Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2503 ggr
Sweetienin
0

Akut hjälp!

Hej!
Min hona har fått ungar den 1/2…
Det är sju stycken, och en av dem har varit mindre än dom andra från början.
Men nu är den jätteliten! Helt benig, och mer än hälften så liten som dem andra!
Vad ska jag göra? Kan man stödmata dem med någonting?
Jag kan inte bara låta den dö! :(

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Clariiz
0

7 ungar är ganska många, och de starkaste vinner.
Vad är det för ras?
Du kan ju försöka stödmata den men det kan vara svårt när den är så liten..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tarja
0

Risken med stödmatning är att ersättningen ofta hamnar fel, t.ex i lungorna och så får den lilla lunginflammation och dör p.g.a det :(

Men jag håller tummarna för den lilla parveln! <3

Tarja
0

Dock är det ingenting som hänt mig själv men som jag hört från några uppfödare..

Sweetienin
0

#1 Det är holländsk kanin. Ja jag hade tänkt det, men hur gör jag då? vad ska jag använda för ersättning och hur mycket?

Kram Johanna

Sweetienin
0

#2 tack :) jag hoppas den klarar sig!

Kram Johanna

Sweetienin
0

ska jag ha kvar den i boet, och ta upp den är jag stödmatar? elr ska jag flytta den?

Kram Johanna

Haztparken
0

Jag har läst att någon har tagit sin hona och haft henne på rygg och sättit ungen vid spenarna så den kan få äta, om de nu e så att den inte kommer till för kanske dom andra ungarna, vet ej om detta är något bra elr dåligt.

pigelina
0

gjort så som #7 skrev.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Sweetienin
0

Vi försökte att lägga Silja på rygg och låta den dia, men det funkade inte, för hon bara sprattlar och den är väldigt svag nu. Vi har försökt att mata den med nappflaska, men det känns som om det inte kommer något… Hur ska vi göra nu?

Kram Johanna

Baralisah
0

Och du kan inte hålla i mamman så hon inte sparkas? Så håller någon annan ungen och ger den mat?

Ibland är det så att vissa ungar dör för att den minsta inte klarar det, då syskon puttas för att vinna mjölken. Dock är 7st normalt för holländsk kanin. Lycka till!! GladHåller mina tummar.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Sweetienin
0

#10 det var så vi gjorde… men ungen var så svag så den orkade inte riktigt….
Den har fått i sig pyttelite kattmjölksersättning nu, och den är liiiite piggare, sprattlar och har sig, men jag vet inte hur vi ska lyckas hålla den vid liv. "/
Den var liten från början, så de har nog aldrig fått i sig tillräckligt med mjölk.
Tack så mycket! :)

Kram Johanna

[Wera]
0

Väldigt sällan en liten svag unge klarar sig… framförallt när det är en stor kull.

Sweetienin
0

#12 Ja, dom flesta säger det….
Men vad ska jag göra då? Jag vägrar låta den dö bara utan att göra något……

Kram Johanna

Kristall
0

Jag skulle låta naturen ha sin gång…

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sweetienin
0

#14 Men hur, jag kan inte bara lägga ner den och se den dö…

Kram Johanna

Baralisah
0

Du kan inte pröva med några ggr per dag då? Glad Alltså, hålla i mamman och låta ungen äta.. Om man gör så några ggr/dag så får den nog i sig mycket..

Sweetienin
0

Det skulle jag ju kuna göra, men den e så himla svag, den ligger och skakar :(
Jag klarar inte av att se den lida!

Kram Johanna

[Wera]
0

#16 Fast de små svaga orkar sällan äta något…

Avliv den då?

Sweetienin
0

#18 Precis, den orkar knappt suga… Men den är verkligen jättehungrig!

Jag vet inte hur man gör, och jag tänker inte kasta den i något hårt!

Kram Johanna

LinaIsabell
0

Veterinärer kan alltid avliva för någon hundralapp.

Om jag hade varit du hade jag stödmatat den 3 gånger per dag och försökt få den att dia av mamman iallafall en gång om dagen, eller så.
Jag vet inte riktigt hur ofta den borde få mat. Men mer än 2 gånger iallafall.

Förhoppningsvis klarar den det och växer till sig, men det är nog stor chans att den kommer att dö.

Avliva den hos veterinär snarast eller försök ta hand om den på bästa sätt och ge allt för att den ska överleva. Då slipper du ha dåligt samvete om (när) den dör.

Em--ma
0

Men när dom andra ungarna äter då? Kan du inte flytta undan dom och låta plutten äta?

Ifall du inte vill se den lida är det bättre (enligt mig)
att slå den mot nån sten eller nått.
Det kostar ingenting och det går på nån sekund istället för att ta in den till vetten, och avliva den med spruta o.s.v ..
Skulle be min pappa eller nån annan man  som som skulle kunna göra det, haha ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Baralisah
0

Vissa har helt enkelt inte ett hjärta till att döda ett djur fast det gäller nöd.

Jag skulle rekomendera det du gör just nu, att gå ut några gånger/dag och stödmata med mamman, klarar inte ungen det så gör den inte det. Då har du gjort det du kunnat.
Oftast kan det vara lätt att ungen får i sig mjölk i lungorna när man stödmatar såpass små ungar. - Men man ska aldrig säga aldrig.

Sweetienin
0

#20 Den har fått lite kattmjölksersättning, och den blev såpass pigg att är vi la Ailja på rygg och lät den dia så lyckades den faktiskt äta en del!
Vi la ner den i boet med sina syskon. Och om den lever i morgon så ska vi ta upp den och låta den dia två-tre gånger per dag.

Hoppas det här går bra!

#21 Jag brukar inte se när Silja diar sina ungar, för hon brukar nog göra det på natten…
Skulle aldrig kunna avliva den genom att slå den mot något…

Kram Johanna

Baralisah
0

Det tycker jag låter som en bra idé.

Fortsätt göra som du gör så ska du se att det går bra! Glad Vissa ungar som är svagast behöver lite hjälp, och vissa människor kanske inte äns hinner hjälpa dem, kanske därför dem dör..

Jag har dock aldrig avlivat en unge själv och jag kommer aldrig göra det för jag har inte hjärta till det.

Hade en dvärgvädur förut som fick en kull på 5 ungar, den minsta ungen hade bakbenen ihopsatt. Så min pappa fick avliva den hemma, det var fruktansvärt.

Sweetienin
0

#24 Vad bra att du tycker det låter som e bra idé!
Tror du den behöver mat mer ikväll?
Jag har inte heller hjärta att avliva ungar själv, skulle mycket hellre betala för att en veterinär skulle göra det om det verkligen behövs, betalar så gärna bara mina kaniner slipper lida!

Kram Johanna

Baralisah
0

Självklart förstår jag hur du känner dig.

Jag tycker att du kan mata ungen en gång till, inför natten, utifall att så att säga.
Sen bara vänta och se tills imorgon bitti, lever den så är det bara försätta som du tidigare gjort under dagen. Glad

Sweetienin
0

#26 Okej, då matar jag den innan jag går och lägger mig, och sedan så ser jag om den lever och då matar jag den på morgonen sen runt klockan tre och sen på kvällen.
Du tror inte att Silja blir stressad av det då?

Kram Johanna

Saphir
0

Det låter bra att den diar mera nu! Skulle fortsätta som du gör och dia den som du gör ^^ Håller alla tummarna för den lille <3

Sweetienin
0

#28 Okej, tänkte gå och prova igen nu :) Tack <3

Kram Johanna

Sweetienin
0

Nu vet jag inte vad jag ska göra!
Den bet sig fast i min systers finger när hon tog upp den, sen skrek den högt av hunger!
Den orkade inte ens ta Siljas spene!
Vad ska jag göra?
Den ligger i boet med sina syskon…men den kan ju inte bara ligga där och lida, nu behöver jag verkligen hjälp!

Kram Johanna

Sweetienin
0

Ska jag låta min brors kompis döda den? Alltså vrida nacke av den?
Jag vet inte om jag klarar det!

Kram Johanna

Sweetienin
0

Nu har den lille somnat in.
Jag tog beslutet att stoppa dens lidande.
Det käns rätt, men ändå väldigt hemskt.
Känner mig som en hemsk människa! Men den låg bara och skakade, och den orkade inte ens lyfta huvudet. Den var bara skelett och skinn, kroppen hade ingenting att ta ifrån.
Jag har aldrig tagit ett sånt svårt beslut. Men nu är dens lidande över och den har det bra i ninishimlen!

R.I.P Miraklet! Född 2010.02.01-Död 2010.02.06
Älskar dig föralltid, kommer aldrig att glömma dig!<3<3

Kram Johanna

Emelie
0

Jag beklagar :( Det är tyvärr sånt man får räkna med när man föder upp kaniner. Kramar till dig <3

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Baralisah
0

Kände som som ägare att det var rätt beslut så var det självklart det.

Lycka till med dem andra ungarna!

Sweetienin
0

#33 Ja, det är väl så… Det känns i alla fall som om jag gjorde rätt, men det känns väldigt konstigt att jag har bestämt att avsluta ett liv. Men det var det bästa jag kunde göra för den lille!
Tack <3

Kram Johanna

Sweetienin
0

#34 Ja, det känns rätt. Den har det bra i ninishimlen nu! :)
Tack :D

Kram Johanna

Zvintos
0

#32: Jag vet precis hur du känner.
För några år sedan fick jag ta beslutet att en liten unge skulle somna in.
Fick avliva den lille själv och det var inte roligt alls.
Samtidigt är jag glad att h*n slapp lida.

Saphir
0

Förstår dig precis, skulle gjort samma sak. Du gjorde rätt! Den har det bättre i kaninhimlen :)

RIP<3

[Wera]
0

#32 Jag är lite förvånad över att den överlevde i 4 dagar trots allt..
men nu slipper den lida iaf. </3 R.i.p :(

Sweetienin
0

#37 Ja, det känns hemskt, vem är jag att bestämma vem som ska leva och vem som inte ska leva? Men jag vet att den lille slipper lidandet, och det här var det bästa jag kunde göra för den.
Tycker synd om dig som fick göra det själv! Jag hade i alla fall en som kunde göra det åt mig, och jag slapp se på.

#38 Vad skönt att du tycker jag tog rätt beslut! Det känns som om det enda folk säger är att man ska låta naturen ha sin gång, men jag kunde inte bara låta den ligga och lida. Ingen här skulle någonsin låtit en vuxen kanin lida på det sättet, och kaninungar är precis lika mycket värda!
Tack för hjälpen! Ja, den har det mycket bättre nu!

Tack alla för hjälpen och för era snälla kommentarer! Det känns bättre att veta att ni tycker jag gjorde rätt! <3

Kram Johanna

Ida-M
0

V.I.F lille kämpe <3

Sweetienin
0

#39 Ja, den var stark!
Men nu är det över, den behöver inte vara hungrig och må dåligt.
Tack <3

Kram Johanna

Saphir
0

#40 Självklart tycker jag det ^^ Alla levande varelser förtjänar lika! :) Tycker att även om det vart svårt så var det det enda rätta så du behöver verkligen inte gå och fundera :) Det hade ju vart mer plågsamt om man dragit ut på det och låtit "naturen haft sin gång" Nej tycker det är mycket kärleksfullare att ta slut på lidandet! Så gör en sann djurvän ^^

Lycka till med de andra och hoppas dem växer och blir stora starka fina kaniner! :)

Linnet
0

Det känns alltid trist när nån unge inte klarar sig, men har en unge kommit efter så finns det nästan inget att göra. Det är praktiskt taget omöjligt att stödmata nyfödda kaninungar. Men man försöker ändå, fast man vet att det inte är nån ide. Hände samma för mig förra året, en unge i en kull på 8 ungar var pytteliten rdan från början och växte knappt nåt. Visste ju att den inte skulle klara sig, men man försöker ändå stödmata.

lomsen
0

Vila i frid Miraklet!Gråter

Sweetienin
0

#43 Tack<3 Du har helt rätt i det du skriver, och det känns bra att du tycker det var rätt. Tackar, dem är stora och starka och har redan fått massa päls. ^^

#44 Ja, det är riktigt jobbigt. Man visste från början att det var lönlöst, men jag försökte verkligen, och jag gjorde allt för den lille, vilket jag är säker på att du också gjorde för din! Men det gick inte att hjälpa… Den har det bättre där den är nu" :)

#45 Tack, ja vila i frid<3

Kram Johanna

Saphir
0

#46 åh så kul :D du får lägga upp bilder på när dem växt mera ^^

Sweetienin
0

#47 Ja :) i morgon när jag väger dem hade jag tänkt att fota :)

Kram Johanna