Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1032 ggr
[bebba]
0

Blocket annonser

HIttade precis en blocket annons en kanin ett marsvin två burar. Stora kaninburen var 92 x 55 cm lilla kaninburen var 71 x 40 cm. Usch vilka okunniga människor det finns som ändå skaffar djur!

Zvintos
0

Tycker det är otroligt synd att så många inte vet hur stora burarna bör vara, eller andra saker gällande skötsel.

Frågan är hur man löser detta egentligen?
För alla vet ju inte att ex kaninavelsföreningen finns, eller alla dessa bra sajter/forum med kunnigt folk och info.
Inte heller att det finns lagar för skötseln och sådant.

Man kanske skulle ordna någon typ av event där folk kan få komma och ställa alla möjliga frågor om djuren, samt få en liten folder med info och länkar till bra sidor/lagar och liknande.
Eller att foldrar delas ut på utställningar/hopptävlingar.
Bara en tanke som ploppade upp..

spiritedaway
0

Det är synd att alltför många haft sina kaniner i så pass små burar.

Däremot de gånger jag kommenterat att buren inte är laglig för kaniner så skiter dom i det, och säljer den vidare som kaninbur ändå till någon ny som inte har nån aning om lagarna.
En familj blev t.o.m arga efter att jag hade frågat om måtten. Så sa jag att tyvärr vill jag inte köpa den för den är inte laglig att ha kaniner i. Då tog dom det direkt som att jag tyckte att dom plågat deras kanin.
Men annonsen stod ändå kvar att stor kaninbur var till salu.

#1 Ja nåt borde ju kanske göras för att folk ska få upp ögonen att det finns lagar osv.

Saphir
0

Har också sett otaliga burar med olagliga mått… #1 tycker det verksar som en jättebra idé! Tycker att det borde bli en förädring nu… djuren skall slippa lida!

Ida-M
0

Jag såg en sånn anonns på blocket härom dagen, 3 kaniner i en bur som var godkänd för en kanin. Man såg riktigt hur trångt det var :(