så jätteinsatt i frågan men har träffat massvis med marsvin och kaniner som haft det jättebra ihop.

Tror det är väldigt individuellt. (Och beroende på kaninens storlek och temperament såklart.) Tex hade jag en kanin, två chinchillor och en råtta som inte bodde i samma bur, men för övrigt var bästa vänner (sov tillsammans i soffan mm), fastän folk ofta säger att det absolut inte går att ha olika djurarter tillsammans.

Men det där med kaninbaktierien visste jag inte. Lite läskigt.

Saphir
0

Det beror mycket på personkemi mellan dessa djur, känner en person som har kaniner tillsammans med kaniner (dock är marsvinen två och två) Men som sagt hos henne passar inte alla kaniner ihop med alla marsvin så hon har fått testa sig fram. Men som det är nu har det aldrig vart några problem, jag hade min kanin tillsammans med mina 2 marsvin och det funkade jjättebra, men som sagt är riskerna stora så det är inte egentligen att rekommendera. Men för mig och *namn censur* har det funkat utmärkt :)

[nneo]
0

Jag fick hem en kanin som hade plivit plockad i hela pälsen av just marsvin. Såg ut som en riktigt dålig fällning. Haha.
Så är inte bara kaninerna som kan skada marsvinen. Finns jävliga marsvin också!

thildatessie
0

jo, alltså jag planerar inte att skaffa en kanin som ska bo med mina marsvin! jag var bara nyfiken vad ni tycker, jag har frågat detta på marsvinsforumet med. ville se vad folk tycker. jag vet inte om det där med bakterier eller dammet är sant eller bara något som någon sa. men  okej, ni tycker olika här iaf Skrattande

fia-mia
0

Du har sätt på mif vad jag tycker ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus